Moi,
olisko kellään hyväksi todettuja mittoja originaalin mastonjalalan, (tässä tapauksessa tarkoitan mastonjalalla nimenomaan sitä ruffille ruuvattua, selällään olevaa T-profiilia) viistämiseksi. Oletattavasti sitä täytyy korottaa etureunastaan jonkin verran, jotta mastoon saataisiin nykyaikainen rake, ja että kuorma osuisi tämänkin jälkeen päälaipion kohdalle. Eikä ruffi painuisi mastonjalan takareunalta sisään.
Talven aikana voisi rakennella uuden T-kappaleen vaikkapa rosterista, kun vaan saisi kurantit mitat tuohon viisteeseen.
Rakea mastoon...
Moderator: mhm
-
- Posts: 29
- Joined: Tue Jul 08, 2008 7:09 am
- Location: Turku
Mitoista...
Kyllä niitä mittoja liikkeellä varmastion. Itsellä tuo alkuperäinen jalka oli jo niin hapan, että repesi. Suosittelisin kyllä harkitsemaan tuota Bennsin myymää mastonjalkaa. Ei tarvitse viistellä, tulee lisää kiinnityspisteitä, sekä paine kantta (ruffia) vasten on aina tasainen huolimatta maston taivutuksesta.
-
- Posts: 88
- Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm
Eipä välttämättä ole. En tiedä muita kuin me, jotka olisivat toteuttaneet asian kiilapalalla. Muutenkin suosittelen ennemmin vaihtoa Bennsin jalkaan.
Me muistaakseni laskettiin sen kiilapalan mitat ihan trigonometrialla (haa, me ollaan oikeesti käytetty MAOLin taulukoita johonkin hyödylliseen;-). Siitä vaan kolmioita piirtelemään, rikin ja rungon mitat tiedetään / voi mitata ja förstaagin pidennyksen voi laskea parinkymmenen sentin mukaan. Tai jotain sinnepäin. Sinänsähän homma on aika yksinkertainen, kiilapala on yhtä vino kuin miten paljon masto on kallellaan taaksepäin.
Meidän kiilapalaa voi myös käydä mittaamassa jos välttämättä haluaa. Muistaakseni ero etu- ja takareunan välillä oli suuruusluokkaa puoli senttiä - sentti.
Mutta en usko että mitään valmiita "standardi" mittoja on olemassa missään.
Ville
Me muistaakseni laskettiin sen kiilapalan mitat ihan trigonometrialla (haa, me ollaan oikeesti käytetty MAOLin taulukoita johonkin hyödylliseen;-). Siitä vaan kolmioita piirtelemään, rikin ja rungon mitat tiedetään / voi mitata ja förstaagin pidennyksen voi laskea parinkymmenen sentin mukaan. Tai jotain sinnepäin. Sinänsähän homma on aika yksinkertainen, kiilapala on yhtä vino kuin miten paljon masto on kallellaan taaksepäin.
Meidän kiilapalaa voi myös käydä mittaamassa jos välttämättä haluaa. Muistaakseni ero etu- ja takareunan välillä oli suuruusluokkaa puoli senttiä - sentti.
Mutta en usko että mitään valmiita "standardi" mittoja on olemassa missään.
Ville
-
- Posts: 20
- Joined: Mon Oct 01, 2007 7:48 am