Ylävanttien ruuvit meni vaihtoon
Posted: Thu Nov 14, 2013 3:22 pm
Mahdollisesti "kaikkihan sen tietää" -asiaa, mutta tein tossa vanttiruuveille talvihuoltoa (putsaus ja kuparitahnaa kierteisiin niin ei leikkaa kiinni) ja huomasin, että molempien ylävanttien ruuvit menee vaihtoon. Oire oli, että putsattunakin kiristyivät käsivoimin kevyesti vain tiettyyn asti ja sitten ei niin millään. Tutkin kierteet ja huomasin että alkupään kierteet on taipuneet. Ehjän kierteen profiili on symmetrinen A (ilman poikkiviivaa ) kun taas noissa oli alkupäässä profiili sahalaittaa, eli toinen laita lähes pystyä ja toinen taas loivan vino. Antaneet siis periksi vedon suuntaan. Keskikappaleen sisäkierteet tietysti samanlaiset. Tökkäsi siksi, että tietyssä kohtaa tuli priimakierre vastaa joka ei sitten istunut nitkahtaneeseen sisäkierteeseen.
Kokeilin yhtä päätä vääntää kiinni työkaluilla -kyllä se meni, mutta sitten olikin hienoa metallisäiettä kierteissä. Näyttäis siltä, että ehjä kierre "sorvasi" sisäkierteen profiilia kohdilleen... Mikä tarkoittaa sitä, että alkupääkään ei kierry kevyesti ja ennenkaikkea -vahvuus ei varmasti ole entisensä.
Veikkaan että jos en olisi tota huoltoa tehnyt ja siinä huomannut, niin jännityksen alla kunnon avaimilla kiristäessä tuskin olisi tullut esiin. Ehkä mitään ei olisi tapahtunut, mutta vaara kyllä olisi että kierre lopulta korkkaa ja vantin pettäessä kuuleman mukaan tulee rumaa ja kallista jälkeä. Ja kuvittelisin, että kun ylävantit on kireimmät ja pisimmät, niin ne ajanoloon venyvät vähän. Jolloin vanttiruuvia tarvitsee kiristää vähän lisää -> mennään ehjän kierteen puolelle -> sisäkierteiden laidasta sorvautuu vähäsen pois -> heikkenee -> jos on hyvä tsägä niin jää jumiin, jos huono niin kierre sanoo poks.
Että näin, sekava tarina, mutta tulipahan tehtyä
-Sami
Kokeilin yhtä päätä vääntää kiinni työkaluilla -kyllä se meni, mutta sitten olikin hienoa metallisäiettä kierteissä. Näyttäis siltä, että ehjä kierre "sorvasi" sisäkierteen profiilia kohdilleen... Mikä tarkoittaa sitä, että alkupääkään ei kierry kevyesti ja ennenkaikkea -vahvuus ei varmasti ole entisensä.
Veikkaan että jos en olisi tota huoltoa tehnyt ja siinä huomannut, niin jännityksen alla kunnon avaimilla kiristäessä tuskin olisi tullut esiin. Ehkä mitään ei olisi tapahtunut, mutta vaara kyllä olisi että kierre lopulta korkkaa ja vantin pettäessä kuuleman mukaan tulee rumaa ja kallista jälkeä. Ja kuvittelisin, että kun ylävantit on kireimmät ja pisimmät, niin ne ajanoloon venyvät vähän. Jolloin vanttiruuvia tarvitsee kiristää vähän lisää -> mennään ehjän kierteen puolelle -> sisäkierteiden laidasta sorvautuu vähäsen pois -> heikkenee -> jos on hyvä tsägä niin jää jumiin, jos huono niin kierre sanoo poks.
Että näin, sekava tarina, mutta tulipahan tehtyä
-Sami