Pohjaremppa

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Moderator: mhm

valtteri
Posts: 37
Joined: Fri Aug 17, 2007 2:02 pm
Contact:

Pohjaremppa

Post by valtteri »

Moro,

Priscan pohjaremppa alkoi tänään kaavinnalla, huomenna hiotaan. Kannattaa tosiaan alkaa kaapimaan vasta sitten, kun maalit haluaa irti pohjasta omatoimisesti ;). Toisaalta gastit osoittaitui lahjakkaiksi kaapijoiksi. Kuva likimain kolmen miestyöpäivän tuloksesta:
Image
Valtteri
valtteri
Posts: 37
Joined: Fri Aug 17, 2007 2:02 pm
Contact:

Toka päivä takana

Post by valtteri »

Päivitystä pukkaa.

Pohja hiottu loppuun merkkausvärillä. Pohjan epätasaisuus oli lievä pettymys, varsinkin kölistä tuli fiilis, että tälläkö on ajettu kilpaa. Kölin hinkkaaminen piti lopettaa kesken, kun tuli otettua korkeimmista kohdista metalli esiin. Ens viikonloppuna olisi tarkoitus laminoida pari runkoläpivientiä (posliinin vaatimat) ja myllyttää / primeroida kölistä pari ruoste kohtaa + nyt avatut huiput. Jos jää vielä aikaa, niin kylkiviiva ja sen tienoot saa kyytiä.

Kuva suurinpiirtein samasta kulmasta kuin eilen:
Image
Valtteri
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Kölisauma

Post by McInen »

Teillä kölisauma näyttäisi olevan hyvässä kunnossa toisin kuin meillä:

Image

Ei se meilläkään kait mikään katastrofi ole mutta jos ja kun pohjaa ryhdytään kunnostamaan tuntuisi järkevältä vähän avata saumaa ja vetää uusi kitti. Vanhalla foorumilla taisi olla tästäkin juttua, mutta voisiko joku antaa vinkkiä tänne uudelle?

Minkälaiset tukiviritykset te teitte veneelle että pääsitte raappaamaan ja hiomaan tassujen alta?
Antti
harald
Posts: 34
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:07 pm
Location: drumsö
Contact:

Post by harald »

Laminoi se sauma umpeen, kölipulttien momentin tarkastuksen jälkeen.
Kokeilimme vuosia erilaisia sika- ja kittivirityksiä, mutta ratkesivat aina.
Laminoimalla saat sauman näkymättömäksi vuosiksi eteenpäin.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 103&page=3
valtteri
Posts: 37
Joined: Fri Aug 17, 2007 2:02 pm
Contact:

Joustoepoksia

Post by valtteri »

Laminointia on osa porukkaa kokeillut menestyksellä ja toiset suosittelee joustavaa epoksi pakkelia (esim NM 705). Meillä oli sauma loistavassa kunnossa vielä viiden kauden jälkeen (+ sitten edellisen omistajan seilaukset), eli ajattelin tällä kertaa vetäistä uusiksi joustoepoksilla.
Valtteri
anssi
Posts: 37
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:11 pm

Post by anssi »

Niin. Mun päähän ei mahdu, että kohtaan joka haluaa rakenteellisesti joustaa laitetaan jotain kovaa tavaraa. Lähinnä tossa käy musta niin, että:

- se kova tavara ennemmin tai myöhemmin pettää, tai
- loadit siirtyy muualle paikkaan, jossa niiden ei pitäs olla

Tossa kiinnilaminoinnissa on aina arveluttanut mua se, että nyt kun sauma saadaan piiloon siitä ei myöskään nää sitä jos siellä alkaa jotain ikävää tapahtumaan. Toihan kaikenjärjen mukaan alkaa hyvin nopeasti hiushalkeilemaan rasituksessa?

Tällaisia ajatteleepi,

Anssi
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

harald wrote:Kokeilimme vuosia erilaisia sika- ja kittivirityksiä, mutta ratkesivat aina.
Laminoimalla saat sauman näkymättömäksi vuosiksi eteenpäin.
Demokratiassa saumaan pantiin sikaa samalla tapaa kuin alkuperäisvirityksessä, eikä siihen ole noin viiteen vuoteen tarvinnut koskea. Eli kuten joku muukin tuossa, annan ääneni joustavalle ratkaisulle enkä ongelmien piilottamisella maton eiku kuidun alle.

Ville
harald
Posts: 34
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:07 pm
Location: drumsö
Contact:

Post by harald »

Saattaahan olla niinkin, että kölipulttien momentin tarkastuksen jälkeen saumassa
olisi pysynyt vaikka purkkakin. Suosittelen nyt kuitenkin noitten tarkastusta.

Jos ne loadit siirtyy siitä saumasta pari senttiä rautaan tai kölitaskuun olkoot sitten
niin. Jos köli tipahtaa tuosta laminoidaan uusi köli :)

Laminoimalla saa ainakin täysin sileän sauman, ts. saumaa ei havaitse aistein.
dzeidzei
Posts: 20
Joined: Mon Oct 01, 2007 7:48 am

NM-705

Post by dzeidzei »

Moi,
meillä vedettiin kölisauma viime keväänä pohjarempan yhteydessä uusiksi NM-705:lla. Muuten hyvä, mutta muutama hiushalkeama siihen jo viime kesänä ehti tulla. Niitä pitänee nyt vähän dremelillä avartaa ja täyttää Sikalla.

Tuo NM-705 on kyllä hyvää tavaraa, mutta melko jankkia työstää ja etenkin sekoittaa. Mutta maksaa mielestäni vaivan jos on koko kölisauma vedettävänä. Tosin varmaan Sika ajaa tuossa kölisaumassa melkolailla saman asian.

Mielestäni tuon Expressin kölisauman tai oikeastaan koko kölin, suurin ongelma on se, että se on valurautaa. Eikä siinä ruostumisalttiuden vuoksi "ikuisesti" pysy oikein mikään. Mutta valurautaa ovat tietysti kölit monessa muussakin venessä.

-dzeidzei
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Kittiä vaan...

Post by McInen »

Joo, kyllä mekin jotain kittiä sinne vedetään. Sikaakin on varmaan kymmeniä eri versioita. Onko jollain kokemusta sopivasta/sopimattomasta vai kysynkö taas maalikaupan "asiantuntijoilta"?
Antti
valtteri
Posts: 37
Joined: Fri Aug 17, 2007 2:02 pm
Contact:

Post by valtteri »

Tuli eilen ehkä hieman hätäiltyä tuon sauman kanssa, mutta sain pakkomielteen, että lauantaina vedetään primeria pohjaan. Lopputuloksena vedettiin 291 sialla sauma ilman sika primeria. Yksi tuubi meni, koska suurimmaksi osaksi ei tarvinnut poistaa vanhaa, ainoastaan etuosasta ja paikoitellen toiselta puolelta.

Ei ollut kameraa mukana, niin ei tullut kuvia.
Valtteri
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Hempelin primerit ja pakkanen

Post by McInen »

Soitin äsken Hempelin tekniseen tukeen. Heidän tuotteillaan kunnollisen kosteussulun saa vain Light Primerillä, jota pitää vetää neljä kerrosta (ensimmäinen 20% ohennettuna). Kovettuminen on kemiallinen reaktio (kovetin on hapetin, joka hapettaa primerin) joka vaatii käynnistyäkseen MINIMISSÄÄN 3 asteen lämpötilan (purkissa lukee +5). Reaktion hyvä puoli on se, että se pysyy käynnissä kylmemmässäkin, eli jos maalaa päivällä ei haittaa, vaikka lämpötila putoaisi yöllä pakkasen puolelle. Tärkeää kuulemma on, että maalattava pinta on maalauksen aikana tuon minimilämpötilan yläpuolella.

Pihinä miehenä yritin ehdotella primer-kerroksen kasvattamista Yacht Primerillä ekan Light Primerin jälkeen, mutta se sai tylyn tuomion: Yacht primer ei toimi lainkaan kosteussulkuna.
Antti
dzeidzei
Posts: 20
Joined: Mon Oct 01, 2007 7:48 am

Post by dzeidzei »

Hempelillä on myös toinen kosteussulkuprimeri HIGH PROTECT - 35651.
Tuolla kyseisellä aineella on tietääkseni vedetty useampikin pohja menestyksekkäästi. High Protectissa on 100%:n kuiva-ainepitoisuus, kun taas Light Primerissä se on 52% +-1%. Joten ainakin teoriassa High Protectilla saa maalauskertaa kohti paksumman kalvon, kun ei ole haihtuvia aineita.
DataSheetit molemmille löytyvät osoitteesta http://www.hempel.fi niistä voi ihmetellä ko. aineiden ominaisuuksia tarkemmin.

-dzeidzei
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

HP

Post by McInen »

Juu, High Protectilla vedettiin kokeeksi peräsimen vedenalaisen osan pinta, kun satuttiin saamaan vajaa purkki ko. tuotetta. Tulos on pinnaltaan kiiltävämpi kuin LP ja tuloksena niin kiiltävä, että siihen ei sitten myrkky enää tartukaan. Toivottavasti ei myöskään levä yms... tosin peräsin on helppo pestä kesken kesää tarvittaessa vaikka harjalla.

Yksi vaihtoehto olisi meille se, että teemme kosteussulun LP:llä (neljä kerrosta) ja sitten ikäänkuin pinnoittaisimme sen Yacht Primerillä, jolloin voimme halutessamme maalata myrkyn vuoden päästä suoraan YP:n päälle. Kovettuneen LP:n päällehän myrkky ei myöskään tartu.
Antti
expressi
Posts: 3
Joined: Wed Apr 16, 2008 10:46 am

Post by expressi »

Onko arvon raadilla näkemystä siitä, että onko parempi vetää kaksikerrosta kovaa maalia (esim. hard racingiä) vai ensin yksi hard racing ja siihen päälle joku itsekiillottuva esim mille?
Post Reply