Puukaukalon vaikutus rungon jäykkyyteen

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Moderator: mhm

Post Reply
kettja
Posts: 7
Joined: Mon Nov 19, 2007 6:31 pm
Location: KUOPIO
Contact:

Puukaukalon vaikutus rungon jäykkyyteen

Post by kettja »

Huono otsikko mutta en keksinyt parempaakaan. Kolme kesää olen raahannut mukana istuinkaukalon alla olevaa painavaa puista säilytyslaatikkoa. Ensi kesäksi ajattelin jättää sen (ja pentterin) rannalle. Mielessä on pyörinyt että pitäisikö lisätä pari rimaa ristiin tukemaan sivuttaisvääntötilanteessa jota voisi kuvitella syntyvän kallistuksessa. Tukevan laatikon ollessa paikallaan moinen tukihan syntyy automaattisesti.
McInen
Posts: 68
Joined: Fri Oct 05, 2007 7:17 pm
Location: Lahti

Säännöt

Post by McInen »

Jos haluat pitää veneesi sääntöjen mukaisena, olisin "aika" tarkkana noiden viritelmien kanssa. Muistaakseni esim. takaloosteria ei saa laminoimalla vetää "umpeen" juuri siksi, että syntyy sääntöjen vastainen jäykistys. Voin olla väärässäkin, enkä todellakaan itse mikään ortodoksi sääntöjen suhteen.

Se kaiketi on selvää, että pentterivaunun pitää olla paikoillaan jos vene halutaan tulkita sääntöjen mukaiseksi?
Antti
kettja
Posts: 7
Joined: Mon Nov 19, 2007 6:31 pm
Location: KUOPIO
Contact:

kevennysvirityksiä

Post by kettja »

Tarkoitus ei olekaan tehdä mitään laminointihommia tai pysyviä muutoksia. Ajattelin vaan pistää pari rimaa ristiin varmuuden vuoksi jotka voi sitten poista seuraava omistaja jos meinaa kisailla. Arviolta noin 100 kiloa tarpeetonta painoa (laatikko ja pentteri) on mielestäni turhaa kuljettaa mukana.

Ihan vain ajatusleikkinä, miksi Suomessa ei voisi sopia että heitetään menneen ajan retkivarustus rannalle kun lähdetään kisailemaan. Voihan sitten laittaa pentterin paikalleen ja siihen luokkasäännön mukaan kuuluvat kupit mukaan jos aikoo osallistua kisaan Ruotsissa.
jester
Posts: 35
Joined: Sat Sep 29, 2007 8:14 pm
Location: Helsinki

kevennysvirityksiä

Post by jester »

Joo, kiitos ei!

Mitä tarkoitat laatikolla? Jos tarkoitat jotain irtonaista säilytyslaatikkoa, se ei jäykistä mitään. Jos tarkoitat istuinkaukalon alla olevia vanerilevyjä, niitä ei kannata ottaa pois. Ne kannattaa laminoida/liimata yläpäästä ja pultata alapäästä. Niiden poistaminen ei kevennä venettä montaa kiloa, vaikutus jäykkyyteen on paljon suurempi.

Pentteri kuuluu luokkavarustukseen, paino kai n. 20 kg. Yksityyppiluokan ehdoton ajatus on, että veneet ovat samanlaisia. Ei ole mitään järkeä kisata riisutuilla retkiveneillä. Kisaveneet on erikseen. Kun veneitä aletaan riisumaan, ero kisa-ja retkiveneiden kesken kasvaa, samoin kynnys osallistua kisoihin, kohta on vain 3 verenmakusuussa kisailevaa jäljellä.

Express-luokan suuri vahvuus on, että samalla veneellä voi kisata ja retkeillä. Itse harrastan retkipurjehdusta innokkaasti, se ei ole haitannut kisamenestystä. Paljon enemmän kuin pentteri, on menestykseen vaikuttanut taitojen puute. Niitä saa harjoittelemalla ahkerasti ja kisaamalla tasaisessa yksityyppiluokassa!
Jester
kettja
Posts: 7
Joined: Mon Nov 19, 2007 6:31 pm
Location: KUOPIO
Contact:

Painon pudotusta

Post by kettja »

Itse harrastan vain retkipurjehdusta. Pentterihän painaa vähintään 23 kg Luokkasäännön mukaan. Itselleni ei tisikialtaasta vesijärjestemineen ja liedestä ole ollut käyttöä. pikemminkin pentteristä on tullut kompotti jonne tukee kaikenlaista epämääräsitä roinaa.

Puulaatikolla tarkoitan istuinlaaatikon alle työnnettävää hökötystä joka painaa arviolta 20-25 kg. Se on sen varran tukevaa tekoa ja kun välykset muihin rakenteisiin vaikutavat tosi pieniltä, arvelin sen tukevan omalta osaltaan rakenteita mahdollisessa kuormituksessa.
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Siis hetkinen, harrastat vain retkipurjehdusta ja haluat roudata veneestä pois nimenomaan retkivarusteet, pentterin ja säilytyslaatikon? En oikein ymmärrä ajatusta, mutta ihan vapaasti.

Pentterin senkuin nostat pois, mutta jälleenmyyntiarvon säilyttämiseksi varastoi pentteri niin että se säilyy ehjänä. Pentterin pois heittäminen/tuhoaminen maksaisi veikkaukseni mukaan helposti tuhat euroa jälleenmyyntiarvossa.

Millään irrallisella laatikolla ei ole mitään tekemistä veneen rakenteiden kanssa eivätkä ne ole veneen alkuperäisiä vakiovarusteita. Sen laatikon voit vapaasti heittää mäkeen ja mitään lisäpalkkeja on aivan turha viritellä, mieluummin tee noita luokkasäännöissä sallittuja vahvistuksia jos ne puuttuvat. En kyllä tätäkään ideaa ymmärrä, meillä se laatikko on kyllä paljon kevyempi ja liukuu näppärästi pyörillä sisään ja ulos sitlooran alta. Todella tehokas säilytysratkaisu, joka nostetaan veneeseen retkikaudelle ja pois kisakaudelle. Miksi haluat sen pois, jos vain retkeilet?

Ja Express luokassa toiminnan ja luokkasäännön etuna on juurikin se, että tavaroita EI tarvitse roudailla ulos ja sisään koko aikaa. Jengi ajaa eskaaderina hankoon, nukkuu ja syö veneissä (patjat ja pentteri), ajaa kisat ja jatkaa matkaa. Mitä iloa olisi kenellekään siitä, että tässä välissä pitäisi kolmeen kertaan siirtää parisataa vaahtomuovipalaa hangon laiturille? (30 venettä kertaa 7 patjanpalaa kertaa kolme päivää) Nyt riittää kun laiturilla on perämoottori ja laatikollinen tai pari irtosälää ja ne siirretään vain kerran.

T.

Ville
kettja
Posts: 7
Joined: Mon Nov 19, 2007 6:31 pm
Location: KUOPIO
Contact:

retkivarustus

Post by kettja »

Tyypillinen sunnuntairetki meilläpäin on parin kolmen tunnin purjehdus paikallisiin venepaikkoihin ja ateriointi sen ravintolanterassilla ja sitten takaisin.
Jos taasen lähtee matkalle Kuopio-Savonlinna-Lappeenranta niin matkalla löytyy monta rantapaikkaa josta apetta löytyy rahaa vastaan ja kaikissa eri seurojen tukikohdissa (joihin ei ehdi viikon aikana edes pistäytyä) on yleensä grilli muurikkalevyneen lämpimänä jos haluaa oma kanansa tai lihansa nauttia lämpimänä.

eli enemmän kuin pentteriä meillä tarvitaan kylmäsäilytystilaa mikäli kokin lahjoja riittää.
Kofffiii
Posts: 2
Joined: Mon Dec 03, 2007 2:29 pm
Location: Lahti

Re: retkivarustus

Post by Kofffiii »

kettja wrote:Tyypillinen sunnuntairetki meilläpäin on parin kolmen tunnin purjehdus paikallisiin venepaikkoihin ja ateriointi sen ravintolanterassilla ja sitten takaisin.
Jos taasen lähtee matkalle Kuopio-Savonlinna-Lappeenranta niin matkalla löytyy monta rantapaikkaa josta apetta löytyy rahaa vastaan ja kaikissa eri seurojen tukikohdissa (joihin ei ehdi viikon aikana edes pistäytyä) on yleensä grilli muurikkalevyneen lämpimänä jos haluaa oma kanansa tai lihansa nauttia lämpimänä.

eli enemmän kuin pentteriä meillä tarvitaan kylmäsäilytystilaa mikäli kokin lahjoja riittää.
Kuten VilleV totesi aiemmin, niin älä hävitä / riko / säilytä huonosti sitä pentteriä..
Muutenhan jokainen voi tehdä mitä haluaa mutta kannattaa od-tarvikkeet säilyttää mahdollista kilpailu innostusta / veneen myyntiä varten.

Kokkikirja 15,90€ Varmasti hyvä :wink:
Post Reply