Kiinteä skuuttipiste isolle - blokien loadit?

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Kiinteä skuuttipiste isolle - blokien loadit?

Viesti Kirjoittaja McInen » Ti Touko 04, 2010 9:56 pm

Rakentelun alla on tällä kertaa siis kiinteä skuuttipiste joten alkuperäinen talja menee vaihtoon. Onko kellään tietoa, minkälaiset loadit blokeihin kohdistuu? Mielelläni laittaisin kuulalaakeroidut enkä haluaisi ostaa turhan kestäviä (suuria, rumia, kalliita). Viimeksi luotin jonkin venetarvikeliikkeen (olisiko ollut Vestek) ammattitaitoon ja ostin laakeroidut spinnublokit puhelimessa... No, ovatpahan ainakin kestävät. Ja pikkuisen kuplavolkkaria pienemmätkin.

Jos joku ei tiedä, mistä projektista on kyse, niin tässä vielä linkki vastaavaan hommaan:
http://www.expresspurjehtijat.net/2006/ ... te-isolle/
Antti

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Re: Kiinteä skuuttipiste isolle - blokien loadit?

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ke Touko 05, 2010 10:35 am

Load ei käytännössä ole mitoittava tekijä ison skuutissa. Halunnet kuitenkin skuutiksi kohtuullisen paksun köyden, joka on mukava kädessä ja ploki pitää sitten valita sen verran kookkaaksi että köysi juoksee hyvin. Lisäksi pitää muistaa, että kitka-asia ei ole pelkkää kuulalaakeria. Mitä isompi kehrä, sitä pienempi muodonmuutos köydessä ja sitä pienempi kitka myös sitä kautta. Koska ison skuutti on se tärkein ja eniten käytetty naru, niin tuossa ei hirveesti kannata mitoittaa minimiperiaatteella. Ronstanin tuotevalikoima on vähän muuttunut, joten en valitettavasti osaa äkkiseltään sanoa mikä hela meillä oli, jotain viiden sentin suuruusluokkaa se kehrän koko oli. Olikohan ruotsalaisten sivuilla jotain tuotenumeroita mainittu Harkenin heloista?

Helavalmistajat ilmoittavat suosituksensa aika yläkanttiin, joten todennäköisesti se mikä on helakauppiaan suositus tai valmistajan mitoitustaulukoiden mukaan oikea ploki, on ison skuuttiin juuri sopiva, vaikkakin kuormien puolesta selvästi ylimitoitettu.

Se paikka mistä ison skuutti ensimmäiseksi hajoaa on plokien kiinnitys puomiin. Se puomin urassa oleva hela on parissa veneessä tullut sieltä ulos. Alkuperäistä viuluplokiviritystä ei kannata käyttää vaan kiinnittää puomille kaksi erillistä plokia. Näin kiinnityspisteitä on kaksi ja niiden kuorma putoaa puoleen -> mitoituspuoli on kestävyyden osalta sillä selvä.

T.

Ville

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Kiinteä skuuttipiste isolle - blokien loadit?

Viesti Kirjoittaja McInen » Ke Touko 05, 2010 12:31 pm

Juu, puomin pään homma on tarkoitus hoitaa kahdella erillisellä blokilla joten kuormakin jakautuu kyllä. Enemmän olenkin huolissani levankivaunun päästä ja nimenomaan siihen kiinnittyvän blokin kestävyydestä. Varmaan joku WL = 700kg / BL = 1200kg ilmoitettu bloki siinä kuitenkin kestää? Skuuttiköysi vaihdettiin viime kesänä, halkaisija on 12mm mukavamman käsiteltävyyden takia. Yleensä silloin kyseessä on 50mm tai 55mm bloki valmistajasta riippuen. Spinnuskuuteissa on nyt nimittäin muistaakseni 70mm ja liika on liikaa vaikka perämies Turva Hyvärinen sanoisi mitä...
Antti

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Re: Kiinteä skuuttipiste isolle - blokien loadit?

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ke Touko 05, 2010 8:14 pm

Joo 700 kg WL kestää ihan satavarmasti, vähempikin riittäisi, ehkä BL voisi olla tuon 700, mutta juuripa tuon 12 millisen köyden takia kannattaa ottaa tuo noin 50 millinen ploki kuitenkin.

V.

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Kiinteä skuuttipiste isolle - blokien loadit?

Viesti Kirjoittaja McInen » Su Touko 23, 2010 9:26 pm

Jep, valmista tuli:

Kuva

Vaihdettiin myös levanki kun tuli tuommoinen käytetty vastaan. Täytynee vielä nostaa alabloki 50cm ylemmäs dyneemanpätkällä. Turha tuommoista täyspitkää taljaa tuossa on pitää heilumassa ja taitaapi skuuttiköysikin loppua kesken kun vanhassakin oli (vaijeri)jatko.

Kiitoksia neuvoista.
Antti

Vastaa Viestiin