Kölin profilointi on otettu Picaderossa työn alle. Oliskohan kellään jäänyt omasta projektistaan valmiita mallikaaria varastoon joiden lainasta voisi neuvotella? Myös suosituksia sopivista aineista/hankintapaikoista otetaan kiitollisena vastaan.
-Jallu
Kölin mallikaaret
Moderator: mhm
Moi!
Mulla ei ole valmiita kaaria, mutta cad-kuvat Demokratian profiileista löytyy. Ne on superoptimoitu paitsi nopeiksi, myös sellaisiksi että hommasta selviää ilman tolkutonta rälläköintiä, ohennetaan vain pahimmat vuorenhuiput. Kölit ovat toki yksilöitä, mutta aika monta köliä mitattiin aikanaan ja toistaiseksi profiili on ollut sopiva kaikkiin. Aivan optimioptimiprofiili edellyttää kölin ohentamista minimimittaan. Jos tätä ei tehdä ja vaan läntätään ohuen profiilin mukaiset kaaret (esim. northin kaaret) paksun kölin päälle, tulos on mielestäni kaikkea muuta kuin optimaalinen. Jos epäilyttää mun omatoimiset profilointiviritykset, niin mainittakoon että noi profiilit analysoitiin wb-sailsin toimesta ja Brummer itse sanoi että helkutin hyvät on.
Me tehtiin homma kapalevyn avulla, eli ei käytetty vanerisia kaaria muotteina vaan kapalevykaaria "sovituskappaleina". Kapalevyä työstää mattopuukolla hyvinkin tarkasti. Ihan hyvin onnistuu mielestäni noinkin, ellei jopa paremmin kuin muottia käyttämällä.
Jos haluat, niin saat multa aineiston, jonka voit printata paperille ja sen mukaan leikata mallit kapalevystä. Eiköhän joku tarjoa sulle valmiita kaariakin, jos siihen vaihtoehtoon päädyt.
T.
Ville
Mulla ei ole valmiita kaaria, mutta cad-kuvat Demokratian profiileista löytyy. Ne on superoptimoitu paitsi nopeiksi, myös sellaisiksi että hommasta selviää ilman tolkutonta rälläköintiä, ohennetaan vain pahimmat vuorenhuiput. Kölit ovat toki yksilöitä, mutta aika monta köliä mitattiin aikanaan ja toistaiseksi profiili on ollut sopiva kaikkiin. Aivan optimioptimiprofiili edellyttää kölin ohentamista minimimittaan. Jos tätä ei tehdä ja vaan läntätään ohuen profiilin mukaiset kaaret (esim. northin kaaret) paksun kölin päälle, tulos on mielestäni kaikkea muuta kuin optimaalinen. Jos epäilyttää mun omatoimiset profilointiviritykset, niin mainittakoon että noi profiilit analysoitiin wb-sailsin toimesta ja Brummer itse sanoi että helkutin hyvät on.
Me tehtiin homma kapalevyn avulla, eli ei käytetty vanerisia kaaria muotteina vaan kapalevykaaria "sovituskappaleina". Kapalevyä työstää mattopuukolla hyvinkin tarkasti. Ihan hyvin onnistuu mielestäni noinkin, ellei jopa paremmin kuin muottia käyttämällä.
Jos haluat, niin saat multa aineiston, jonka voit printata paperille ja sen mukaan leikata mallit kapalevystä. Eiköhän joku tarjoa sulle valmiita kaariakin, jos siihen vaihtoehtoon päädyt.
T.
Ville
Mallikaaret on tehty, kiitoksia villelle profiileista. Nyt pitäis tilata täytteet köliin. Tremcon NM 206 kevytepoksitasoitetta ajattelin laittaa, sitä tosin ei näytä saavan kuin tilaustavarana ruotsin varastosta. Purkkikoko on aika pieni (1,9kg). Oisko kellään muistikuvaa kuinka paljon täytettä menee? Ei viitsis tilata kallista tavaraa kauheesti ylimäärästä nurkkiin vanhenemaan, ja jos tilaa liian vähän saa uutta erää odottaa taas pari viikkoa...
-Jallu
-Jallu
Erittäin hämärä muistikuva, että kolme ämpärillistä tuota pakkelia meni. En kyllä muista varmasti sitäkään, oliko ämpärin koko silloin sama kuin nykyään. HappyHourin porukat haki purkit kyllä Suomesta jostain maahantuojan tms. varastolta, kannattaa ehkä vähän soitella ympäriinsä ennen kuin lähtee ulkomailta tilaamaan, ellet ole jo soitellut.
Jos sait auki sen ylä/alaprofiilin joka oli vain cad-kuvana eikä pdf:nä, niin voisit laittaa mulle takasin jossain yleispätevämmässä formaatissa (pdf, jpg tms) niin on jatkossa helpompi jakaa taas edelleen.
Ville
Jos sait auki sen ylä/alaprofiilin joka oli vain cad-kuvana eikä pdf:nä, niin voisit laittaa mulle takasin jossain yleispätevämmässä formaatissa (pdf, jpg tms) niin on jatkossa helpompi jakaa taas edelleen.
Ville
Kaikilta Tremcon tavaraa Lahdessa myyviltä liikkeiltä olen kysellyt, he ovat tiedustelleet edelleen maahantuojalta ja ei kuulemma suomessa löydy maahantuojaltakaan suoraan varastosta. Jos joku tietää väylän mistä nm 206 tai vastaavaa epoksitasoitetta löytäisi suoraan niin aina parempi. Voihan sitä tietysti sekotella mikropalloista ja epoksista omankin kitin.
Kaveri sai profiilin auki, jos se saa sen muutettua helpompaan muotoon niin pistän emailina tulemaan.
-Jallu
Kaveri sai profiilin auki, jos se saa sen muutettua helpompaan muotoon niin pistän emailina tulemaan.
-Jallu
NM205 ja NM206 ovat ihan standardi hyllytavaraa jota on aina saatavilla, kävin eilen hakemassa Tremco illbruckista 2kg NM205:sta.Kaikilta Tremcon tavaraa Lahdessa myyviltä liikkeiltä olen kysellyt, he ovat tiedustelleet edelleen maahantuojalta ja ei kuulemma suomessa löydy maahantuojaltakaan suoraan varastosta. Jos joku tietää väylän mistä nm 206 tai vastaavaa epoksitasoitetta löytäisi suoraan niin aina parempi. Voihan sitä tietysti sekotella mikropalloista ja epoksista omankin kitin.
Itse en suosi epoksihartsi & fenolipallo/mikropallo/piituhka -seoksia koska ne ovat vaikeasti hiottavia, hankalasti levitettäviä ja valuvat helposti verrattuna teollisiin epoksipakkeleihin. Ko seokset soveltuvat kyllä erinomaisesti erilaisiin liimausoperaatioihin.
Terveisin,
Anssi
Köli tuli muotoiltua ja pohjakin on maalattu, jussiksi pääsee vielä vesille. Villen korjattu arvio osui kohdalleen, alkuun hankitut neljä purkkia eivät riittäneet ja viides oli tilattava. Omaan köliin yläprofiili sopi kohtuu helposti mutta alaprofiili ahdisti pahasti ja kölistä lähtikin tavaraa yläosaa lukuunottamatta aika reilusti. Isoin duuni oli raudan poistamisessa rälläkällä, ei mitään herkkuhommaa kun poistettavaa riittää...
NM 206 oli tosiaan Tremcolta loppunut ja sitä joutui odottamaan pari viikkoa Ruotsin varastosta. Sama odottelu oli taas lisäpurkin kanssakin, silloin ottivat muutaman myös omaan varastoon eli nyt saattaa olla taas hetikin saatavilla.
NM 206 oli tosiaan Tremcolta loppunut ja sitä joutui odottamaan pari viikkoa Ruotsin varastosta. Sama odottelu oli taas lisäpurkin kanssakin, silloin ottivat muutaman myös omaan varastoon eli nyt saattaa olla taas hetikin saatavilla.