katto vuotaa

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

2383
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 9:00 am
Paikkakunta: Jyväskylä

katto vuotaa

Viesti Kirjoittaja 2383 » Ti Marras 13, 2007 9:12 am

sadekelillä tiputtelee paaran pistopunkalle siitä lokin alapuolelta yhdestä vanhasta ruuvireijästä.mutta mistä vesi sinne pääsee.ei ainakaan lokista eikä knaapeista eikä luukun reunapuiden välistä sillä ne on (sika)tiiviit.voisiko sadevesi tulla vinssien alta tai skuuttikiskolta asti.ei kai auta muu kuin ottaa kaikki auki ja uusia tiivisteet.siihen asti on juokseva vesi sadesäällä.onko kukaan muu tavannut tämmöstä ilmiötä? :D

dzeidzei
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 7:48 am

Viesti Kirjoittaja dzeidzei » Ti Marras 13, 2007 9:39 am

Periaatteessa mikä tahansa reikä, joka on tuppumiskohdan yläpuolella on potenttiaalinen sisäänmenokohta. Vanhoja veneitä on varsin vaikea saada täysin vesitiiviiksi yläpuolelta tulevalle vedelle, kun kaikki ruuvinreijät tms. ovat vuosien varrella jonkin verran avartuneet.

-dzeidzei

Joose
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki

vesi tulee sisään

Viesti Kirjoittaja Joose » To Syys 11, 2008 8:36 am

Pari viikkoa sitten tuli ostettua AE. Huomattiin sateella, että sisälle veneeseen tulee todellakin aika ronskisti vettä. Styyrpuurin puolella tipahteli katosta vettä styyrpuurin puoleiseen "hyllyyn" (siihen v:n muotoiseen kouruun) että tip, tip vain kuului. Aamulla kourun pohjalla oli pari senttiä vettä.

On vielä tutkimatta, mistä kohtaa (tai mistä kohdista) vesi pääsi katon sisäpuolelle. Mahdollisesti ikkunoista? Niissä on tiivisteet aika huonosti, ulkopuolella paikoitellen puuttuvat kokonaan. Miten se tilkitseminen tehdään, onko tietoa? Vinkit olisivat tervetulleita.

Liukuluukku on toinen epäilyksen kohde, kun se on upotettu kattoon, ei vaikuta erityisen tiiviiltä. En oikein tajua miksei luukkua ole tehty niin että se ulottuisi aukon reunojen yli, mutta oletettavasti tälle on jokin järkevä syy. Joku pressuviritelmä ehkä suojaisi? Sprayhoodia en halua käyttää. Ehdotuksia otetaan vastaan...

Saako Albinin piirustuksia jostain? Olisi kiva katsoa miten vene tarkemmin rakentuu. Tieto olisi hyödyksi varsinkin kun lähtee asentamaan kaapistoa seinille, vetämään sähköjä uusiksi jne.

T. Joose Sauli

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Pe Syys 12, 2008 12:02 pm

Styyrpuurin puolella tipahteli katosta vettä styyrpuurin puoleiseen "hyllyyn" (siihen v:n muotoiseen kouruun) että tip, tip vain kuului. Aamulla kourun pohjalla oli pari senttiä vettä.
Kuulostaa kyllä aika pahalta. Onhan näitä vuoto-ongelmia vanhoissa veneissä aina, mutta tämä tapaus näyttää kyllä vuotavan aika pahasti. Vois ehkä vähän huomauttaa myyjälle, tuommonen vika ei voi olla olematta myyjän tiedossa?
On vielä tutkimatta, mistä kohtaa (tai mistä kohdista) vesi pääsi katon sisäpuolelle. Mahdollisesti ikkunoista? Niissä on tiivisteet aika huonosti, ulkopuolella paikoitellen puuttuvat kokonaan. Miten se tilkitseminen tehdään, onko tietoa? Vinkit olisivat tervetulleita.
Ikkunat on hyvä arvaus ja tavallaan se olisi hyväkin asia, koska silloin vettä ei olisi kattopaneelien takana. Ikkunoiden kohdallahan "tapetti" on liimattu suoraan kuituun.

Tilkitseminen tehdään poistamalla koko ikkuna ja kaikki sikaflexin jäänteet pleksistä ja rungosta, sen jälkeen sikaprimer, sikaa paksu kerros (rajaa alue maalarinteipillä) ja sitten ikkuna paikoilleen. Tarkemmat ohjeet sian sivuilta, tärkeää on, että sikaa jää n. puolen sentin kerros, jotta saumasta tulee kunnolla joustava. Voi käyttää pieniä puutikkuja tms. pitämään ikkunan asennusvaiheessa irti rungosta, ettei kaikki sika puristu pois välistä. Kyllä, tämä on aika työläs homma ja kannattaa tehdä huolellisesti.

Akuuttihoitona ilmastointiteippi ikkunan yläreunan ylitse.
Liukuluukku on toinen epäilyksen kohde, kun se on upotettu kattoon, ei vaikuta erityisen tiiviiltä. En oikein tajua miksei luukkua ole tehty niin että se ulottuisi aukon reunojen yli, mutta oletettavasti tälle on jokin järkevä syy. Joku pressuviritelmä ehkä suojaisi? Sprayhoodia en halua käyttää. Ehdotuksia otetaan vastaan...
Miten niin ei ylety aukon reunojen yli? En oikein ymmärrä mitä tarkoitat? No, ratkaisu on tommonen halpis ja sen kanssa voi joutua taiteilemaan, mutta kyllä me se ollaan pitäväksi saatu. Jotkut käyttävät pientä "rantapressua" luukun päällä satamaolosuhteissa. Ihan helppo virittää jostain kevytpeitteestä tms.

Vettä voi tulla luukun reunojen kautta sellaisista paikoista, joita ei ole tarkoituskaan "tiivistää" sialla tms. Syynä voi olla esim. tukkeutunut reikä siinä alumiiniprofiilissa, mistä veden kuuluisi päästä pois. Sitten sitä voi tulla luukun takareunan ja oviluukun välistä vähän "kapillaarimaisesti" eli vesi valuu luukun päältä ja kiertää luukun listan alapintaa pitkin sisään veneeseen. Tähän meillä oli jossain vaiheessa ratkaisuna ilmastointiteipillä toteutettu "tippanokka" luukun takareunassa olevassa puulistassa.

Jokatapauksessa vuodoista täytyy aina tutkia mistä se vesi tulee, kyllä sen ratkaisun sitten keksii. Kuiva päivä ja vesiletku on aika hyvä menetelmä.
Saako Albinin piirustuksia jostain? Olisi kiva katsoa miten vene tarkemmin rakentuu. Tieto olisi hyödyksi varsinkin kun lähtee asentamaan kaapistoa seinille, vetämään sähköjä uusiksi jne.
Ruotsin saitilta www.expresseglare.org löytyy kaikki piirustukset mitä on olemassa. Jotain taitaa olla kotimaisellakin saitilla. Mutta kaapistojen asentamisen tai varsinkaan sähköjen vetämisen kannalta niistä ei kyllä ole mitään iloa. Veneet on alunperinkin myyty puolivalmisteina ja sitten niitä on kohta kolmekymmentä vuotta viritelty eri omistajien toimesta mitä mitenkin, elikkä kyllä ne oman veneen viritykset joutuu tutkimaan ihan itse eikä niitä löydy mistään piirustuksista. Jos tulee joku spesifimpi ongelma tai suunnittelukysymys niin tältä palstalta saanee parhaiten vastauksia.

Ville

harald
Viestit: 34
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 10:07 pm
Paikkakunta: drumsö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harald » Pe Syys 12, 2008 1:46 pm

Pari kikkaa. Jos on epävarma siitä mistä kohtaa vesi tulee sisälle kannattaa
erivärisillä väriliiduilla maalata epäilyttävät kohdat ennen veden kanssa
läträämistä. Muovailuvahalla voi myös tehdä altaita esim rustirautojen, tolppien
jne ympäri. Sisältä katsottuna sitten väri kertoo mikä kohta on se vuotava kohta.

Veteen kannattaa laittaa tippa tiskiainetta jotta veden pehmeys paremmin vastaa
sadevettä, sadevesihän tulee sellaisista raoista mistä esim meri- tai letkuvesi ei
välttämättä.

Joose
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joose » La Syys 13, 2008 12:22 am

vvoltti kirjoitti:Syynä voi olla esim. tukkeutunut reikä siinä alumiiniprofiilissa, mistä veden kuuluisi päästä pois.
Ahaa, missäs kohtaa sellainen reikä pitäisi olla? Ja mistä kohtaa sen veden pitäisi pulputa ulos?

JS

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » La Syys 13, 2008 6:00 pm

Äh, miten näitä nyt tekstillä selittää? Itse asiassa se reikä ei taida olla itse alumiinissa, vaan siinä profiilin päädyssä olevassa mustassa muovisessa levynpalasessa (irtoaa helposti ja näkee onko profiili täynnä jotain mössöä), siis siinä sitlooran puoleisessa päädyssä. Mutta potentiaalisia vuotokohtia on niin paljon ja veden liikkeet ylipäätänsä usein melko mystisiä, että en usko että tuossa on muuta ratkaisua, kuin että veden kanssa läträämällä ja asiaa funtsimalla koittaa selvittää, mistä se vesi juuri sun veneessä tulee sisään. Vinkkinä kannattaa ottaa siis lähinnä se, että vuotoa voi tulla myös tulla sellaisten kohtien (esim. oviluuku) kautta, joita ei ole tarkoituskaan tiivistää.

Ville

Joose
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joose » Ti Syys 16, 2008 12:51 pm

Minkälainen tuo Albinin katon rakenne on? Uloimpana tietysti on komposiittia, ja sisimpänä sitä pehmeää muovimattoa. Välissä lienee ainakin vaneria. Oliko vielä muuta? Muovimatto on kiinni katossa ainakin ruuveilla, kenties myös liimalla?

Mietin sitä kattoluukun alumiinikiskojen irrottamista... kiskojen alla kulkevat vedenpoistokanavat ovat tosiaan tukossa, eikä niitä taida saada puhtaiksi ilman että irrottaa kiskot. Mutta pystyykö kiskot irrottamaan ja laittamaan jälleen tukevasti takaisin paikoilleen ilman, että irrottaa sisäpuolelta muovimaton? Luulisi, että kiskojen kiinnitysruuveilla on sisäpuolella prikat ja mutterit vastinkappaleina, right?

Ja pakkohan vinssien ja hauenleukojenkin ruuveilla on olla vastinkappaleet sisäkaton ja ulkokaton välissä. Miten helppoa/vaikeaa tuon sisäkaton takaisinkiinnittäminen ylipäänsä on, jos sen irrottaa? Onko kokemusta, tietoa, valistuneita arvauksia?

Antti
Viestit: 16
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 2:34 pm

Viesti Kirjoittaja Antti » Ti Syys 16, 2008 1:06 pm

Moro,
Meillä katossa on kaksi vanerilevyä, jotka on päällystetty muovimatolla. Koko komeus on kiinni katossa ruuveilla, sekä puulistoilla. Levyt siis lähtevät irti ainakin meidän paatissa suht helpolla ja kyllä ne sinne takaisin saa melkein samalla vaivalla.
Antti
Helmi, FIN-319

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ti Syys 16, 2008 2:00 pm

Joo, kattopaneelit on vaneria, johon se tapetti on liimattu kiinni. Panelin alta paljastuu kaikki heloituksen ruuvit. Muualla veneessä tapetti on liimattu suoraan runkoon. Paneelien irrottaminen on helppoa, takaisin saaminen vähän hankalaa yksin, mutta onnistuu kuitenkin, helpommin kuitenkin jos on neljä kättä. Paneelin kiinnitystapa (lähinnä ruuvien määrä ja sijainti) vähän vaihtelee veneestä toiseen. Paneelin irrottaminen ja heloituksen mutterien tarkistaminen on ihan tervettä jokatapauksessa ilman mitään vuotojuttujakaan, jos olet vasta hankkinut veneesi.

Katon rakenne on voileipää, eli lasikuitu-jokumikälievaahto-lasikuitu. Joidenkin helojen kohdalla saattaa olla vaneria väliaineen tilalla, mutta ainakin meillä esim. vinssinvapauttajat on ihan sandwitchin päällä eikä siellä mitään vaneria ole (vaikka syytä olisi). Vinssejä emme ole siirtäneet joten niiden kohdista en tiedä. Heloitusta viritettäessä sinne kannattaa väkertää lasikuitutäytteestä jonkinlaiset holkit kahden laminaattikerroksen väliin. Ohjeet löytyy ainakin vanhasta foorumista kaivamalla.

En usko että kiskoja tarvitsee/kannattaa irrottaa. Irrota se puupala pleksiluukun etureunasta, jolloin voit vetää koko luukun irtipois ja pääset siitä profiilin reunan kautta putsaamaan ne kiskot ihan irrottamattakin.

Ville

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: katto vuotaa

Viesti Kirjoittaja McInen » Su Touko 23, 2010 9:22 pm

Uusittiin sisäkatto ja laitettiin samalla tuommoinen LED-valaisin:

Kuva

Jos moinen projekti kiinnostaa, voin antaa "hyviä" neuvoja.
Antti

heharka
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 7:09 am
Paikkakunta: Turku

Re: katto vuotaa

Viesti Kirjoittaja heharka » Pe Kesä 10, 2011 10:48 pm

Antti vinkkiä =)

Kuten tuolla jossain kattovuoto asioissa on tullut mainittua, niin taistelin itsekin kaksi vuotta sitten samanlaisen ongelman parissa, joka tuli kuitenkin korjattua. Samalla uusittiin heloitus kokonaan, tehtiin uusi ruffin pinnoitus yms. yms.

Laiskuus iski kun vene saatiin veteen ja täyteen kisakuntoon, joten... olisiko hyviä kuvia vaiheista kun teitte uudet levyt ja vielä vinkkejä tuosta LED valaistuksesta. On ihan komian näköinen. Muutaman kerran on kavereilta tullut kuittia kattolevyjen puuttumisesta joten olisi korkea aika tehdä uudet (vanhat olivat kastuneet pahasti).

Kiitos.

T:Henkka

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: katto vuotaa

Viesti Kirjoittaja McInen » Ma Kesä 13, 2011 4:41 pm

En ole enää ko. veneen omistaja, mutta koska "Purjehtijat ovat mukavaa sakkia" yritän muistella, josko olisi apua:

- vanhoista vanereissa suunnilleen -mitat ja vanerikauppaan
- parasta, kotimaista 4mm koivuvaneria - silti varmistettava 5x että liima on tosiaan kosteudenkestävää
- piirretään vanhoilla vanereilla suunnilleen -kuvat, sahataan vannesahalla ja lähdetään terävän käsihöylän kanssa veneelle
- sovitellaan ja höylätään, toistetaan x kertaa
- viedään verhoiltavaksi johonkin autoverhoomoon (maksaa selvästi alle satasen töineen, ei kannata itse tehdä)

- leikataan ylijäämävanerista 5 x 5 cm paloja katon kiinnittämistä varten (vähintään 10kpl)

- maalataan kaikki vanerit (myös nuo pikkupalat) ympäri jollain epoksimaalilla, jotta varmasti kestävät kosteutta seuraavat 20 vuotta

- liimataan asennuspalat lasikuitukattoon esim. rakennusliimalla (ihan sama millä, kunhan ottaa saman tien kiinni ja pysyy kans)
- ostetaan jostain ruuvikaupasta (tai verhoomosta) valkoisia, muovisia asennusprikkoja (mikälie oikea nimi) kiinnitysruuveja varten
- samasta kaupasta haponkestäviä kiinnitysruuveja, joita ei viitsi laittaa pariksi mikälie-metallisille asennusprikoille (ks. edellinen kohta)

Tuohon LED-listaan ei sitten enää taito riittänytkään, teetin sen yhdellä kaverilla, joka fiksaa työkseen veneitä (marinefix). Lista on muotoiltua massiivitiikkiä, johon on jyrsitty erikoisterällä sopiva ura LED-nauhalle, joka taas pujotetaan uraan listan päästä. LED-nauhaa voipi (?) ostaa tuolta marinefixilta ihan metritavarana, tai itse asiassa muistaakseni 30cm välein tai jotain. Tuo ei ole mitään halpiskamaa, vaan kestää tarvittaessa hyvin myös ylijännitteitä, jos semmoista sattuu vaikka aurinkopaneelista pukkaamaan. Lista ruuvataan vasta lopuksi paikalleen, tosin kannattaa muistaa pujottaa sen sähköjohto kattolevyjen alle...

Ohessa poikkileikkauskuva listasta:

Kuva

Vaivaahan tuossa oli pirusti, mutta mielestäni tuli hieno ja LED-valo on yllättävän miellyttävä silmälle, odotin paljon ikävämpää. Tuo LED on vissiin joku lämpimän sävyinen... tai jotain.
Antti

Vastaa Viestiin