Ylävanttien ruuvit meni vaihtoon

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

samipartanen
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 07, 2013 8:20 am
Paikkakunta: Helsinki

Ylävanttien ruuvit meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja samipartanen » To Marras 14, 2013 3:22 pm

Mahdollisesti "kaikkihan sen tietää" -asiaa, mutta tein tossa vanttiruuveille talvihuoltoa (putsaus ja kuparitahnaa kierteisiin niin ei leikkaa kiinni) ja huomasin, että molempien ylävanttien ruuvit menee vaihtoon. Oire oli, että putsattunakin kiristyivät käsivoimin kevyesti vain tiettyyn asti ja sitten ei niin millään. Tutkin kierteet ja huomasin että alkupään kierteet on taipuneet. Ehjän kierteen profiili on symmetrinen A (ilman poikkiviivaa ;-) ) kun taas noissa oli alkupäässä profiili sahalaittaa, eli toinen laita lähes pystyä ja toinen taas loivan vino. Antaneet siis periksi vedon suuntaan. Keskikappaleen sisäkierteet tietysti samanlaiset. Tökkäsi siksi, että tietyssä kohtaa tuli priimakierre vastaa joka ei sitten istunut nitkahtaneeseen sisäkierteeseen.

Kokeilin yhtä päätä vääntää kiinni työkaluilla -kyllä se meni, mutta sitten olikin hienoa metallisäiettä kierteissä. Näyttäis siltä, että ehjä kierre "sorvasi" sisäkierteen profiilia kohdilleen... Mikä tarkoittaa sitä, että alkupääkään ei kierry kevyesti ja ennenkaikkea -vahvuus ei varmasti ole entisensä.

Veikkaan että jos en olisi tota huoltoa tehnyt ja siinä huomannut, niin jännityksen alla kunnon avaimilla kiristäessä tuskin olisi tullut esiin. Ehkä mitään ei olisi tapahtunut, mutta vaara kyllä olisi että kierre lopulta korkkaa ja vantin pettäessä kuuleman mukaan tulee rumaa ja kallista jälkeä. Ja kuvittelisin, että kun ylävantit on kireimmät ja pisimmät, niin ne ajanoloon venyvät vähän. Jolloin vanttiruuvia tarvitsee kiristää vähän lisää -> mennään ehjän kierteen puolelle -> sisäkierteiden laidasta sorvautuu vähäsen pois -> heikkenee -> jos on hyvä tsägä niin jää jumiin, jos huono niin kierre sanoo poks.

Että näin, sekava tarina, mutta tulipahan tehtyä :)

-Sami

2383
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 9:00 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ylävanttien ruuvit meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja 2383 » To Marras 14, 2013 6:38 pm

kyllä nuo vaan ovat kulutustavaraa ja niiden kuntoa kannattaa tarkkailla.kestävät kyllä pidempään kun välillä putsaa ja voitelee,kuparitahna juurikin on hyvä tuote,aseöljy myös on paljon käytetty mutta mikä tahansa mitä käsillä sattuu olemaan on parempi kuin käännellä niitä kuiviltaan.metalli noissa on pehmeää ja siten vetolujuus on hyvä mutta kierteet leikkautuu helposti. kyllähän mastoja aina välillä on tullut alas venetyypistä riippumatta...mikä sitten lienee ollut syynä. :cry:

jester
Viestit: 35
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:14 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylävanttien ruuvit meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja jester » To Marras 14, 2013 11:40 pm

Vanttiruuveista osa on sellaisia, joissa kaikki osat ovat ruostumatonta terästä. Nämä leikkaavat helposti kiinni jos niitä ei voitele ja putsaa.

Kannattaa ostaa sellaiset vanttiruuvit, joissa runko on pronssia, ja päädyt rosteria. Itse ostin Baltic Riggingistä sellaiset ja hyvin ovat toimineet yli 10v. Suurimman osan kiristyksistä voi tehdä ilman työkaluja.

Alkuperäiset kokonaan rosteriset leikkasivat kiinni jo 20v. iässä.
Jester

2383
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 9:00 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ylävanttien ruuvit meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja 2383 » Pe Marras 15, 2013 1:10 am

tosiaankin pronssiosat kestävät paremmin,maksavat enemmän mutta varmaan toimivat hyvin,varsinkin jotkut kisaajat säätävät rikiä paljon.

Vastaa Viestiin