Sivu 1/1

Hekin säädöt kannen alle vai päälle?

Lähetetty: To Tammi 10, 2008 10:13 pm
Kirjoittaja Mervi
Tervehdys!

4PLAY päivittää hekkiä ja aiomme vetää säädöt molemmille laidoille. Millaisia kokemuksia teillä on, kannattaako köydet vetää kannen päälle vai alle? Jos vetää alle, niin onko vene koko ajan litimärkä?

Aina päälle niinkuin painissakin

Lähetetty: Pe Tammi 11, 2008 8:09 am
Kirjoittaja jester

Lähetetty: Pe Tammi 11, 2008 8:25 am
Kirjoittaja anssi
4PLAY päivittää hekkiä ja aiomme vetää säädöt molemmille laidoille. Millaisia kokemuksia teillä on, kannattaako köydet vetää kannen päälle vai alle? Jos vetää alle, niin onko vene koko ajan litimärkä?
Muffinissa menee sisälle ja sitäkautta ei tule yhtään vettä. Hekki tulee molemmillta puolilta ulos levangin vierestä, niin että storan trimmeri/pinna voi ajaa hekkiä.

Kannattaa kysellä kanssa Pepperonin porukoilta jotka viimekesänä rakens hekin säädöt samallatavalla kun mulla.

Terveisin,

Anssi

Lähetetty: Pe Tammi 11, 2008 1:34 pm
Kirjoittaja jester
Mulla tuli ennen hekki kannen alle ja vettä myös. siirsin kannen päälle ja mielestäni se on ollut parempi ratkaisu, yksinkertainen ja vedenpitävä.

Ainoa haitta on kun kippari joskus istuu narun päällä niin kitkaa on liikaa eikä säätö toimi.

Kannen päälle on helpompi rakentaa mutta tärkeintä on, että hekki toimii ja on mieleinen niin, että voi keskittyä purjehtimaan.

Lähetetty: Pe Tammi 11, 2008 5:30 pm
Kirjoittaja vvoltti
Tää on "Virallinen" heloitus.
Kuvassa näkyvä häränsilmä/ohjuri ei ole tarpeellinen. Demokratia on tyytyväinen kannen päälliseen viritykseensä. Onkohan meillä jotain eritavalla kuin Jesterillä, koska en minä ole koskaan onnistunut istumaan hekin taljan päälle?

Suosittelen laadukkaita plokeja ja hyvin juoksevaa köyttä, suoraytimistä tms. joka ei mene kierteelle. Ainoa ongelma joka Demokratiassa on ollut, on johtunut juuri kierteelle pyrkivästä taljasta. Uuden köyden myötä ongelma on poissa. Tarkistakaa samalla, että hekin vaijeri on riittävän lyhyt, ettei kukonjalan kolmio mene liian loivaksi hekki täysin kiristettynä.

Kannen alla oleva talja on tietysti sikäli kiva, että se on piilossa. Mutta sitten kun jotain häikkää ilmenee, se tuottaa sellaisen mikä vttu siellä nyt hirttää -efektin. Kannen päällä kaikki on näkyvillä ja siinä on siis hyvätkin puolensa.

Ville

Re: Hekin säädöt kannen alle vai päälle?

Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 12:42 pm
Kirjoittaja mhm
Ragassa hekin talja on asennettu tosiaan kannen alle, mutta haluaisin lisää säätövaraa, koska mittaus paljasti, että vaadittavasta 17,5 cm:stä (takastaagista mitattuna) pystyy tällä hetkellä kiristämään vain vähän yli puolet. Viime keväänä asennettu Benn'sin uusi mastonjalka on saattanut vaikuttaa maston kallistukseen, joten pitäisi vaijerit ja talja viritellä hieman uusiksi. Onko kellään vinkkejä miten talja kannattaisi asentaa kannen alle niin, että on reilusti (> 70 cm) säätövaraa?

Re: Hekin säädöt kannen alle vai päälle?

Lähetetty: Ke Elo 03, 2011 12:50 pm
Kirjoittaja mhm
Vastaanpa itse kun olette niin hemmetin hitaita, kysymyksestähän on jo yli minuutti! ;-) Tällainen ruotsalaisvene löytyy Ruotsin lajiliiton sivuilta http://expresseglare.nu/Express/Page.aspx?id=27698

Re: Hekin säädöt kannen alle vai päälle?

Lähetetty: To Elo 04, 2011 8:35 am
Kirjoittaja Pepperoni
Pepperoni komppaa Ragamuffinia tässä asiassa. Laitettiin samalla tavalla kannen alle ja toimii kuin junan vessa. Viritys kannen alla on sen verran yksinkertainen, ettei se käytössä mene solmuun (tai ainakaan tähän mennessä ole mennyt). Hekin saa vedettyä maksimikireyteen helposti hyvien välitysten ansiosta.

Meillä oli jonkin asteisia haasteita kannen päällä olevien narujen kanssa kun olivat koko ajan jumissa tai jonkun alla.

Re: Hekin säädöt kannen alle vai päälle?

Lähetetty: Pe Elo 05, 2011 10:29 pm
Kirjoittaja mhm
No, loppujen lopuksi tein vähän eri tavalla kuin tuossa ruotsalaisveneessä, mutta avainsana on silmukkamutterit (öglemuttrar), joita saa mm. Maritimista http://kauppa.maritimshops.fi/Published ... roupID=312&. Mutterit ruuvaillaan knaapien ja peräsimen helojen pultteihin et voilà kannen alapuolinen maailma on täynnä kestäviä kiinnikkeitä plokeille poraamatta reiän reikää. Tämän jälkeen vain mielikuvitus ja fysiikan lait ovat rajoituksena. Talja on vaikea/mahdoton asentaa peräluukkuun niin, ettei peräluukun käyttö säilytystilana häiriintyisi, mutta kisaajahan juo mieluummin myrkkyä, kuin laittaa painavia tavaroita veneen perään.