Veneen pohjan kunnostus

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Moderator: mhm

McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Veneen pohjan kunnostus

Post by McInen »

Veneessämme on pohjassa vanha, valkoinen myrkkymaali. Rättitestillä (pyyhkäisee märällä rätillä telakalla olevan veneen pohjaa) rättiin jää maalia, joten kyseessä lienee jokin antifouling-maali, vieläpä kohtuullisen pehmeä sellainen. Maali on vähintään viisi vuotta vanhaa, edellisen omistajan aikakaudelta. Maali alkaa olemaan loppu ja osittain jopa halkeilee/lohkeilee pois. Päällisin puolin itse pohja näyttäisi kuitenkin olevan kunnossa, mitään merkkejä esim. osmoosista ei ole näkyvissä. Vene on sisävesillä.

Maalin huonon kunnon takia ajattelimme raapata maalin pois keväällä ja sen jälkeen hioa pohjan käsipelillä / epäkeskokoneella (ei siis mitään hiekkapuhallusta). Mutta mitäpä sitten???

Yksi ajatus on maalata aluksi yksi kerros Hempelin tartuntaprimerilla (muistaakseni Light Primer). Kyseisen maalin pitäisi muodostaa hyvä sulku kosteudelle ja toimia tartuntapintana seuraavalle maalille. Tämän jälkeen riittävä määrä Hempelin varsinaista primeria (muistaakseni Yacht Primer) päälle, ehkäpä kolme kerrosta. Sisävesille emme ajatelleen myrkkyväriä laittaa.

Lisäongelman aiheuttaa ulkolaitaperäsin, josta puolet on pinnan alla, toinen puoli pinnan yläpuolella. Veden alle jäävä osa menee varmaankin samalla sapluunalla kuin pohja, mutta yläpuoliseen osaan kohdistuu niin UV-säteilyn kuin katseen aiheuttamat paineet... Värisävy pitäisi saada edes suunnilleen samaksi kuin itse vene ja käsittääkseni veden alle tarkoitetut maalit eivät kestä UV-valoa. UV vähintäänkin muuttaa ajan mittaan maalin väriä, mutta joidenkin "asiantuntijoiden" mukaan UV jopa haurastuttaa maalin siinä määrin, että se voi alkaa lohkeilemaan.

Nyt tarvisisimme apua maalien valinnassa ja itse työn tekemisessä. Laituriparlamentin mukaan hyviä maaleja on vaikka kuinka paljon... mutta mutta... mitä? Siis mikä merkki ja mikä maali siltä merkiltä? Hempelin tuotteet ovat toki kalliita, mutta myös työmäärä on melkoinen. Koska kyse on pienestä veneestä, kannattaako tosiaan säästää esim. 50e maalikuluissa ja ottaa riski? Toki, jos halvemmalla saa yhtä hyvää, tai jopa parempaa, asia on selvä.

Auttakaa miehiä mäessä!
Antti
dzeidzei
Posts: 20
Joined: Mon Oct 01, 2007 7:48 am

Veneen pohjan kunnostus

Post by dzeidzei »

Moi,
me tehtiin meidän Expressiin vastaavanlainen remontti 2006-2007.
Syksyllä kaavittiin kaikki vanha antifouling-maali (parikin kerrosta erilaisia vanhoja maaleja. Päällä vesiliukoinen antifouling ja alempana vanha kova antifouling) pois primeriä myöten ja hiottiin koko pohja epäkeskokonella 180 paperilla. Osin lähti vanha primerikin celgoatia myöten pois. Pääosin vanha primeri kuitenkin jätettiin, koska se oli kunnossa.

Keväällä sitten vedettiin pohjaan (ja köliin) tarvittavien kittausten silottelujen jälkeen mohair-telalla 5 kerrosta Internationalin Gelshield 200:sta ja sen päälle 2 kerrosta (köliin, peräsimeen ja vesilinjaan 3 kerrosta) International Fabi Ecoa.
Samalla maalasimme uusiksi myös vesilinjassa olevan kylkiviivan. Siihen vedimme tuon mainitus primerin päälle 2 kerosta Internationalin Bright Sideä. Eka kerros siveltimellä, ja toka kerros huopatelalla. Tuo BrighSide on tosi liukas maali, joten pysyy hyvin puhtaana ja pitäisi kestää UV:täkin.
Ja tasoittuu kuivuessaan kohtuullisen hyvin. Kun huopatelalla maalaa, niin kuivunut pinta ei juuri häpeä ruiskulla maalatulle.

Kesä tuolla ajettin ja mielestäni toimi hyvin. Ainoa feelu oli syksyllä telakoitaessa tekemäni pesu. Painepesurilla pyyhkäisin tuota uutta hienoa kylkiviivaa hieman liian suoraan päin ja siitä lohkesi muutama pieni pala maalia pois. Kevääksi on siis kylkiviivassa pientä brikkausta tiedossa...
Omasta kokemuksestani voin kyllä suositella noita Internationalin maaleja. En tosin ole kokeillut Hempelin tuotteita. Inerta 5:lla maalasin peräsimen vedenalaiset osat ja sekin näytti toimivalta maalilta. Ainoa harmi siinä on, että se vaatii lämpimämmän työskentelylämpötilan kuin Gelshield 200, ja keväällähän on aina kire saada paatti veteen...

Jos Internationalin tuotteet kiinnostavat, niin tietoa ja maalausohjeita löytyy osoitteesta www.yachtpaint.com

-dzeidzei
anssi
Posts: 37
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:11 pm

Post by anssi »

Morjens!
Maalin huonon kunnon takia ajattelimme raapata maalin pois keväällä ja sen jälkeen hioa pohjan käsipelillä / epäkeskokoneella (ei siis mitään hiekkapuhallusta).
Minä henkilökohtaisesti suosittelen käsipeliä, tarkemmin ns hiontalautaa joka on hiekkapaperirullan levyinen (125mm muistaakseni) ja noin 60cm pitkä taipumattomasta vanerista tehty kahvallinen kappale. Epäkeskokonetta saa osata käyttää todella hyvin että koneella saisi pienemmällä vaivalla parempaa jälkeä kun laudalla.
Yksi ajatus on maalata aluksi yksi kerros Hempelin tartuntaprimerilla (muistaakseni Light Primer). Kyseisen maalin pitäisi muodostaa hyvä sulku kosteudelle ja toimia tartuntapintana seuraavalle maalille. Tämän jälkeen riittävä määrä Hempelin varsinaista primeria (muistaakseni Yacht Primer) päälle, ehkäpä kolme kerrosta. Sisävesille emme ajatelleen myrkkyväriä laittaa.
Hempelin käyttöä puoltaa se, että jos laitat vielä hempelin myrkyn päälle olet tehnyt pohjan käyttäen saman maalivalmistajan maaleja jolloin pohja on tehty heidän "järjestelmällään". Voit tässätapauksessa noudattaa heidän ohjeitaan ja saat lisää apua teknisestä tuesta jne.

Tietääkseni Hempelin ainoa huono puoli on sen kovettumisnopeus korkeissa lämpötiloissa (yli +20C) joka saattaa aiheuttaa ongelmia työskentelyssä.

Itse suosin ominaisuuksiltaan samankaltaista, mutta hinnaltaan edullisempaa Teknos Inerta 5 -primeriä.
Lisäongelman aiheuttaa ulkolaitaperäsin, josta puolet on pinnan alla, toinen puoli pinnan yläpuolella. Veden alle jäävä osa menee varmaankin samalla sapluunalla kuin pohja, mutta yläpuoliseen osaan kohdistuu niin UV-säteilyn kuin katseen aiheuttamat paineet... Värisävy pitäisi saada edes suunnilleen samaksi kuin itse vene ja käsittääkseni veden alle tarkoitetut maalit eivät kestä UV-valoa. UV vähintäänkin muuttaa ajan mittaan maalin väriä, mutta joidenkin "asiantuntijoiden" mukaan UV jopa haurastuttaa maalin siinä määrin, että se voi alkaa lohkeilemaan.
Juuei. Joku polyuretaanipohjainen maali sävytettynä oikeaan sävyyn on varmaan ihan hyvä valinta.

Terveisin,

Anssi
jester
Posts: 35
Joined: Sat Sep 29, 2007 8:14 pm
Location: Helsinki

Post by jester »

Puhdistukseen suosittelen hyvää skrapaa esim. Sandvik. Kunnon terä on ihan muuta kuin halpis kopiot.

Hiontaan sopivasti taipuisa hiomavaneri kädensijoilla ja VESIhionta, ei pölyä ja paperi ei tukkeudu.

Multa meni skrapaamiseen päivä ja sama vesihiontaan. Maalaus on sitten eri juttu, siihen menee aikaa välihiontoineen. Suosittelen sisähallia tai telttaa veneen ympärille. Anssilla oli myös lämppäri -> ei niin sääriippuvaista hommaa.
Jester
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Viimeisen primerin ja ensimmäisen myrkkymaalin välinen tartunta on se suurin ongelmakohta (meillä meni persiilleen vaikka tehtiin niin tasan pilkun päälle ohjeiden mukaan kuin mahdollista), johon on kuitenkin yksinkertainen ratkaisu. Viimeisen 2-komp primerin jälkeen maalataan kerros 1-komponenttista primeriä (hempelillä muistaakseni yacht primer). Tämä tarttuu primeriin mutta tämän ylimaalausaika myrkyllä ei ole lainkaan niin kriittinen kuin 2-komp. primerin ylimaalaus myrkyllä.

Olemme olleet tyytyväisiä järjestelyymme, jossa alla on 2 kerrosta kovaa myrkkymaalia ja sen päällä eriväristä pehmeää myrkkyä. Paikkamaalaus sitten kun kova maali alkaa paistaa pehmeän alta. Pehmeän etu on siinä, että sitä ei kerry, niin kuin kovaa maalia, jota periaatteessa pitäisi hioa joka vuosi vanhoja pois sen verran kuin laittaa uutta päälle.

T.

Ville

PS:
tartuntaprimerilla (muistaakseni Light Primer). Kyseisen maalin pitäisi muodostaa hyvä sulku kosteudelle ja toimia tartuntapintana seuraavalle maalille. Tämän jälkeen riittävä määrä Hempelin varsinaista primeria (muistaakseni Yacht Primer) päälle
Mä kyllä muistaisin että Light primer on se perusprimer ja yacht primer yksikomponenttinen. Sit oli vielä joku mukavas tukevampi primer versio.
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Hempelin vastaus

Post by McInen »

Kiitos kaikille kommenteista jo tässä vaiheessa. Päätöksiä pitäisi tehdä ensi viikolla (koska aloitamme peräsimestä)... yritän pohtia kommenttejanne, kunhan veressä on hieman vähemmän tinneriä...

Soitin Hempelille ja tässä nopeasti yhteenveto, ennen kuin unohdan:

POHJA

Vaihtoehto 1
Pelkkä epoksimaalaus eikä käytännössä ikinä myrkkyä enää pohjaan:
1. Yksi kerros 20% laimennettua Light Primeriä pohjaan siveltimellä
2. Kolme kerrosta Light Primeriä pohjaan lyhytnukkaisella telalla
Ylimaalausaika 4h - 30vrk

Vaihtoehto 2
Pelkkä epoksimaalaus eikä käytännössä ikinä myrkkyä enää pohjaan:
1. Yksi kerros 20% laimennettua Light Primeriä pohjaan siveltimellä
2. Kaksi kerrosta Light Primeriä pohjaan lyhytnukkaisella telalla
3. Yksi kerros High Protectia pohjaan telalla
Ylimaalausaika 4h - 30vrk

Vaihtoehto 3
Epoksimaalaus ja sisävesien myrkky pohjaan:
1. Yksi kerros 20% laimennettua Light Primeriä pohjaan siveltimellä
2. Kolme kerrosta Light Primeriä pohjaan lyhytnukkaisella telalla
3. Yksi kerros Yacht Primeriä pohjaan
4. Kaksi kerrosta Racing Light myrkky pohjaan (lähtee painepesurilla pois...)

Vaihtoehto 4
Epoksimaalaus ja merivesien myrkky pohjaan:
1. Yksi kerros 20% laimennettua Light Primeriä pohjaan siveltimellä
2. Kolme kerrosta Light Primeriä pohjaan lyhytnukkaisella telalla
3. Yksi kerros Hard Racingia pohjaan, levitettävä, kun viimeinen LP-kerros on vielä nihkeä

PERÄSIN

Vaihtoehto 1
Pelkkä epoksimaalaus eikä käytännössä ikinä myrkkyä enää pohjaan ja melko ruma pinta:
1. Yksi kerros 20% laimennettua Light Primeriä pohjaan siveltimellä
2. Kolme kerrosta Light Primeriä pohjaan lyhytnukkaisella telalla
Ylimaalausaika 4h - 30vrk

Vaihtoehto 2
Pelkkä epoksimaalaus eikä käytännössä ikinä myrkkyä enää pohjaan ja siisti näkyvä pinta:
1. Yksi kerros 20% laimennettua Light Primeriä pohjaan siveltimellä
2. Kolme kerrosta Light Primeriä pohjaan lyhytnukkaisella telalla
3. Kaksi kerrosta Poly Bestiä LP:n päälle (ylimaalausaika min 12h max 30h, lämpötila min 15 astetta)

Joka tapauksessa siis epoksia pitää saada pohjaan neljä kerrosta, oli se sitten Light Primeriä tai High Protectia. HP:n pinta on hieman kiiltävämpi, joten siihen ei levä tartu ihan yhtä tiukasti. HP:n päälle ei vaan voi ikinä maalata myrkkyä, vaan jos myrkyn haluaa, HP on hiottava ensin pois ja vedettävä tuore kerros LP:ia ---> nihkeään pintaan myrkky.

Racing Light on Mille Lightin jälkeläinen, hieman kovempi mutta irtoaa todella helposti sotkien esim. köydet ja kadoten kuin pieru Saharaan esim. painepesussa.

Veden alle parasta tulos olisi varmaankin 4 x LP + 1 x HR niin pohjaan kuin peräsimenkin alaosaan. Sitten peräsimen yläosa PB:llä ja rajaus punaisella teipillä. PB ei kestä veden alla vaan alkaa kupruilemaan.
Antti
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

3. Yksi kerros Hard Racingia pohjaan, levitettävä, kun viimeinen LP-kerros on vielä nihkeä
Tuo on se mikä menee ketuiks kuitenkin. Vaihda suosiolla viimeinen primerkerros yacht primeriksi, niin olet paljon turvallisemmilla vesillä.

Ville
jester
Posts: 35
Joined: Sat Sep 29, 2007 8:14 pm
Location: Helsinki

Post by jester »

Samaa mieltä Villen kanssa, Yacht Primer väliin, muutem menee helposti ketuiksi. Kantapään kautta kokeiltu...

High Protect antaa paksummat kerrokset mutta on alhaisissa lämpötiloissa melko paksua mämmiä levittää.
Jester
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Vedellään paljaalla...

Post by McInen »

...epoksilla. Tai siis niin ajattelimme kokeilla yhden kesän kun täällä sisävesillä seilaamme. Tämänhetkinen suunnitelma on

1. Yksi kerros 20% ohennettua Light Primeriä pensselillä
2. Kaksi kerrosta Light Primeriä telalla
3. Yksi kerros High Protectia telalla

1. ja 2. kohta myös peräsimeen, 3. kohta vaihdetaan johonkin kiiltävämpään ja sopivamman väriseen, UV-kestävää, todennäköisesti Hempelin Poly Bestiin.

Sitten ajellaan yksi kesä ja pestään syksyllä. Jos levää on liikaa, HP on hiottava pois ja vedettävä myrkkyvärin alle vielä vissiin Yacht Primer.

Sitä vaan mietin, voisiko High Protectin korvata Yacht Primerillä? Ilmeisesti HP on selvästi kiiltävämpi kuin YP ja siinä mielessä helpompi pitää puhtaana? Toisaalta YP:n päälle voisi vissiin maalata myrkkyä?

Todella suuri kiitos noista varoituksista "nihkeän pinnan päälle maalaamisesta"! Juuri tuollaiset kokemuksen tuomat neuvot ovat kullan arvoisia ettei jokaisen tarvitse opetella itse.
Antti
Dennis
Posts: 2
Joined: Mon Jan 14, 2008 3:54 pm

Post by Dennis »

Olette varmasti jo ostaneet hempelin tuotteita, jos ei, kannatta miettiä TEKNOKSEN inerta primer 5... me käytettiin sitä pohjaa laittaessa ja sitä voin todellakin suositella!! Ei minkäänlaisia ongelmia tartunnan yms. kanssa. Ja vielä huomattavasti halvempaa kuin Hempelin mönjät
Petrina
Posts: 11
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:10 am

pehmeää päälle

Post by Petrina »

Moi

Eli muistakaa sekin että kovan maalin päälle voi vetää siis vielä pehmeän kerroksen jos haluaa. Mutta jos on jo pehmeää pinnassa niin kova ei siinä päällä pysy.

Osmo
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Pohjan maalaus tassujen alta

Post by McInen »

Tuli tässä mieleen, että mitenkäs ihmeessä olette maalanneet pukin tassujen kohdat? Joku tilapäinen tukiviritelmä veneen levätessä kölin varassa? Hieman huolestuttaa jättää venettä esim. yöksi jonkun viritysten varaan odotellessa maalin kuivumista... Jos jollain olisi valmiiksi hyviä ideoita (tai huonoja kokemuksia) niin niistä olisi aina apua omia virityksiä suunnitellessa.

Maalin osalta olemme päättäneet kokeilla yhden kesän täällä sisävesillä ilman myrkkyä. Pohjaan tulee varmaankin 3 x Light Primer ja 1 x High Protect kuten peräsimen vedenalaisessa osassa jo on.
Antti
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Primerit ei mitenkään onnistu tassu kerrallaan.

Me rakennettiin kakkosnelosista teline siten, että etu- ja takatassujen kohdalla oli yksi kakkosnelonen kannen päällä poikittain ja siihen tukevasti pultatut kaksi kakkosnelosta pystyssä vähän jalat ulospäin harallaan. Alhaalta jalat kiinnitettiin toisiinsa ja jäykistettiin jollain kevyemmällä diagonaaliklapilla. Vene kiinnitettiin kuormaliinoilla varvaslistoihin "roikkumaan" siitä kannan päällä vaakasuorassa olevasta kakkosnelosesta. Oli tukeva kun mikä. Ja helposti purettavissa ja uudelleenkäytettävissä.

V.
dzeidzei
Posts: 20
Joined: Mon Oct 01, 2007 7:48 am

Post by dzeidzei »

Kyllä kait ne tassujen paikat onnistuu primeröidä erikseenkin. Tosin siinä joutuu muutaman ekstra satsin primeriä sekoittamaan.

Itse maalasin viime keväänä (2007) niin, että vetelin ensin koko pohjan ja kaksi tassunpaikkaa (ristikkäiset). Tuon kuivuttua sitten vaihdoin toiset ristikkäiset tassut työnalle ja maalasin ne erikseen. Eihän tuosta nyt tietysti niin 'ultra' tasaista saa kuin mitä kertavedolla, mutta mielestäni lopputulos on OK.

-dzeidzei
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Kyllä kait ne tassujen paikat onnistuu primeröidä erikseenkin.
Pitäydyn kyllä kannassani, että tassu kerrallaan ei tule ns. hevon ...

Tassu kerrallaan jos haluaa tehdä homman kunnolla ja noudattaa kovettumisaikoja, niin ekalla kertaa teet pohjan ja yhdet tassut, odotat kuivumista ja sitten teet kaksi muuta tassua, odotat kuivumista...

Käytännössä homman keston määrää se, kuinka monta kertaa mennään veneelle maalaamaan. Se että vetääkö kerralla neliömetrin vai kymmenen, sillä ei ole käytännössä merkitystä. Ratkaiseva juttu tulee sitä kautta, että Suomen keväässä on rajallinen määrä kelvollisia maalauskelejä, ellei halua siirtää vesillelaskua juhannuksen jälkeen. Jos sattuu sellanen kesä kun meillä oli pohjaa laittaessa, että homman valmistuminen on vain ja ainoastaan sopivista keleistä kiinni, niin tuo tassu kerrallaan systeemi vaatii tasan kaksinkertaisen määrän sopivia maalauspäiviä. Tupla ajan lisäksi saat kaupan päälle nähdä vähän enemmän vaivaa ja lopputulos on huonompi. I rest my case. Mutta kukin saa toki tehdä veneellään mitä lystää.

Ville
Post Reply