Vanttien pituuksista

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

experience
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 4:56 pm

Vanttien pituuksista

Viesti Kirjoittaja experience » Su Maalis 30, 2008 9:05 pm

Moi!

Mulla on Expressissä etusataagin pituus 8,97m. Tuo mitta on aika paljon lyhyempi kuin, mitä noissa trimmiohjeissa sanotaan. Mulla on WB purjeet. Minkäköhän pitusia etustaageja muilla on?
Lauri

valtteri
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 2:02 pm
Viesti:

Re: Vanttien pituuksista

Viesti Kirjoittaja valtteri » Ma Maalis 31, 2008 8:44 am

experience kirjoitti:Moi!

Mulla on Expressissä etusataagin pituus 8,97m. Tuo mitta on aika paljon lyhyempi kuin, mitä noissa trimmiohjeissa sanotaan. Mulla on WB purjeet. Minkäköhän pitusia etustaageja muilla on?
Pitää muistaa, että trimmiohje on kirjoitettu Nortin purjeita varten ja muilla merkeillä saattaa hieman poiketa niistä, kuitenkin käsittääkseni monet WB:llä ajavat ovat ajaneet Nortin ohjeiden mukaan hyvällä menestyksellä. Parhaiten asia varmistunee kysymällä WB:ltä, että mitä rakea he suosittelevat ja/tai toivottavasti joku WB:eillä kisannut kommentoi tarkemmin.

Edit: Priscassa on Nortit -> etustaagin on trimmiohjeen mukainen.
Valtteri

experience
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 4:56 pm

Olen saanut WB:ltä trimmi ohjeet

Viesti Kirjoittaja experience » Ma Maalis 31, 2008 11:29 am

Olen saanut WB:ltä trimmi ohjeet, niissä on hyvin saman suuntaisa arvojoa kun Northllakin. Rakeen mitaksi annetaan 10.98-11.00.
Lauri

dzeidzei
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 7:48 am

Viesti Kirjoittaja dzeidzei » Ma Maalis 31, 2008 12:01 pm

Sulla lienee mitoiltaan alkuperäinen etustaagi (samoin on meidänkin Expressissä).
Ilmeisestikkin on ollut niin, että alunperin Epressissä on ajateltu olevan rakea reilusti vähemmän kuin mitä nykyaikaiset trimmiohjeet suosittelevat.
Raken kasvattaminen nykymittoihin edellyttää etustaagin pidentämisen lisäksi muutoksia myös mastonjalassa. Alkuperäinen mastonjalka ei jaa kuormaa tasaisesto koko alalleen nykysuositusten mukaisella rakella ja seurauksena voi olla ruffin painuminen mastonjalan takaosasta.

-dzeidzei

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ma Maalis 31, 2008 2:18 pm

Mun käsittääkseni (ei varma tieto) Happy Hour ajoi northin trimmiohjeiden mukaisella rakella WB:n purjeilla. Nehän oli siis vähän niinku WB:n "tehdastiimi".

Ville

Karsten
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 4:38 pm

Vanttien pituuksista

Viesti Kirjoittaja Karsten » Ti Touko 13, 2008 9:44 am

Terve,
Meillä meni Camilessa vanttien uusiminen ns. vtuiks! Ylä - ja alavantteja ei niiden lyhentämisen jälkeen saa kanteen kiinni. Ylä- ja alavantteja lyhennettiin n. 5 cm ja uuden etustaakin pituus on 9,42 m. Onko toi Northin mukainen 9,42 m etustaakin kokonaispituus vai kuuluisiko etustaakin pituus olla 9,42 + vanttiruuvin pituus? Jos 9,42 on kokonaispituus, niin onko kellään hyviä ideoita, miten saatais ongelma ratkaistua? (muu kuin uusien ylä-ja alavanttien ostaminen)

t. Karsten, s/y Camile

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ti Touko 13, 2008 9:53 am

Ei keulavanttiin kuulu vanttiruuvia ollenkaan, täysin turha ja vieläpä haitallinen kapistus.

Staagin pituus on siis kokonaispituus. Siitä voidaan sitten hieroa, että mitataanko se togglen reiän keskeltä vai vantin jatkeelta maston pinnan tasosta vai mistä. Mutta sentti sinne sentti tänne, mitään vanttiruuvia siihen päälle ei tule.

Valitettavasti on kyllä niin, että pitkästä saa lyhyen, mutta lyhyestä ei pitkää... vai miten se mummon viisaus menikään. Eli uudet vantit hankintaan. Nyt vaan mittaatte tarkkaan paljonko vanttien pitää olla nykyistä pidemmät ja teetätte sellaiset. Äkkiseltään tuntuisi, että mitään toggleviritystä ei sivuvantteihin kannata harkita.

Hämärästi muistelen, että mä olisin hiljattain tälläkin palstalla suositellut testausta ja mittausta ennen kuin ruvetaan mitään katkomaan...

Ville

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Vanttiruuvin tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja McInen » Ti Touko 13, 2008 10:05 pm

vvoltti kirjoitti:Ei keulavanttiin kuulu vanttiruuvia ollenkaan, täysin turha ja vieläpä haitallinen kapistus.
Jeps, voin kyllä yhtyä omalta osaltani käsitykseen vanttiruuvin tarpeettomuudesta varsinkin meillä, koska etustaagi on alkuperäinen eli aivan liian lyhyt. Vanttiruuvi on ollut nyt neljä vuotta ääriasennossaan togglen kanssa...

JOS joskus saisi uuden etustaagin teetettyä voisin kuitenkin ajatella asiaa uudemman kerran koska meillä(kin) on alkuperäinen mastonjalka. Ehkäpä tekisin niin, että optimaalista nousua hakiessani ajaisin kunnon rakella (rasittaen ruffia) ja kruisaillessa (99% ajasta) pitäisin mastoa jonkin verran pystymmässä. Silloin tarvitsisin siis vanttiruuvia. Mitä haittaa vanttiruuvista on jos huikeaa painonlisäystä ei lasketa?

P.S. Yritin kerran irrottaa vanhaa mastonjalkaa mutta yhden iskumeisselin särkymisen jälkeen luovutin. Irrotusoperaatioon lähdin lähinnä siksi, että vanha on kärsinyt hieman damagea. Jos joku haluaa lahjoittaa vaihtamansa vanhan mastonjalan postikulujen hinnalla, voin ehkä yrittää irrotushommaa uudelleen.
Antti

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ke Touko 14, 2008 10:01 am

Vanttiruuvi keulassa on pirunmoinen ongelma parin alimman pistoolihaan kanssa ja estää fokan säätämistä ylös-alas keulastaagissa. Vanttiruuvilla säätövara on jotain 5 senttiä, alkuperäistä staagia pidennetään suuruusluokkaa 20 senttiä, joten tuollaisella cruisaillessa pystyssä ja kisassa rakea virityksellä a) ei saada mitään järkevää vaikutusta aikaan ja b) siinä on hitonmoinen vaiva kun käytännössä pitää masto pystyttää "uusiksi" joka tilanteeseen ja c) on epävarmaa saisiko sitä edes toimimaan, kun myös sivuvanttien säätövaran max ja min pitäisi osua juuri kohdalleen kyseiselle viritykselle. Vanttiruuvi pois vain ja rake siihen mihin sen haluaa laittaa.

Ville

PS. Iskumeisseli??!? Eikös siellä kannen alla ole mutterit, jotka avaamalla se mastonjalka irrotetaan? Vai onko ruuvit jotenkin jämähtäneet kiinni kanteen?

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Jalka...

Viesti Kirjoittaja McInen » To Touko 15, 2008 10:46 am

Ööö... vissiin mulla on vähän nämä käsitteet sekaisin (mastföten). Minä tarkoitin mastossa olevaa jalkaa ja varmaankin kaikki muut kannessa olevaa. Yritin siis irrottaa mastossa olevaa ja se on ainakin meillä kiinni happoteräspulteilla, jotka pitäisi avata tavallisella talttameisselillä. Siksi siis iskumeisseli.

P.S. Meillä on melko pitkä vanttiruuvi keulassa joten säätövara on noin 10cm mikä sekään ei ole paljon. Fokan cunnaria meillä ei ole vaan säätö tehdään fallilla. Tiedän, se on huonompi vaihtoehto :shock:
Antti

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » To Touko 15, 2008 11:05 am

Tai ehkä ennemmin mulla termit sekasin, tai kaikilla. Onkohan tuo termistö oikein mitenkään vakiintunut, mastonjalalla voidaan kai tarkoittaa molempia, maston päätä ja kansihelaa. Vai onko se kannella oleva sitten maston kenkä? Jolloin mastonjalka olisi aina se mastossa kiinni oleva hela?

Ville

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Vantit uusiksi...vihdoin

Viesti Kirjoittaja McInen » Su Touko 03, 2009 7:57 pm

Ensi viikolla olisi tarkoitus uusia vantteja. Luokkasäännöistä onneksi huomattiin, että vanttien paksuus on 5mm (hekki 4mm) - meinattiin jo nimittäin tilata perstuntumalla 4mm etustaagi.

Vanha etustaagi on vattiruuveineen toggleineen 9,30m pitkä. Nyt ajattelimme tilata 9,35m pitkän etustaagin johon saa sitten pari senttiä halutessaan lisää mittaa togglella. Tämä uusikin mitta jää vielä uupumaan sekä Northin että WB:n suosittelemasta 9,42m :stä mutta emme uskalla rasittaa ruffia (vanha mastonjalka ja -kenkä).

Sivuvanteissa pitäisi riittää vielä kiristysvaraa vanttiruuveissa, alavanteista on tarkoitus lyhentää minimäärä (45mm) ja käyttää vanhoja vantteja. Toivottavasti ei käy niin kuin Camilessa... vai missä sen nyt oli :twisted:

Takastaagista on tarkoitus napata suht reilusti, vaikkapa 50cm pois.

Onko jollain kommenttia ennen kuin taas ryssimme kaiken?

P.S. Kai kaikki Express-miehet ja -naiset ovat pyytäneet rekisteritunnuksen kirjaimeksi X:n :D Täällä sisämaassa joutui ihan tinkimään luukulla kun täti väitti, ettei kirjainosaa voi toivoa. Kyllä voi...
Antti

dzeidzei
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 7:48 am

Vanttien pituuksista

Viesti Kirjoittaja dzeidzei » Su Touko 03, 2009 9:07 pm

Moi,
älä jätä takastaagia ainakaan pidemmäksi kuin tuo Nortin ohjeen 9,90m. Kiristys toimii paremmin, kun kukonjalassa on kunnolla pituutta. Ja pinnamiehen päälekin jää enempi liikkumatilaa vendoissa.

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ma Touko 04, 2009 9:12 am

Onko jollain kommenttia ennen kuin taas ryssimme kaiken?
Kun aika yksimieliset ohjeet sanoo 9,42m niin en oikein osaa ymmärtää miksi tehdä 9,35m. Esim. skuuttipisteen paikka tai mikään muukaan trimmiohje ei sitten välttämättä enää päde. 7 cm etustaagissa on aika paljon puuttuvaa rakea.

Takastaagista tosiaan reippaasti pois, metrin voi ottaa huoletta. Lyhentämistä ei oikeastaan rajoita muu, kuin että on ihan jees, jos kukonjalan plokiin yltää peräkannelta käsin. Mutta ei sekään välttämätöntä ole.

Ville

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja McInen » Ma Touko 04, 2009 9:54 am

Kun aika yksimieliset ohjeet sanoo 9,42m niin en oikein osaa ymmärtää miksi tehdä 9,35m.
Pelkään ruffiin kohdistuvaa rasitusta. Liekö sitten turha pelko? Maston jalan uusiminen on meille liian kallis operaatio.
Antti

Vastaa Viestiin