Fokalle uudet blokit ??

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Moderator: mhm

heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Fokalle uudet blokit ??

Post by heharka »

Onko kellään tietoa, löytyykö esim. Harkenilta suoraan fokan jalustuspisteisiin uudet blokit ??

Meinaan sopiiko suoraan alkuperäiseen kiskoprofiiliin ??

Vanhat blokien rullat jo niin huonossa kunnossa ettei niistä saa enää toimivia.

Kiitos !
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Harken ei ainakaan sovi originaali kiskoon. Muistaakseni joku halvempi merkki taisi sopia, mutten muista mikä, koska me vaihdettiin myös kiskot ronstaniin. Mittaa kisko ja kaiva netistä helavalmistajien kuvastot, niistä löytyy kiskojen mitat. Jos vaihdat myös kiskon, kannattaa harkita se kiskon paikka ennen ruuvaamista, yleensä originaalia kannattaa siirtää vähän sisemmäksi, mutta muu heloitus pitää ottaa huomioon.

V.
heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Blokien sijoitus?

Post by heharka »

Ajattelin asentaa fokalle erilliset blokit, eli kiinteän skuuttauspisteen.

North Sailsin ohjeessa on tarkat sijoituspaikat näille. Kuitenkin ilmeisesti purjevalmistajien välillä saattaa olla eroja. Eli jos asennan northin ohjeen mukaiseen paikkaan kyseiset blokit, ovatko ne hyvässä ns. peruspaikassa. Toimivatko ne myös muiden valmistajien purjeilla ??
Petrina
Posts: 11
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:10 am

Post by Petrina »

UK:lla on pari senttiä eri paikassa mutta Northin plokiasetuksilla on menty hyvin.

Ainakin rostanin 40 sarjan ploki jousella joka pitää sen pystyssä on toiminut hyvin. Harkenillakin on muistaakseni ihan hyvä malli. Kannen vastapuolelle kannattaa laittaa reilun kokoiset aluslevyt, itse laitoin rosterista viivottimen mallisen hieman reilumman. Ei ainakaan korkkaa irti.

Osmo
jester
Posts: 35
Joined: Sat Sep 29, 2007 8:14 pm
Location: Helsinki

Post by jester »

Happy Hourissa, Lurifaxissa ja Yolassa on lyhyet (n. 20cm) kiskot n. Northin mittojen paikalla. Pfeifferilla on sopivia vaunuja.

Maritim tai Waltic

http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=9 ... 5039165ef1

sivu 58

Tuotenumero: 12060022k

Plokin tarvitsee, jos käyttää ritiinskuuttausta. Demokratiassa taitaa olla lyhyt kisko ja siinä ploki vaunussa kiinni. Kisko ja ploki ovat Ronstanin.

Lentävässä Kanissa oli kiinteä skuuttipiste ja talja fokan nostimessa. Skuuttipisteen hienosäätö toimi fokkaa nostamalla ja laskemalla.

Ruotsissa on osa siirtynyt poikittaisiin kiskoihin.

Kaikilla ratkaisuilla on menestytty, tärkeintä on, että tietää mitä tekee. Jos säätöjä on paljon, vaatii se koko miehistöltä enemmän. Ilman harjoittelua säädöt ovat hukassa suurimman osan ajasta. Osaava miehistö saa tietysti säädöistä kaiken irti.

Purje pitää saada "liukkaan" näköiseksi! (Lurifaxin x-omistajan trimmiohje :-))
Jester
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Pari nopeaa:
Lentävässä Kanissa oli kiinteä skuuttipiste ja talja fokan nostimessa.
Mutta Jussi myöhemmin lausui, että jos nyt rakentaisi uusiksi, laittaisi kuitenkin pitkittäiset kiskot kiinteän pisteen sijaan.
Demokratiassa taitaa olla lyhyt kisko ja siinä ploki vaunussa kiinni.
Kyllä. Ronstaniin vaihdettiin sen takia, että niiltä löytyi sopiva kiskolla kulkeva ploki, jolla skuutit sai taitettua sekä ristiin että haluttaessa suoraan. Lisäksi ko ploki oli tarpeeksi matala. Kaikissa virityksissä pitää saada ploki mahdollisimman lähelle kantta (johtuu raken lisäämisestä, fokan kulma tulee rakea lisäämällä alemmas kuin originaalitilanteessa).

Meillä on lisäksi fokassa barberit, joita tosin harvemmin käytetään ratakisoissa, mutta sivutuulistrekeillä niillä saa tarvittaessa skuutattua varvaslistaan asti eli paljon leveämmälle kuin poikittaisella kiskolla.
Ruotsissa on osa siirtynyt poikittaisiin kiskoihin.
Käsittääkseni Göteborgin fleetissä vallalla on poikittaiset kiskot ja Tukholman fliitissä kiinteä skuuttipiste. Menee aika paljon vallalla olevan purjemaakarin mukaan myös. Suomessa pitkittäinen kisko on ollut kärkiveneissä käytetyin ratkaisu. Mielestäni kiinteä skuuttipiste vaatii sitten myös sen fallin hienosäätötaljan, kiinteä skuuttipiste ja vinssillä säädettävä falli tuntuu aika katastrofilta.

Omasta mielestäni pitkittäinen kisko Northin ohjeiden mukaisessa paikassa sivusuuntaan + fokan cunnari on paras yhdistelmä. Yksinkertainen käyttää ja trimmit on helpommin "toistettavissa" kuin jos sekä falli että kannari liikkuvat. Meillä falli vedetään aina merkkiin ja suurimman osa tuuliskaalasta säätö tapahtuu cunnarilla. Kelin kovetessa skuuttipistettä pykälä taaksepäin (skuuttipiste on siis tavallaan karkeasäätö). Lisäetuna cruisaillessa skuuttipisteen voi ottaa reilusti taakse ja siten tehoja pois purjeesta.

Ville

(edit: typot)
heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Post by heharka »

Eli siis yhteenvetona:

"Paras" ratkaisu olisi siirtää alkuperäiset kiskot leveyssuunnassa northin ohjeen mukaan ja säätöä riittävästi sekä eteenpäin, että taaksepäin.

Miten kiskon asettaminen pituussuunnassa ?? Asetetaanko samanlaiseen kulmaan keulaan ja perään nähden kuin alkuperäinen ??

Olisiko mahdollisesti kuvia näistä siirretyistä kiskoista ?

Kiitos.
valtteri
Posts: 37
Joined: Fri Aug 17, 2007 2:02 pm
Contact:

Post by valtteri »

heharka wrote:Eli siis yhteenvetona:

"Paras" ratkaisu olisi siirtää alkuperäiset kiskot leveyssuunnassa northin ohjeen mukaan ja säätöä riittävästi sekä eteenpäin, että taaksepäin.
No minä voisin laittaa lusikkani soppaan väittämällä vastaan, sillä kunnari/falli yhdistelmällä pystyy hienosäätämään paljon tarkemmin kuin kiskossa sentin (tjms) pykälillä liikkuvaa vaunua. Priscassa ei ole ollut käytössä hienosäätötaljaa ja ihan hyvin sitä fallia on kyetty säätämään lennossa. Varmaan jokainen vene uskoo oman virityksensä paremmuuteen, koska kyseessä on pääasiassa makuasia :D.
Valtteri
heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Post by heharka »

OK. Ymmärsin yskän, "meidän äiti tekee teidän äitien ruuat" :D

Hyviä pointteja tullut esille. Periaatteessa siis kiskolla tai kiinteällä skuuttipisteellä on molemmilla onnistuttu, joten kumpikaan ei todennäköisesti ole huono ratkaisu. No aika näyttää. :roll:
Matti
Posts: 7
Joined: Thu Oct 11, 2007 4:50 pm

Post by Matti »

Hei kaikki!

Itse purjehdin aluksi alkuperaisella trimmilla, mutta vaihdoin sen kiinteaan plokiin Northin ohjeiden mukaan (Harken 2652) ja falli seka cunningham myos Northin mukaan. Siina menikin sitten muutama maili fokan trimmia opetellessa.. Kesti hetken, ennenkuin omaksuimme, etta "skuuttikisko" olikin nyt mastolla, siis fokanfallin merkki suhteessa trimmiteippiin olikin sama kuin plokin suhde kiskoon takilla.
Tassa systeemissa on kaksi etua, joita ei ole taalla viela mainittu: keulatakkari hoitaa itse fokan noston ja laskun muita hairitsematta seka etta ainakin Northin fokan alaliikki tulee tehokkaaseen kayttoon purjetta nostettaessa ja laskiessa takkiin nahden. Jos pitaa purjetta aina samalla korkeudella missaa taman edun.
Tana vuonna laitoin poikittaisit kiskot kiintealla plokilla ja luutrimmilla miehiston vaatimuksesta. Fokan skuuttipiste kun voi keskituuleen saakka olla sisempana kuin trimmiohje neuvoo vauhdin siita karsimatta. Toinen etu on startissa ja ylamerkilla; startissa saa nopeasti hiukan lisaa korkeutta ja pystyy pullauttamaan luuveneen pois pelista, ylamerkille saavuttaessa sama juttu; jos on vendannut hiukan liian aikaisin pystyy veneenmitan kuromaan talla systeemilla. Vastaavasti jos on mennyt pitkaksi, niin vaunu vaan laitaan.
Summa summarum: lahtisin liikkeelle kiintealla plokilla, halpa ja yksinkertainen ja kun homma toimii niin voi aina harkita poikittaisen kiskon laittamista. Viime talvella oli vissiin parinkymmenen sivun vaittely tasta aiheesta www.regatta.nu otsikolla supertrim.
Ruotsin SM:ssa olimme yhdestoista, mutta vauhti olisi riittanyt karkiviisikkoon; lahdot ratkaisivat. Karkiveneilla oli poikittaiset kiskot tana vuonna ja vanhat, optimoidut veneet olivat karjessa...
Sori, mulla on äat loppu koneesta...
heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Post by heharka »

Kiitos erittäin hyvistä vastauksista. Vene nousee ensi viikolla maalle ja sitten alkaa kova laittaminen, ensi kevättä silmälläpitäen.
heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Kiinteän skuuttipisteen osat??

Post by heharka »

Mitkä nuo oikeat osanumerot ovat noihin kiinteän skuuttipisteen vermeille ??

Harkenin luettelo, kun antaa aika paljon eri vaihtoehtoja.

Eli numerot:

-Blokille
-Jalustalle
-Rapulukolle

jotta saisi hieman paketille kokonaishintaa kyseltyä.

Cheers,

Henkka
tigerstedt
Posts: 8
Joined: Mon Oct 01, 2007 1:18 pm
Location: Helsinki
Contact:

Harken Helat

Post by tigerstedt »

Harken osanumerot :

Light versio H2652 40mm carbo ploki standupilla 28,00€ kpl

Offshore versio H2600 57mm carbo ploki 37,00€ kpl
+jousi+lenkki noin 3-4 € yht.

Lukko H150 36,00€ kpl

Terveisiä Chrisu
tigerstedt@waltic.fi
020-755 8928
heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Vielä...

Post by heharka »

Kiitos, mutta tuosta listasta puuttuu vielä se pyörivä jalka johon bloki ja lukko tulevat kiinni. Englanniksi joku "swivel base".
heharka
Posts: 29
Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
Location: Turku

Re: Vielä...

Post by heharka »

heharka wrote:Kiitos, mutta tuosta listasta puuttuu vielä se pyörivä jalka johon bloki ja lukko tulevat kiinni. Englanniksi joku "swivel base".
Siis jotta soppa olisi mahdollisimman monimutkainen, niin kyseessä ovat siis isopurjeen kiinteän skuuttipisteen osat... :lol:

Kun on sama pää kesät ja talvet, niin tätä se teettää.
Post Reply