Maston jalka

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

Karsten
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 4:38 pm

Maston jalka

Viesti Kirjoittaja Karsten » Ti Huhti 15, 2008 8:17 pm

Terve,
Ollaan vaihtamassa maston jalkaa uuteen (benns), koska vanha hajosi. Bremeriltä sanottiin, että vanha maston jalka systeemi, jossa fallit sun muut tulee alhaalta ulos olis korkeampi kuin uusi benssin versio! Tämän takia uutta ei voitais käyttää vanhassa, koska maston kokonaispituus laskee. Onko kellään kokemusta aiheesta? Mien asia on hoidettu? Uuden ja vanhan ero on jotain 1 cm, mikä kuulostaa aika pieneltä.

t. Karsten, s/y Camile

yolanjanne
Viestit: 8
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:43 pm

Viesti Kirjoittaja yolanjanne » Ti Huhti 15, 2008 10:52 pm

Moi,

Mikäs teillä hajosi vanhassa mastonjalassa? Kiinnostaa kun itse sellaisella
vielä ajelen...

Jos katselee laiturilla muiden veneiden mastoja, niin useimmilla on ainakin
viidestä kymmeneen senttiä tyhjää isopurjeen merkin yläpuolella.
Eli mastoissa on yleensä pelivaraa.

Tosin jos haluaa hyväksikäyttää nuo pari senttiä, niin silloinhan joutuu ison puomia siirtää vastaavan matkan ylöspäin, mikä tietää lisää reikien poraamista mastoon>>heikompi rakenne ymym... Kauhee duuni.

Eiköhän kannata vaan laittaa uusi vanhan tilalle ja thats it. Sentti sinne
kaks tänne ei paljoa vaikuta. Sata kertaa enemmän on vaikutusta yhdellä epäonnistuneella manööverillä... :wink:

Toivottavasti joku, joka on tehnyt saman homman voisi valoittaa enemmän kokemuksillaan...
Janne
YOLA FIN-118

valtteri
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 2:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri » Ti Huhti 15, 2008 11:36 pm

Olettaisin, että kaikki nykyiset trimmiohjeet ja purjeiden leikkaukset perustuvat uuteen mastonjalkaan (vrt maston rake), tiedä sitten onko maston pituutta pidennetty sentillä, Priscassa on ainakin toiminut vanha masto ja uusi jalka yhdistelmä.

Uudesta mastonjalasta on lähinnä se vaiva, että joutuu tekemään falleille reiät mastoon, täyttämään vanhat kiinnitys reiät ja poraamaan uudet, kannattaa olla tarkaana tuossa, säännöissä on muistaakseni parin sentin tarkkuus paikalle. Nostamalla fallien läpivientiä saadaan sitten hyötyä fokan/spinnun nostoihin, kun voi kiskoa mastolta eikä vinssiltä purje ylös.
Valtteri

Antti
Viestit: 16
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 2:34 pm

Viesti Kirjoittaja Antti » Ke Huhti 16, 2008 12:09 am

Moi,

Me vaihdettiin Helmeen uusi mastonjalka 2006, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia.

Hieman vaikeaksi mastonjalan vaihdon tekee se, että ainakin meillä kansi oli painunut sen verran sisään, että mastonjalan alusta oli ensin laminoitava suoraksi.
Me emme avanneet katon laminaattia ja jyrsineet katon väliaineena olevaa vaneria pois ja korvanneet sitä uudella väliaineella, niin kuin Ruotsin Express -sivuilla neuvotaan. Kattoa emme uskaltaneet avata, koska kokemusta laminointitöistä oli tasan nolla. Lisäksi uskomme, että katto on ihan hyvässä kunnossa - ainakin porauskokeiden perusteella katon väliaineena oleva vaneri ei ole vettynyt.

Luokkasäännöt tosiaan määrittelevät hyvinkin tarkasti maston etureunan paikan. Tarkka maston etureunan paikka löytyy luokkapiirroksista. Apuna maston etureunan paikan löytämiseen kannattaa käyttää kajuutan katon etureunassa olevaa ristiä (Risti on piirretty tehtaalla kattoon ja se on kuin puukolla veistetty - ei siis löydy mitenkään sattumalta)


Antti
Helmi FIN-319

Karsten
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 4:38 pm

Viesti Kirjoittaja Karsten » Ma Huhti 28, 2008 10:27 am

Terve,
Kiitoksia vinkeistä. Vanhasta jalasta meni rikki kannessa oleva t-palkki. Otettiin masto syksyllä pois ilman nosturia ja pultti, jolla masto on kiinni t-palkissa rikkoi t-palkin kiinnitysreiän. Uusi mastonjalka asennettiin viikonloppuna. Aika tarkkaa hommaa oli saada se jalan keskikohta keskilinjan päälle. Me luotettiin siihen, että se risti on sijoitettu veneen keskilinjaan.

Nyt tarvittais neuvoja vanttien pituuksista. Meilla on tarkoitus pidentää etustaakia Northin ohjeiden mukaiseksi (9,42 m) ja ilmeisesti muita vantteja pitäis lyhentää jonkin verran. Northin ohjeissa ilmoitetaan vain, että takastaakin pitää olla n. 9,90 m. Muiden vanttien pituuksista ei puhuta. Minkäs pituiset ylä- ja alavantit on teillä joilla on Northin mukainen etustaaki?

t. Karsten

jester
Viestit: 35
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:14 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jester » Ma Huhti 28, 2008 4:24 pm

Vantit lyhenevät minimissään 50mm.

Muiden mittoja käytettäessä on varmistuttava, että vanttien kiinnitys on samassa kohtaa, mastoissa on pieniä eroja.
Jester

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ma Huhti 28, 2008 5:25 pm

Saalinkien kulma vaikuttaa huomattavasti vanttien pituuteen, kulmassa on jonkin verran vaihtelua veneiden välillä. Meillä vanhat sivuvantit kelpasivat sellaisenaan, ei tarvinnut lyhentää yhtään, mutta nämä eivät kyllä olleet alkuperäiset vantit. Jos mahdollista, homma kannattaa mitata ihan käytännön kokeella, eli spinnuvallin tms. avulla kallistaa mastoa vantin pidennyksen verran ja katsoo miten sivuvantit asettuu. Geometriasta laskemalla tuo on kohtuu haastava homma.

Ville

Dennis
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 3:54 pm

Viesti Kirjoittaja Dennis » Ma Huhti 28, 2008 8:47 pm

Ja uusi mastonjalka ei muuten riko mastoa tai muuta pahemmin kun mastoo tulee alas keulastaagin katkettua;)

kokeiltu on

Vastaa Viestiin