Väri vaan on... lapsenpaskanruskea. Jos helmet alkavat olemaan tuon värisiä (Pearl White), minäkin uskon ilmastonmuutokseen, myyn nykyisen autoni ja ostan jonkun bensapihin hilavitkuttimen. Toistaiseksi uskon kuitenkin, että Hempelin pojat ovat valinneet värisävylle väärän nimen...
Hemppelin käsitys helmenvalkosesta on kyllä kieltämättä ... moderni.
Ainoo vaihtoehto on sävyttää maali itse sopivaksi jos haluaa noin tarkasti saada siitä rungonvärisen ja pysyä hemppelin tuotteissa. Tuki osaa varmaan kertoa mitä pigmenttiä tohon voi laittaa, jos moista operaatiota suostuvat neuvomaan. Teoriassa maaleja voi kanssa sekottaa keskenään ja hakee sitäkautta oikeaa sävyä. Jossei tuki suostu kertomaan, niin joku vähän proompi automaaliliike osaa auttaa, kunhan tiedät mitä aineita hemppelissä on.
Sulla osuu vastaan kuitenkin se, että ajanmyötä maalit alkaa UV:n vaikutuksesta muuttumaan eritavoilla ja täydellisen lopputuloksen saavuttaminen on mahdotonta. Eli muutaman vuoden kuluttua peräsin ja runko ei enää ole samassa sävyssä.
...täydellisen oikeaa sävyä ei varmasti saa mistään (ainakaan järkevällä rahalla) ja UV toden totta vaikuttaa ajan myötä sävyyn. Peräsimestä nyt ei ole niin väliä, lähinnä tuo luukku ketuttaa kun siitä oli tarkoitus tulla oikeasti nätin näköinen.
Katsotaan nyt... jos väri häiritsee silmää kesälläkin, maalaan päälle valkoisen Poly Bestin!
Kyllähän se Expressin väri ainakin gelkkarissa oli tunnettu, oliko se nyt topcoat nro 707 tai jotain sinnepäin. Löytyi ainakin vanhasta foorumista, varmaan jostain muualtakin. Ja tuota on kyllä löytynyt ihan maritimistakin. Topcoat on sit tietysti ihan eri asia kuin polybest mutta silti.
Expressin väri on 808. Myös väri 8008 on ollut sama sävy. Harmaanvalkoinen.
Väri kuiten muuttuu ajan ja auringon vaikutuksesta ja hyvät venekorjaamot kuten esim. Selboat sävyttää väriä hiukan itse. Lopputuloksena ainakaan meidän kyljestä korjattua reikää ei havaitse.
Molempien peräsimissä oli yläosassa ihan kunnollisia halkeamia (kokoaan halki) puoliskojen saumakohdissa.
Ydinaine oli kuitenkin ihan hyvällä malilla ja sisusta kuiva. Kaikki huonot kohdat avattiin dremelillä jonka jälkeen halkeamiin täytettiin hartsin ja lasikuitusilpun seosta niin tiiviisti kun mitä sinne meni. Muu korjailtiin hartsilla ja lasipalloilla.
Nyt vielä pitäs vähän pakkeloida ja sitten pääsee maalailemaan. Nyt peräsmiet on vähän holdilla kun Valtteri puuhaa hiilikuidusta kattiosia ja mulla on yks köli työnalla.
Laitan wikiin jotain parempaa kun urakka on valmis.