Kölin pulttien kireysmomentti?

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

okuivala
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 1:25 pm

Kölin pulttien kireysmomentti?

Viesti Kirjoittaja okuivala » Ma Touko 23, 2011 10:58 am

Mihin kireyteen pitää kölin pultit kiristää?
Mistä saisi lainaan momenttiavaimen joka pystyy siihen kireyteen?

Onko jotain vinkkejä kiristämiseen?

t: Otto
-Modesty

tema
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 06, 2010 11:33 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Kölin pulttien kireysmomentti?

Viesti Kirjoittaja tema » Ke Touko 25, 2011 11:01 am

http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... entti#p208

Muttereita pitäis löysyttää sen verran että liikkuu vapaasti. Putsata kierteet kunnolla ja rasvata. Sitten momenttiin yks kerrallaan.
Toinen ei-oppikirjatapa vois olla lyödä momenttiavaimeen 200Nm, ja jos mutterit ei liiku niin todeta niiden olevan "riittävän" kireellä. Tämä ei kyllä takaa mitään mutta lienee parempi check kuin ei-mitään.
Helmi FIN-319

okuivala
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 1:25 pm

Re: Kölin pulttien kireysmomentti?

Viesti Kirjoittaja okuivala » Ke Touko 25, 2011 1:42 pm

Onko tuo 160Nm varmasti oikea?
Expresseglaren sivuille on muitakin arvoja:
230Nm:
http://www.expresseglare.org/templates/ ... x?id=11090

Otto

tema
Viestit: 16
Liittynyt: To Touko 06, 2010 11:33 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Kölin pulttien kireysmomentti?

Viesti Kirjoittaja tema » Ti Kesä 07, 2011 11:55 pm

okuivala kirjoitti:Onko tuo 160Nm varmasti oikea?
Expresseglaren sivuille on muitakin arvoja:
230Nm:
http://www.expresseglare.org/templates/ ... x?id=11090

Otto
Ainakin omassa Expressissä on RST M16 pultit. Toi 230Nm on 8.8 M16 pultin yleiskiristysmomentti joten luulisin, että joku on on käyttänyt yleisintä M16 momenttia joka on toi 230Nm. Mitään veneen rakennuksesta oikeasti tiedä, mutta noi pulttien yleismomentit on mitoitettu puhtaasti pultin myötörajan mukaan joten jos väliaineena onkin lasikuitua, niin aika hurjalta tuntuisi 230Nm.

Useissa muissa vastaavan kokoluokan venetyypeissä on mainittu kölipulttien momentiksi myöskin tuo 150Nm joten uskoisin sen olevan oikea. Mitoitus perustunee rungon, ei pultin lujuuteen.

Itse avasin jokaisen mutterin. Putsasin ja voitelin, jonka jälkeen 150Nm. Oli kyllä huomattavasti löysemmät alunperin. En vain ymmärrä tota itkua, että 150Nm on muka paljon? Helposti se menee. Toki jos turkin pinnassa vääntää niin on vähän haasteellisempaa...
Helmi FIN-319

Vastaa Viestiin