Tyyppiviat ja oikea heloitus

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

jepjep
Viestit: 1
Liittynyt: To Heinä 08, 2010 1:11 pm

Tyyppiviat ja oikea heloitus

Viesti Kirjoittaja jepjep » To Heinä 08, 2010 1:33 pm

Hola

Olen ostamassa Albin Expressiä sen kuulujen surffiominaisuuksien vuoksi. Odotan hauskoja ja vauhdikkaita purjehdushetkiä. En välttämättä kisaamista varten.

Köli:
Yhdessä siistissä ja hyväkuntoisessa ehdokkaassa ei ole kölitukkeja pilssissä. Kuinka suuri ongelma siitä on voinut koitua veneen rakenteelle ajan mittaan? Onko jostakin (Ruotsista) saatavissa laminointiohjeet mitoituksineen, tai korjaussarja, ja mikä olisi sellaisen hinta?

Moduuli ja laipio:
Jossakin viesteissä oli myös jotakin puhetta sisämoduulin laminoinnista runkoon (?) ja joidenkin jäykisteiden laminoinnista? Lisäksi jossakin viestissä oli puhetta, että takalaipion (seinä sisätilan ja säilytystilan välissä pistopunkan päässä) pitäisi olla avonainen, eli ei laminoitu umpeen. Onko todella näin? Eikö laminoitu laipio lisää jäykkyyttä, vähennä säilytystilan bensanhajujen kulkeutumista salonkiin? Onko jossakin (Sverige) näihin juttuihin ohjeet, tai mahdolliset korjaussarjat?

Heloitus:
Onko jälkikäteen lisätyllä, ja avotilaan tulevalla skuuttikiskolla, ja sen päässä olevalla kolmannella vinssillä mitään tekoa Albinilla purjehdittaessa? Näitä näkee monissa veneissä genuaa varten laitettuna. Entä onko joku ajanut / hakenut vauhtia genaakkerilla? Mitä heloitusta siihen tarvittaisiin? Onko nykyaikaisesta heloituksesta jossakin ohjeet, kuvat?

Kiitos vinkeistä,
janne :wink:

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Re: Tyyppiviat ja oikea heloitus

Viesti Kirjoittaja vvoltti » La Heinä 10, 2010 7:51 pm

jepjep kirjoitti:Hola
Olen ostamassa Albin Expressiä sen kuulujen surffiominaisuuksien vuoksi. Odotan hauskoja ja vauhdikkaita purjehdushetkiä. En välttämättä kisaamista varten.
Express ei kyllä pahemmin surffaa kuin isossa aallossa ja sittenkin sen verran kun nyt melko kapeaperäinen uppoumarunkoinen ylipäätänsä surffaa. Mistähän lienee moinen kuuluisuus peräisin.
jepjep kirjoitti:Köli:
Yhdessä siistissä ja hyväkuntoisessa ehdokkaassa ei ole kölitukkeja pilssissä. Kuinka suuri ongelma siitä on voinut koitua veneen rakenteelle ajan mittaan? Onko jostakin (Ruotsista) saatavissa laminointiohjeet mitoituksineen, tai korjaussarja, ja mikä olisi sellaisen hinta?
Ei ole mikään ongelma rakenteiden kannalta. Kölitukkien rakennusohjeita on jossain netissä. Mitään valmista sarjaa tai hintaa ei ole.
jepjep kirjoitti:Moduuli ja laipio:
Jossakin viesteissä oli myös jotakin puhetta sisämoduulin laminoinnista runkoon (?) ja joidenkin jäykisteiden laminoinnista?
Punkan pystyseinät toimivat rungon jäykisteinä ja niiden tulisi olla laminoituna runkoon kiinni. Tämä laminointi on useissa veneissä irronnut ja se on syytä korjata. Mielestäni paljon tärkeämpi asia kuin kölitukit. "Laillisen" laminoinnin tarkemmat ohjeet löytyy luokkasäännöistä.
jepjep kirjoitti: Lisäksi jossakin viestissä oli puhetta, että takalaipion (seinä sisätilan ja säilytystilan välissä pistopunkan päässä) pitäisi olla avonainen, eli ei laminoitu umpeen. Onko todella näin? Eikö laminoitu laipio lisää jäykkyyttä, vähennä säilytystilan bensanhajujen kulkeutumista salonkiin?
Kyllä se todella on niin, että yksityyppiveneen jäykistäminen uusilla laipioilla on luokkasäännöissä kielletty, siinä ei pitäisi olla mitään kauhean yllättävää. Jos et kisaa voit tietysti tehdä veneelle mitä huvittaa, mutta jälleenmyyntivaiheessa on haittapuoli, jos vene ei enää ole luokkasääntöjen mukainen.
jepjep kirjoitti: Heloitus:
Onko jälkikäteen lisätyllä, ja avotilaan tulevalla skuuttikiskolla, ja sen päässä olevalla kolmannella vinssillä mitään tekoa Albinilla purjehdittaessa?
Ei.
jepjep kirjoitti:
Onko nykyaikaisesta heloituksesta jossakin ohjeet, kuvat?
Ei ole mitään yhtä oikeaa. Ruotsin ja suomen luokkaliittojen sivuilta löytyy sekalaisia kuvia mistä näkee jotain.

Vastaa Viestiin