Olen hankkimassa ensimmäiseksi veneekseni Albin Expressiä vuodelta 1979. Muuten siistissä ja ikäisekseen hyvässä kunnossa olevassa veneessä on havaittavissa ruffissa maston alla selvä painuma. Joistakin tämän foorumin kirjoituksista olen ollut päättelevinäni, että se on vanhempien veneiden ominaisuus. Miten tähän pitäisi suhtautua, vaatiiko välitöntä korjausta vai annanko olla? Pinnassa ei näy halkeamia tai muutakaan, mistä vettä olisi mennyt sisään. Onko sisällä kukkamultaa vai mistä painuminen on voinut aiheutua.
Kiitos osaajille mahdollisista vastauksista ja hyvästä sivustosta.
Katon painuminen maston alta
Moderator: mhm
Re: Katon painuminen maston alta
Maston alla on vanerinpala lasikuidun täyteaineena. Parissakymmenessä vuodessa sinne pääsee ruuvinreistä vettä, vaneri hapertu mössöksi ja kansi painuu kuopalle. Tätä voi edesauttaa maston kallistaminen taaksepäin, jolloin paine ei jakaudu enää tasaisesti vaan kohdistuu mastonjalan takaosaan. Normaalisti tuo vaiva ei vaadi toimenpiteitä, mutta on toki mahdollista että jossain yksilössä ongelma on erityisen paha ja olisi ehkä syytä korjata. Korjaaminen vaatii laminointitaitoja, mutta on kohtuu yksinkertainen operaatio, päältä auki, mädät vanerit pois ja esimerkiksi täyteen pelkkää lasikuitua, me kyllä teetettiin korjaamolla. Luokkasäännöissä on rajoituksia miten tulee tehdä. Mutta tosiaan, jos painuma on muutamien millien luokkaa eikä senttejä niin välttämättä ei tartte tehdä mitään, ainakaan asialla ei ole mikään kiire. Harvassa veneessä asialle on tehty mitään. En tiedä onko sitä vanhaa foorumia vielä tallella jossain, siellä saattoi olla perusteellisempaakin spekulaatiota aiheesta.
V.
V.
Re: Katon painuminen maston alta
OK, kiitos tiedosta. Onko ruffi muilta osin umpilaminaattia, eli rajoittuuko vaurio ainoastaan maston alle eikä laho pääse leviämään muualle? Mitä muita huomioon otettavia kohteita vanhassa veneessä on? Osaisitko neuvoa mistä löytyy ohjeet kölitukkien rakentamiseksi, koska niitä ei kyseisessä yksilössä ollut.
Re: Katon painuminen maston alta
Muilta osin kansi on sandwichiä, jotain vaahtoa väliaineena. Ei tuo ongelma käytännössä leviä, koska ongelma syntyy kuitenkin pääosin siitä maston tuottamasta kovasta pistekuormasta. Jos siellä muualla väliaineissa on vähän kosteutta niin ei siitä ongelmia synny, jos nyt ei katto suoranaisesti vuoda väliainetta märäksi. Vaahto on jotain muovia eikä sillälailla kai mätäne kuin puu.
Kölitukeista löytyy ehkä jotain foorumista/luokkaliiton sivuilta, tarkempia ohjeita löytyi ainakin aikanaan ruotsin expressliiton sivuilta ja sitten luokkasäännöistä pitää tarkistaa ne reunaehdot miten kölitukit saa rakentaa. Hommaan on erilaisia ok ratkaisuja, ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa. Jos löytyy ohjeet jonkun toisen venetyypin kölitukkien rakentamisesta niin nekin on varmaan ihan hyödylliset kunhan käyttää soveltaen. Itse en pidä kölipalkkeja mitenkään välttämättömänä, punkan seinämien laminointi tukevammin kiinni runkoon on mielestäni tärkeämpi asia, jos ne liitokset on irronneet. Tähänkin on säännöissä tarkat speksit miten.
Expressissä ei ole mitään erityistä huomioon otettavaa, ihan samalla tavalla katsot kuin muutkin käytetyt. Oikeastaan ainoa expressille tyypillinen asia, joka kannattaa tiedostaa, on että nykyään "kisaviritetyt" ja "retkikunnossa" olevat veneet on aika lailla eriytyneet, kisaajan ei välttämättä kannata ostaa retkivenettä, jonka viritys kisakuntoon on kallis ja työläs operaatio, eikä toisaalta retkeilijä ehkä halua maksaa sitä useampaa tuhatta euroa, mitä kisaveneet maksavat retkiveneitä enemmän. Sitten kun mennään yksityiskohtiin niin kisakäyttöön tulevassa veneessä on miljoona erilaista asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon käytetyn kaupassa, ei niitä voi alkaa luettelemaan.
V.
Kölitukeista löytyy ehkä jotain foorumista/luokkaliiton sivuilta, tarkempia ohjeita löytyi ainakin aikanaan ruotsin expressliiton sivuilta ja sitten luokkasäännöistä pitää tarkistaa ne reunaehdot miten kölitukit saa rakentaa. Hommaan on erilaisia ok ratkaisuja, ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa. Jos löytyy ohjeet jonkun toisen venetyypin kölitukkien rakentamisesta niin nekin on varmaan ihan hyödylliset kunhan käyttää soveltaen. Itse en pidä kölipalkkeja mitenkään välttämättömänä, punkan seinämien laminointi tukevammin kiinni runkoon on mielestäni tärkeämpi asia, jos ne liitokset on irronneet. Tähänkin on säännöissä tarkat speksit miten.
Expressissä ei ole mitään erityistä huomioon otettavaa, ihan samalla tavalla katsot kuin muutkin käytetyt. Oikeastaan ainoa expressille tyypillinen asia, joka kannattaa tiedostaa, on että nykyään "kisaviritetyt" ja "retkikunnossa" olevat veneet on aika lailla eriytyneet, kisaajan ei välttämättä kannata ostaa retkivenettä, jonka viritys kisakuntoon on kallis ja työläs operaatio, eikä toisaalta retkeilijä ehkä halua maksaa sitä useampaa tuhatta euroa, mitä kisaveneet maksavat retkiveneitä enemmän. Sitten kun mennään yksityiskohtiin niin kisakäyttöön tulevassa veneessä on miljoona erilaista asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon käytetyn kaupassa, ei niitä voi alkaa luettelemaan.
V.
Re: Katon painuminen maston alta
Kiitos nopeasta vastauksesta! Uskallan siis jatkaa tämän kyseisen yksilön kanssa. Vene on tulossa retkikäyttöön ja opetteluun eikä kilpaileminen ainakaan vielä ole ajankohtaista. Hyvä vinkki se punkan kiinnityksen tarkistaminen. Helpottavaa oli myös kuulla, että kölin kiinnitys ei ehkä sittenkään ole niin kriittinen kohta AE:ssa.
Re: Katon painuminen maston alta
Terve,
Vielä tuon katon painumisen tiimoilta. Itse ostin 2008 loppuvuodesta itselleni AE:n. Kansi oli painunut maston alta, juuri tuon puulevyn kohdalta. Veneeseen oli sisälle päässyt hiukan vettä, joka kuitenkin oli osittain kesäisen sateen aiheuttamaa koska luukku oli ollut auki ja vettä satanut juuri ennen kuin pääsin paikalle.
Talvella tutkiessani asiaa tarkemmin, huomasin että vesi oli todellisuudessa vuotanut kannen läpi. Ruffissa kun taitaa olla ihan rakenteellinen vika, jonka vuoksi vesi jää makaamaan luukun etupuolelle. Porasin kymmenkunta "juorureikää" kattoon, joista osasta vettä tuli ihan valumalla. Kuivatin veneen kokonaan lämmittimellä (n. 6kk) jonka jälkeen ei kosteutta enää ollut. Väliaine ei ollut mitenkään mädäntynyttä ja kosteudesta huolimatta kansi on nyt ihan kunnossa.
Maston jalan alle tulevan laminoinnin teetätin ammattilaisella, eikä homma ollut mielestäni kallis, lopputulokseen nähden. Ruotsin sivuilta kun löytyi erittäin hyvät kuvat kyseisestä operaatiosta. Kannattaa tehdä!
Myös sivuikkunoiden tiiveyteen kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ikkunat vuotavat, vesi valuu ikkunoiden alapuolella oleviin sivulokeroihin.
Hyvää alkavaa kesää kaikille!
T:Henkka
Vielä tuon katon painumisen tiimoilta. Itse ostin 2008 loppuvuodesta itselleni AE:n. Kansi oli painunut maston alta, juuri tuon puulevyn kohdalta. Veneeseen oli sisälle päässyt hiukan vettä, joka kuitenkin oli osittain kesäisen sateen aiheuttamaa koska luukku oli ollut auki ja vettä satanut juuri ennen kuin pääsin paikalle.
Talvella tutkiessani asiaa tarkemmin, huomasin että vesi oli todellisuudessa vuotanut kannen läpi. Ruffissa kun taitaa olla ihan rakenteellinen vika, jonka vuoksi vesi jää makaamaan luukun etupuolelle. Porasin kymmenkunta "juorureikää" kattoon, joista osasta vettä tuli ihan valumalla. Kuivatin veneen kokonaan lämmittimellä (n. 6kk) jonka jälkeen ei kosteutta enää ollut. Väliaine ei ollut mitenkään mädäntynyttä ja kosteudesta huolimatta kansi on nyt ihan kunnossa.
Maston jalan alle tulevan laminoinnin teetätin ammattilaisella, eikä homma ollut mielestäni kallis, lopputulokseen nähden. Ruotsin sivuilta kun löytyi erittäin hyvät kuvat kyseisestä operaatiosta. Kannattaa tehdä!
Myös sivuikkunoiden tiiveyteen kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ikkunat vuotavat, vesi valuu ikkunoiden alapuolella oleviin sivulokeroihin.
Hyvää alkavaa kesää kaikille!
T:Henkka
Re: Katon painuminen maston alta
Voisitko antaa hieman osviittaa siitä mitä tuo katon laminointi ammattilaisella maksoi? Ei ole vielä ajankohtainen omassa veneessä, mutta saattaa jossain vaiheessa olla edessä.
Re: Katon painuminen maston alta
Eli tuosta hinnasta. On hieman vaikeaa sanoa, mitä pelkän mastonjalan alustan laminointi kustantaa. Omaan veneeseeni tein hieman suuremman remontin, eli vaihdoin kaikki helat ja köydet uusiin. Koko kannen järjestys muutettiin.
Työ tehtiin siten, että irroitin kaikki vanhat helat ja mastonjalan. Tämän jälkeen paikkasin kaikki vanhat reiät Sikaflexillä. Kun Sika oli kuivaa, hioimme kahteen pekkaan ruffin katon ulkopuolelta kokonaan (suhteellisen kevyesti). Kuitenkin niin, että kaikki vanhat painaumat ja halkeamat tasoittuivat. Ammattimies tasoitti vielä hiukan pintaa, avasi kannen maston jalan alta, poisti puulevyn ja laminoi sen uudellen. Kun laminointi oli valmis, ruffiin laitettiin vielä kokonaan uusi pinta topcoatilla.
Hinta muistaakseni 500-600€ ammattilaiselle.
Toki jos löytyy oman käden taitoa niin voihan sen toteuttaa. Foorumiltahan löytyy aika hyvät ohjeet siihen. Mielestäni ammattilainen tuli halvaksi ottaen huomioon, että hän tunsi kaikki tarvittavat aineet, sävytykset ja toimintatavat, joten virheitä ei tullut. Työ kesti kolmen päivän verran, eli muutaman tunnin käynti per päivä.
-Henkka-
ps. siistiä jälkeä tuli ja nyt saa takilaa kiristellä ihan vapaasti sydämensä kyllyydestä =)
Työ tehtiin siten, että irroitin kaikki vanhat helat ja mastonjalan. Tämän jälkeen paikkasin kaikki vanhat reiät Sikaflexillä. Kun Sika oli kuivaa, hioimme kahteen pekkaan ruffin katon ulkopuolelta kokonaan (suhteellisen kevyesti). Kuitenkin niin, että kaikki vanhat painaumat ja halkeamat tasoittuivat. Ammattimies tasoitti vielä hiukan pintaa, avasi kannen maston jalan alta, poisti puulevyn ja laminoi sen uudellen. Kun laminointi oli valmis, ruffiin laitettiin vielä kokonaan uusi pinta topcoatilla.
Hinta muistaakseni 500-600€ ammattilaiselle.
Toki jos löytyy oman käden taitoa niin voihan sen toteuttaa. Foorumiltahan löytyy aika hyvät ohjeet siihen. Mielestäni ammattilainen tuli halvaksi ottaen huomioon, että hän tunsi kaikki tarvittavat aineet, sävytykset ja toimintatavat, joten virheitä ei tullut. Työ kesti kolmen päivän verran, eli muutaman tunnin käynti per päivä.
-Henkka-
ps. siistiä jälkeä tuli ja nyt saa takilaa kiristellä ihan vapaasti sydämensä kyllyydestä =)