Keulaluukun vaihtaminen / uusinta

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Moderator: mhm

Post Reply
ml2006
Posts: 2
Joined: Tue Apr 26, 2011 2:29 pm

Keulaluukun vaihtaminen / uusinta

Post by ml2006 »

Uutena Express-omistajana olen huomioinut että Ruotsissa monien veneiden keulaluukku on vaihdettu tai luukun keltainen osa keskeltä on korvattu jollain "plexillä". Onko täällä kellään kokemuksia moisesta muutoksesta? Miten vanhaa luukkua voisi modata niin että saisi siihen "ikkunan"?

Esimerkkinä vaikka tuo myynnissä oleva SWE 111 Electra:
http://www.blocket.se/ostergotland/Albi ... ?ca=11&w=3
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Re: Keulaluukun vaihtaminen / uusinta

Post by McInen »

Entisenä Expressin omistajana voisin sanoa, että luukun voi toki kunnostaa itse kuten me tehtiin:

http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... p?f=3&t=50

Hyvä tuli. Jos siihen haluaa "ikkunan" on varmaankin ensin suoritettava em. linkissä oleva vahvistus ja sen jälkeen käytettävä ikkunamateriaalina polykarbonaattia. Akryyliä (= pleksi) en laittaisi, koska sopiva naarmu ikkunaan aiheuttaa ikkunan hajoamisen keulagastin painon alla. Polykarbonaatti on selvästi sitkeämpää mutta myös kalliimpaa ja vaikeammin saatavilla varsinkin muissa väreissä kuin kirkas ja vaalean vihreä.

Polykarbonaatin mekaaninen kesto on erinomainen mutta kemikaalikesto surkea; Se ei kestä MITÄÄN liuottimia haurastumatta ja jopa kuuma (yli 50C) vesi haurastuttaa sitä.

Ennen ikkunan tekoa kannattaa tutustua luokkasääntöön, siellä mainitaan muistaakseni jotain keulaluukustakin. Muuan Jallu teki tosi siistin ehjäyksen pinnottamalla luukun tiikillä ja vaikkei luokkasäännöstä löydykään moista korjauskonstia, ei sitä voi kai mitenkään pitää luokkasäännön vastaisena (painoa tulee lisää ja luukusta tulee turvallisempi).

Onnea uuden Expressin omistajalle!
Antti
Post Reply