Outhaul uusiksi - miten?

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Moderator: mhm

Post Reply
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Outhaul uusiksi - miten?

Post by McInen »

Outhaul alkaa olemaan tiensä päässä (vaijeri rispaantunut, köysi kulunut) joten sen voisi vaihtaa talven aikana. Tai kaksihan niitä tavallaan on, toinen taitaa kulkea jossain piirustuksissa nimellä "planrev" jos en nyt ihan väärin muista...

Puomi on vielä veneessä mutta kysyn jo nyt, mitä kannattaisi huomioida? Itselläni on ainakin seuraavia kysymyksiä mielessäni:
  • Puomin pään / päiden irrotus?
    Vaijerin liittäminen köyteen puomin sisällä?
    Vaijeri-köysiyhdistelmän korvaaminen dyneemalla?
    Taljan rakentaminen puomin sisään?
    Puomin pään / päiden kiinnittäminen - popniittejä?
Jos ja kun jollain on kokemusta tästä aiheesta toivoisin apuva.

Katselin jo sivuilla olevan ohjeen taljan rakentamisesta

http://www.expresspurjehtijat.net/tekniikkaa/puomi.htm

mutta en hokannut esim. sitä, miten taljan köydet (?) kiinnitetään puomin sisällä. Lisäksi muistelen, että jollain oli ongelmia taljan kanssa kun köysi oli jotenkin vääräntyyppistä ja meni jotenkin hässäkkä-sykkyrälle tyyliin ekassa löysäyksessä.

Spinnun fallin katkettua ajossa viime kesänä päätimme, että jatkossa köydet uusitaan ajoissa. Tästä syystä heitimme syksyllä fokan skuutin roskikseen jotta on pakko ostaa uusi... emmekä tietenkään mitanneet vanhaa :oops: Olisiko jollain vinkkiä sopivasta köysimateriaalista ja pituudesta?
Antti
Picadero
Posts: 9
Joined: Sat Jan 19, 2008 5:51 pm
Location: Vääksy

Post by Picadero »

Picaderoon tein ohjeen mukasen taljan 6mm köydestä, viimeisestä plokista puomin päähän lähtevä köysi on ohutta dyneemaa. Koko hässäkän sai ujutettua puomin sisään puomin alta etupäästä ilman päätyjen irrotusta. Saatto olla että outhaulin/reivin pylpyrät joutu irrottamaan puomin etupäästä että uuden systeemin mahtu pujottamaan sisään, en nyt tarkkaan muista menikö ilman.

Koko talja kannattaa kasata puomin rinnalla valmiiksi ja testata liikeradat ennen kuin uittaa paketin vanhalla outhaulilla vetämällä puomin sisään. Etupäästä kiinnitin köydet puomin etuhelan kohdilla olevaan läpipulttiin, muita kiinnityspisteitä ei sitten tarvitakaan.

Ehdottomasti rakentamisen arvonen systeemi, ei tarvi enää vääntää vinssillä hampaat irvessä ja säätöä tulee käytettyä paljon aktiivisemmin.

-Jallu
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Outhauleja on vain yksi. Latistusreivi on jotain 80-lukua eikä kuulu tämän päivän purjeisiin. Sama pätee vaijereihin, unohda vaijeriviritykset kokonaan.

Ehdottomasti suosittelen taljan virittämistä puomin sisään. Meillä on sellainen variaatio, että lukko ei ole puomilla vaan säätököysi on vedetty sitlooraan. Makuasia.

Homma on sikäli helppo, että sen voi tehdä talven aikana vaikka olohuoneessa. Me jouduttiin muistaakseni irrottamaan päätyhelat. Popniitin hattu poralla pois ja sitten isketään itse niitti läpi vasaralla ja jollain tikulla. Voi joutua käyttämään vähän väkivaltaa. Me jouduimme myös muistaakseni asentamaan puomin maston päähän yhden ylimääräisen puomin läpi menevän pultin (vain lyhyet kierteet päässä, keskeltä sileä), johon taljan köysien päät kiinnitettiin. Taljan köydet siis kiinnetään puomin sisälle sen juureen "johonkin", tarvittaessa sinne pitää asentaa "jotakin" mihin ne saa kiinni.

Taljan köydet ja plokit seuraavasti:
- Ulommainen ploki ns. high load, muut kuulalaakeroituja (tavallinenkin menee jos on rahasta tiukkaa)
- Purjeen päähän tuleva köysi kuorellista dyneemaa
- Kokonaan puomin sisään jäävät köydet kuoretonta dyneemaa, halvempaa, helppo pleissata kiinni plokeihin ja puomin päähän eikä jää solmuja jotka voisivat takertua johonkin taljan liikkuessa.
- Säätököysi jotain hyvälaatuista, joka ei mene kierteelle. Meillä oli tosiaan se ongelma, että eka säätököysi meni aivan sykkyrälle. Tarkkaa selitystä ei koskaan selvitetty, mutta nykyinen köysi on toiminut moitteetta useita vuosia. Ainakaan köydessä ei saa olla mitään kierrettyä vaan suora tai punottu ydin. Asiantunteva köysikauppias (ei ihan helppo löytää) osaa varmaan neuvoa tässä paremmin kuin minä.

Fokan skuuteista en lähde neuvomaan, se on niin makuasia. Voimien puolesta riittää ohutkin, jos on dyneemaa. Inhottava käsitellää ja saattaa luistaa vinssin rummulla. Käsittelymukavan paksuinen köysi on sitten taas niin tukevaa, että ei välttämättä tarvitse olla edes dyneemaa. Joku pehmeäkuorinen on hyvä kädessä ja pitää vinssillä, mutta sitten taas toisaalta jos pitää skuutteja vinssille kierrettyinä vendoissakin, niin puolestaan luistaa liian huonosta. Jne. jne. Kovasti makuasia ja purjehdustyylistä riippuva valinta.

Ville
2383
Posts: 32
Joined: Fri Nov 02, 2007 9:00 am
Location: Jyväskylä

Post by 2383 »

tein tuon taljan siten että puomin sisään tuli ainoastaan kaksi blokia,koska pakissa ei sattunut enempää olemaan. toimii kyllä ihan hyvin mutta silleen kahdenkäden otteella.se kolme plogia olisi kyllä sopiva määrä,suosittelisin.lisäksi tuossa palautuksesta tuli hiukan nihkeää koska ne pylpyrät ei olleet laakeroituja.köysi siihen sattui jotain biltema merkkistä,näyttäs toimivan sekin, tosin se viimenen pätkä on ohut kevlar.
2383
Posts: 32
Joined: Fri Nov 02, 2007 9:00 am
Location: Jyväskylä

Post by 2383 »

bilteman valikoimiin näkyy tulleen joitakin pylpyröitä.onko kukaan tutustunut lähemmin.voisiko niitä soveltaa esim tässä kohteessa.näyttävät kyllä kuvissa ihan hyvältä eikä ole kauhean hinnakkaita.olis vissiin jonkinlaiset laakeritkin
anssi
Posts: 37
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:11 pm

Post by anssi »

bilteman valikoimiin näkyy tulleen joitakin pylpyröitä.onko kukaan tutustunut lähemmin.voisiko niitä soveltaa esim tässä kohteessa.näyttävät kyllä kuvissa ihan hyvältä eikä ole kauhean hinnakkaita.olis vissiin jonkinlaiset laakeritkin
Biltemalla on jotain ihan asiallistakin tavaraa, jotkut sähkötarvikkeet, momenttiavaimet, tietyt rosteriosat jne. Defaultti on kuitenkin aikamoista skeidaa. Enkä puhu MuTu -tuntumalla, vaan helvetin monen vuoden kokemuksella erilaisesta rakentelusta & puuhailusta veneiden, moottoripyörien, remontoinnin yms ympärillä.

Ottamatta kantaa erityisesti pylpyröihin tulisi mieleen ainakin niiden kestävyys kuormassa. Vaikea nähdä, että Bilteman osien toleranssit esim SWL (Suggested Working Load) osalta olisi samalla tasolla kun valtamerkeillä. Tuskin edes ilmottavat mitään lukuarvoja. Tuntus väärältä kohdalta säästää kun osan rikkoontuminen voi rikkoa pahimmassa tapauksessa purjeita yms muuta.

My 5c.

Terveisin,

Anssi
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Blokien loadit

Post by McInen »

Komppaan edellistä Bilteman laadun kanssa. Me valitsimme hinta-laatu-suhteen takia Rutgersonin blokit, joissa ilmoitetaan seuraavat speksit:

B.L. : 820kg (breaking load)
M.W.L. : 410kg (maximum working load)
Line dim: 3-8mm (meille tulee 6mm dyna-one)
Weight: 50g (meille ihan sama, jos painaa vähän enemmän)

Maksoivat muistaakseni...kolmisen kymppiä kappale.
Antti
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Viritys valmis

Post by McInen »

Tossa on kuva meidän virityksestä ennen kuin se kasattiin. Säätököysi on muistaakseni merkiltään Cup ja muut 4mm Dyna One:a (murtolujuus 1400kg).

Image

Maston puoleisen pään kiinnityspisteeksi laitettiin happoteräspultti. Tuntuisi toimivalta systeemiltä, kohtahan sen näkee livenä. Kiitos kaikille vinkeistä.

Ai niin, säätököysi tulee sitlooraan.
Antti
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Tossa puomin sisällä ekalle ja tokalle plokille on varattu suunnilleen saman verran liikkumatilaa, kun jälkimmäinen plokihan liikkuu kaksinkertaisen matkan. Eli tuosta kuvasta ei ehkä seuraavien kannata ihan suoraan ottaa mallia. Nelinkertaisella taljalla säätövara riittänee, mutta en oikein ymmärrä miksi rakentaa vain nelinkertainen jos kerran puomin sisään alkaa jotain rakentaa. Yksi ploki lisää ja viritys olisi ollut tuplasti parempi. Mutta kun 8 kertaisen rakentaa, niin sitten noiden köysien mitoituksen kanssa pitää olla tarkkana.

Eka suora köysi, joka tulee siis purjeesta ja kiinnittyy ekaan plokiin, sen pitäisi olla vain sen mittainen, että purjeen päähän saadaan tarvittavan laaja liike. (esim. 50 cm?) Tämän jälkeen loput plokit pitäisi virittää siten, että tokan ja kolmannen väliin jää kaksinkertainen etäisyys verrattuna ekan ja tokaan väliin jne. "Optimitilanteessa" säätö maks löysänä kaikki plokit ovat nipussa lähellä puomin kärkeä ja maks kireänä viimeisin tuplausploki tulee melkein kiinni puomin juureen, eli koko puomin mitta on hyödynnetty taljan liikkeisiin.

Ville
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Köysien pituuksista

Post by McInen »

Jos toteutus on kahdella blokilla, viimeisen, purjeeseen tulevan köyden optimaalinen pituus puomin sisällä on muistaakseni 83cm (neljäsosa puomiputken pituudesta). Meillä se on hieman pidempi (95cm) koska tuli ostettua vähän nirkoisesti tuota dyneemaa ja meinasi köysi loppua kesken. 10% työvara vähentäisi vitutusta 95%...

Tuo välitys riittää meille, on halvempi toteuttaa, sisältää vähemmän hässäkkäpotentiaalia putken sisällä (meillä siellä kulkee myös reiviköysi) ja on kevyempi vetää ulospäin. Laakeroituja blokeja ei ehkä kannata käyttää vaikka ne helpommin pyörivätkin; Jos haluaa pelata varman päälle loadien suhteen, tuommoinen yli 800kg murtolujuuden laakeroitu bloki on sekä hemmetin kallis että melko isokokoinen.

Käytännössähän sen sitten näkee, miten tuo toimii. Varmaan paremmin kuin ilman taljaa... luulisin.
Antti
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Re: Outhaul uusiksi - miten?

Post by McInen »

Yhden kesän kokemuksella voin nyt sanoa, että hyvin toimii. Suosittelen.
Antti
Post Reply