Miksi hyvä Express ei kiinnosta ostajia?

Osta, myy, vaihda

Moderator: mhm

Post Reply
bscha
Posts: 2
Joined: Mon Mar 07, 2011 7:01 pm

Miksi hyvä Express ei kiinnosta ostajia?

Post by bscha »

Minulla on tammikuu 2010 asti ollut FIN-363 myynnissä. Aluksi pyysin 10.950 hintaa; pyyntöjen vaihteluväli oli silloin 10.000 - 12.000. Nyt pyynnöt muista on tullut alas ja olen valmis joustamaan vastaavasti. Vene on ollut esillä täällä Kamapörsissä, Nettiveneessä ja Vesille.fi sivustoilla, sekä usean venekerhon ilmoitustaululla. Koko aikana kokonaiset kaksi (!) ostajaehdokasta oma-aloitteisesti ottanut yhteyttä, joista toinen tuli katsomaan venettä kesällä 2010. Sen lisäksi bongasin itse yhden "haluan ostaa express" täältä kamapörsstä tänä syksynä, hän tuli myös katsomaan venettä.

Vene on perusssiisti, ei mitään tiedossa olevaa vikaa, purjeet kohtuukunnossa jne.. Eka katsoja oli ihan tyytyväinen veneeseen, mutta jätti sitten koko venehankintaprojektin toteuttamatta... toinen löysi vielä siistimmän, ja oli valmis maksamaan siitä selkeästi enemmän kun mistä minun kanssa keskusteli..


Onko luokan suosio hiipumassa kun kiinnostusta on näin vähän? Jos joku teistä tietää kaverin joka kaipaa omaa expressiä olen valmiina keskustelemaan...

Syy myyntiin on vaihto suurempaan (jo toteutunut, olen kahden veneen loukussa...)

Berndt Schalin
040-842 9469
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Re: Miksi hyvä Express ei kiinnosta ostajia?

Post by vvoltti »

Hei!

Expressit ovat 2000-luvun puolivälin kieppeillä jakautuneet selvästi kahteen kastiin: kisakelpoisiin ja retkiveneisiin. Kisakelpoiset veneet ovat tyypillisesti 2-3 k€ kalliimpia kuin retkiveneet. Minun silmään näyttäisi siltä, että olet liikaa katsonut keskiarvoa ja vaihteluväliä. Näin olet päätynyt hintapyynnössäsi kisa- ja retkiveneiden välimaastoon. Veneesi on siksi kallis retkiveneeksi (=ei mene kaupaksi retkeilijälle), mutta ei kuitenkaan ominaisuuksiltaan kelpaa kilpaveneeksi (=ei mene kaupaksi kisaajallekaan).

Jotta veneestäsi tulisi kisakelpoinen, se vaatisi mittavaa uusimista: keulavantin pidennys ja vanttien vaihto, kölin ja peräsimen profiilien optimointi, pohjan kunnostus supersileäksi, uudet purjeet, spinnun puomipussi ison puomille, heloitus ja köysistö miltei kokonaan uusiksi. Kaikki tämä maksaisi ehkä 5-8 k€ ja hemmetisti työtä. Ja myydessä saisit takaisin tuon 2-3 k€ ;-(

2000-luvun puolivälissä expressbuumin ollessa kuumimmillaan Suomessa remontointiin varmaan toistakymmentä venettä kisakuntoon. Remontti oli pakko tehdä itse, koska kisakuntoisia veneitä ei vaan ollut olemassa Suomessa. Nykyään kun kisakelpoisia yksilöitä on markkinoilla, juuri kukaan ei ole niin hullu, että ostaisi retkiveneen ja alkaisi siitä rakentaa kisavenettä. Paljon helpommaksi ja edullisemmaksi tulee ostaa jo valmiiksi laitettu yksilö. Ja kun kysyntää oli, hinnat nousivat. Kisayksilöistä on parhaimmillaan maksettu jopa 14-15 k€ hintoja. Tästä väistämättä seurasi se, että asiaan tarkemmin perehtymättä myös cruiseriexpressien omistajat nostivat hintapyyntöjään, mutta eivät tietenkään saaneet veneitään kaupaksi.

Retkikäyttöön veneesi on varmasti ihan ok sellaisenaan, mutta hintapyyntö on mielestäni vähän yläkanttiin. Muistaakseni olen nähnyt retkiveneitä myynnissä halvimmillaan 7-8 k€ hinnoilla. En ole viime vuosina seurannut tilannetta aktiivisesti, mutta heittäisin summassa että kisayksilöiden hintataso on 11-13 k€ ja cruisingveneiden 8-10 k€.

Jokainen vene on tietysti yksilö ja oikea hinta on se minkä myyjä ja ostaja sopivat. Mutta ehdottaisin että tulet tuosta 11 k€ hinnastasi pari tonnia alaspäin, niin eiköhän vene kevään aikana mene kaupaksi.

Ville

PS. Katso vaikkapa Bastardon myynti-ilmoitus tältä palstalta. Hinnaksi laitettu sama 11 k€ kuin sulla, mutta luettelo tehdyistä remonteista ja uusituista kamoista on pitkä kuin nälkävuosi. Kumman itse ottaisit samalla hinnalla, Bastardon vai omasi? (Bastardohan on siis toki myyty jo.)
Post Reply