Mihin kireyteen pitää kölin pultit kiristää?
Mistä saisi lainaan momenttiavaimen joka pystyy siihen kireyteen?
Onko jotain vinkkejä kiristämiseen?
t: Otto
-Modesty
Kölin pulttien kireysmomentti?
Moderator: mhm
Re: Kölin pulttien kireysmomentti?
http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... entti#p208
Muttereita pitäis löysyttää sen verran että liikkuu vapaasti. Putsata kierteet kunnolla ja rasvata. Sitten momenttiin yks kerrallaan.
Toinen ei-oppikirjatapa vois olla lyödä momenttiavaimeen 200Nm, ja jos mutterit ei liiku niin todeta niiden olevan "riittävän" kireellä. Tämä ei kyllä takaa mitään mutta lienee parempi check kuin ei-mitään.
Muttereita pitäis löysyttää sen verran että liikkuu vapaasti. Putsata kierteet kunnolla ja rasvata. Sitten momenttiin yks kerrallaan.
Toinen ei-oppikirjatapa vois olla lyödä momenttiavaimeen 200Nm, ja jos mutterit ei liiku niin todeta niiden olevan "riittävän" kireellä. Tämä ei kyllä takaa mitään mutta lienee parempi check kuin ei-mitään.
Helmi FIN-319
Re: Kölin pulttien kireysmomentti?
Onko tuo 160Nm varmasti oikea?
Expresseglaren sivuille on muitakin arvoja:
230Nm:
http://www.expresseglare.org/templates/ ... x?id=11090
Otto
Expresseglaren sivuille on muitakin arvoja:
230Nm:
http://www.expresseglare.org/templates/ ... x?id=11090
Otto
Re: Kölin pulttien kireysmomentti?
Ainakin omassa Expressissä on RST M16 pultit. Toi 230Nm on 8.8 M16 pultin yleiskiristysmomentti joten luulisin, että joku on on käyttänyt yleisintä M16 momenttia joka on toi 230Nm. Mitään veneen rakennuksesta oikeasti tiedä, mutta noi pulttien yleismomentit on mitoitettu puhtaasti pultin myötörajan mukaan joten jos väliaineena onkin lasikuitua, niin aika hurjalta tuntuisi 230Nm.okuivala wrote:Onko tuo 160Nm varmasti oikea?
Expresseglaren sivuille on muitakin arvoja:
230Nm:
http://www.expresseglare.org/templates/ ... x?id=11090
Otto
Useissa muissa vastaavan kokoluokan venetyypeissä on mainittu kölipulttien momentiksi myöskin tuo 150Nm joten uskoisin sen olevan oikea. Mitoitus perustunee rungon, ei pultin lujuuteen.
Itse avasin jokaisen mutterin. Putsasin ja voitelin, jonka jälkeen 150Nm. Oli kyllä huomattavasti löysemmät alunperin. En vain ymmärrä tota itkua, että 150Nm on muka paljon? Helposti se menee. Toki jos turkin pinnassa vääntää niin on vähän haasteellisempaa...
Helmi FIN-319