Vanttien kiristäminen

Venetyypistä yleensä

Moderator: mhm

Post Reply
Jarkko
Posts: 2
Joined: Thu Mar 06, 2008 12:31 pm
Location: Vantaa

Vanttien kiristäminen

Post by Jarkko »

Moi

Ostin keväällä expressin (Nota Bene, FIN-870). Express on ensimmäinen purjeveneeni ja rikatessa vantit jäivät (en uskaltanut kiristää) hieman löysälle.

Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä vanttien kireydestä? Minkä verran runko/kansi kestää kiristämistä. Sen verran olen lukenut trimmaamisesta, että vanttien oikeanlainen kireys vaikuttaa vauhtiin tuntuvasti. Ainakin näin olen ymmärtänyt.

Tarkoituksena olisi päästä mahdollisimman nopeasti (=paljon tunteja lyhyessä ajassa, mutta huolella) sinuiksi veneen kanssa ja sitä kautta kisoihin.

Iso kiitos etukäteen!

Terveisin

Jarkko
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Missäs notabene nykyään majailee? Teille helpointa olisi laittaa ne vantit jonkun kokeneemman purjehtijan ja vanttipainemittarin avulla perustrimmiin ja mitata sitten vanttiruuvien väli työntömitalla. Siinä teillä olisi perusasetus, josta voitte lähteä liikkeelle ja johon voitte mittojen avulla palata tarvittaessa. HSK:lla ja KoPu:lla tämä onnistunee rannassa joku ilta. Jos osallistutte HTPS:lle, niin homma hoituu varmasti siellä rannassa ennen kisoja. Tai sitten ostatte/lainaatte vanttipainemittarin ja luette oikeat lukemat northin trimmiohjeesta.

Perusidea: keulastaagi laitetaan tiettyyn jännitykseen (vanttipainemittari) ja ylä- ja alavanttien keskinäisellä suhteella asetetaan maston esitaivutus (esim. northin ohjeiden mukaan, riippuu purjeesta). Tästä perustrimmistä sitten säädetään kelin mukaan tietty määrä kierroksia ylä- ja alavanteista kireämmälle tai löysemmälle. Taulukko löytyy northin ohjeista.

Mutta siis missä majailet, katotaan ensin löytyykö sieltä paikallinen "konsultti" vai pitääkö alkaa järjestelemään jotain hankalampaa.

Ville
jester
Posts: 35
Joined: Sat Sep 29, 2007 8:14 pm
Location: Helsinki

Post by jester »

Northin trimmiohjeessa on numeroarvoja Loosin B mittarille.

http://www.expresspurjehtijat.net/trimm ... iritys.pdf
Jester
Jarkko
Posts: 2
Joined: Thu Mar 06, 2008 12:31 pm
Location: Vantaa

Nota Bene siirtyy Iso-Sarvastoon

Post by Jarkko »

Nota Bene siirtyy tänään tiistaina 3.6.2008 Iso-Sarvastoon. Siellä on tarkoitus harjoitella veneen käsittelyä ennen kisoihin osallistumista.

Kiitos vinkeistä ja trimmi linkistä. Myyjä laittoi mukaan trimmiopuksia. Täytyy tutustua ja hankkia vanttipainemittari mittauksia varten.

Terveisin

Jarkko
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Nortin ohjeissa on lukemat LOOS B mittarille, mutta sitä mallia on vaikea enää löytää mistään. Uudempi PT-2 Metric -malli on mielestäni parempi ja ohjeen lukemat pystyy muuttamaan uudelle mallille sopivaksi (mulla on ne veneellä jossain paperillakin). Uudempaa mallia saanee jostain nettikaupasta ja me tilattiin muistaakseni Marnelasta.

Ville
Kristian
Posts: 15
Joined: Mon Oct 08, 2007 8:02 am

Post by Kristian »

Ville,

Olisi huippuhienoa, jos voisit laittaa ne muunnot tänne näkyville.

T.Kristian / Helmi
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

No koitan muistaa, mutta muistini tuntien ja pienenä vinkkinä: siinä pt2 mittarin paketissa se muuntotaulukko muistaakseni on, tai ainakin jotenkin mukana myyntipakkauksessa. Sieltä minä ne "oikeat" lukemat laskin, eiköhän kuka tahansa mittarin omistaja pysty samaan, jos vain paketti/mukana tulleet paperit on tallella. LOOS-B lukemat kiloiksi ja kilolukemat edelleen PT2-mittarin lukemiksi...ei oo vaikeeta.

T.

Ville
valtteri
Posts: 37
Joined: Fri Aug 17, 2007 2:02 pm
Contact:

Post by valtteri »

Moi,

PT2:sen mukana tuli valmis taulukko, ulkomuistista keulastaagi on perustrimmissä 14 (riippuu toki vanttien paksuudesta) ja loput trimmit saa sitten tuosta ilman vanttimittaria. Voin ensi kerralla veneellä käydessä blokata sen matkaan ja kirjoitella tänne.
Valtteri
Pekka
Posts: 13
Joined: Wed Oct 03, 2007 2:18 pm

Post by Pekka »

valtteri wrote:Moi,

PT2:sen mukana tuli valmis taulukko, ulkomuistista keulastaagi on perustrimmissä 14 ...
Olen joskus "laskenut/muuttanut" PT-2M:lle ko. lukuja ja 4-7 m/s tuuleen 5mm:lle eli "perusasetukseen" ne ovat tällaisia:
etustaagi 14,5
ylävantit 20
alavantit 12,5

Ylä- ja alavanttien jännityksissä on venekohtaisia eroja, mutta noista voinee lähteä liikkeelle.
Ja kun jännityksiä mitataan niin takastaaki pitää olla auki ja ison puomi kannella. :roll:


Muihin lukuihin sain seuraavia:

0-3 m/s etustaagi 11 ylavantit 15,5 alavantit 11
4-7 m/s etustaagi 14,5 ylavantit 20 alavantit 12,5
7-10 m/s etustaagi 20 ylavantit 26 alavantit 18
Yli 10 m/s vähän lisää
Last edited by Pekka on Wed Jun 04, 2008 10:04 am, edited 1 time in total.
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Näyttää tutulta... oiskohan mulla etustaagi perusvirityksessä aavistuksen kireemmällä, 14,8 tjsp. Mulla menee muistaakseni myöskin ylävantit hieman perusohjetta kireemmälle ja alavantit löysemmälle, eli venekohtaisia eroja on. Keulastaagi on kuitenkin se mitä varsinaisesti mitataan ja sinne tavoiteltu arvo pitäisi olla sama mastosta riippumatta. Eri purjevalmistajat saattavat suositella vähän eri arvoja. Lisäksi voisi mainita, että kevyen tuulen virityksessä alavantit on niin löysät, ettei niitä käytännössä oikein pysty järkevästi mittaamaan.

Ville
Philipp
Posts: 8
Joined: Tue Feb 05, 2008 12:56 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Philipp »

Ruotsista www.benns.se löytyy molempia, mutta tilasin itsekkin PT2. Suomesta ainakin Captain's Shopista/Vestekistä loppu, eikä lähiaikoina tulossa...

Philipp
FIN-892 Camile
Post Reply