Peräsinremontti

Helat, purjeet, pohja, riki jne.

Valvoja: mhm

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Peräsinremontti

Viesti Kirjoittaja McInen » Ke Loka 17, 2007 8:19 pm

Tästä aiheesta on saattanut olla juttua vanhalla foorumilla, mutta kysellään nyt tällä uudella...

Geronimon peräsin menee tänä talvena remonttiin. Peräsimen pinnalla, vedenalaisessa osassa on kymmeniä ellei satakin pientä kuplaa. Jos kuplan puhkaisee vaikka avaimella, sieltä tulee ulos etikkahapolle haisevaa nestettä. Osmoosia...?

Uutena ominaisuutena huomasimme telakoinnin yhteydessä, että peräsinlavan sisällä lotisee vettä. Lavan pohjassa olevan reiän avauksen jälkeen lavasta lorisi kallistelemalla todella runsas vesilasti, määrä mitattaneen pikemminkin litroissa kuin niiden kymmenesosissa.

FE83-foorumilla oli hyvä juttu remontista, Expressissä homma lienee hieman helpompi erilaisen (?) rakenteen takia. Ajattelimme tehdä homman talven aikan suunnilleen näin:

1. Myrkkymaalin poisto
2. Gelcoatin poishionta kuituun asti
3. Peräsimen avaus (taltta, rautasaha...)
4. Vettyneen vaahdon yms. poistaminen
5. Osmoosituotteiden pesu
6. Huolellinen kuivatus
7. Uuden vaahdon laitto (epoksivaahto?)
8. Peräsimen kasaus kiinni (epoksilaminointi?)
9. Pintojen tasaus (epoksikitti?)
10. Epoksimaalaus (5 kerrosta?)
11. Myrkkymaalaus (liekö edes tarpeen?)

FE83:n projekti:
http://www.fe83.org/faq/perasin/elsueno/

Meillä jonkin verran helpompi, koska käsittääkseni lavan läpi ei mene akselia?

Olisiko jollain kokemusta Expressin peräsinremontista? Uusi peräsin maksaa vissiin jotain tonnin kieppeissä, joten ainakaan mitään ammattimiehen palveluita ei kannattane korjauksessa käyttää vaan sitten voi jo ostaa uuden?
Antti

anssi
Viestit: 37
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 10:11 pm

Viesti Kirjoittaja anssi » Ke Loka 17, 2007 11:41 pm

Samanlaista projektia on suunnitteilla, tosin vasta piirrustuspöydällä ja pelkästään huoltotoimenpiteenä.

Musta kuulostas siltä, että Geronimon peräsin on ruttoepidemian kourissa. Sen korjauksesta löytyy hyvää materiaalia webasta esim hemppelin sivuilta.

Eli jos laminaattirakenne on mennyt tarpeeks huteraksi, niin pesut ja primerit ei enää sitä pelastaa. En sano, että on mennyt, mutta kun sen purkaa niin kannattaa katsella kriittisellä silmällä. Ainahan siitä voi tietenkin jotenkin hioa kamaa pois ja lisätä uutta kuitua ja hartsia. Jos tämä on tilanne niin on vaikea operaatio edessä.

Ihan oikein olet musta tota tekemässä, ainoa mitä itse tekisin eritavalla on, että avaisin peräsimen kulmahiomakoneella tai vastaavalla laitteella, kuitenkin mahdollisimman ohuella terällä/laikalla. Varovaisuutta tietenkin noudattaen. Dremelillä voi sitten vaikka viimeistellä. Lisäksi varmistuisin siitä, että uusi vaahtoaine mitä laitat on umpisolukkoista. Ja myrkkymaalaisin peräsimen.

Terveisin,

Anssi

jester
Viestit: 35
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:14 pm
Paikkakunta: Helsinki

peräsinremontti

Viesti Kirjoittaja jester » To Loka 18, 2007 7:57 am

Kuviosaha voisi olla käyttökelpoinen peräsimen halkaisussa?
Jester

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Ehkäpä uuden tekoon

Viesti Kirjoittaja McInen » La Loka 20, 2007 3:42 pm

Kaverin isä rakentelee uutta lasikuituista kalavenettä lämpimässä hallissa talven aikana, joten siinä sivussa voisi tehdä kokonaan uuden peräsimen. Taitaa olla niin, että tuo meidän projektimme on niin aikaavievä, että samalla vaivalla tekee vanhasta peräsimestä uuden muotin. Jos päädymme tähän ratkaisuun, muottia voisi sitten muutkin lainailla pientä korvausta vastaan (saisi edes materiaalikuluja kuitattua).

Vene on Vesijärvellä ja Päijänteellä, joten myrkkymaali ei välttämättä ole edes tarpeellinen, siksi kysymysmerkki...
Antti

anssi
Viestit: 37
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 10:11 pm

Viesti Kirjoittaja anssi » Ke Loka 24, 2007 3:46 pm

En halua torpata puuhasteluintoa, mutta:

- Express on tiukan luokkasäännön alla
- Muottien tekeminen ei ole ihan triviaalia
- Peräsimen tekeminen sellasella toleranssilla tolla menetelmällä, että saatte peräsimen mitattua luokkasäännön mukaseksi tulee olemaan erittäin vaikeaa
- Jos rakentelette peräsimen, joka ei mittaa luokkasääntöön ette teoriassa voi kilpailla sillä. Vaikka ette kilpailisikaan, haittaa se veneen jälleenmyyntiarvoa.

Kannattaa katsella luokkasäännön piirrustuksia "silläsilmällä" ja tehdä omat johtopäätökset. ;)

Suosittelisin uuden peräsimen hankintaa, tulee halvemmaksi kun muottien rakennus. Ison sarjan peräsimiä saatte tehdä jos meinaatte omillenne päästä.

Jos teillä on hillitön into tehdä lasikuituhommia voin irrottaa Muffinista teille korotetun levangin. Sain sen hankittua ruotsista, se on viimeinen kappale eikä käsittääkseni uusia tehdä. Tehkää siitä muotit ja pieni sarja. Levankeja voisitte saada myytyäkin kotimaahan innokkaimille kisailijoille.

Terveisin,

Anssi

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Puuhastelua...

Viesti Kirjoittaja McInen » Ke Loka 24, 2007 6:51 pm

Joo, kyllä mielestäni hulluimmat puuhasteluideat saa (ja ehkä pitääkin) torpata. Mietteissä on tässä vain se, mikä olisi helpoin versio josta saisi vielä hyvän lopputuloksenkin. Huomioiden siis se, että päivisin käydään oikeissa töissä mistä saa oikeaa rahaa, jolla voi ostaa vaikka oikeita peräsimiä...

JOS nimittäin homman tekee huolella, luulisin että tarvikkeisiin menee helposti pari sataa euroa. JOS taas uusi peräsin maksaa tonnin, niin erotus on 800e ja JOS työhön menee vaikka 100h niin veroton tuntipalkka on 8e... Ei kai ne lasikuituhommat nyt NIIN kivoja ole?

Joka tapauksessa ensi viikolla olisi tarkoitus varovasti aloitella, eli irrottaa rosteriosat lavasta ja skrabailla vanha myrkkymaali pois. Sitten suhaamaan hiomakoneen kanssa ja kuitu esille. Kun laskee nuokin kustannukset (kunnon skraba, hiomapaperit ja pari kunnon hengityssuojainta) rahaa menee jo tuohonkin jotain... jopa sata euroa? Voihan tittu. Onneksi on pitkä talvi aikaa...
Antti

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Hommat aloitettu

Viesti Kirjoittaja McInen » Ti Loka 30, 2007 10:48 pm

Nyt on sitten työ aloitettu - ensin ronskisti maalinkaapimella ja sitten epäkeskohiomakoneella. Peräsimestä on osittain kuitu näkyvissä, varsinkin niiltä osin, missä oli pieniä (osmoosi)rakkuloita.

Laminaatti näyttää ja tuntuu täysin terveeltä, pikkuisen vielä arveluttaa peräsimen avaaminen. Vaikuttaa jotenkin niin hurjalta hommalta... Uskaltaisiko sen jättää tekemättä? Pelkkä epoksikitti ja sitten epoksiprimer päälle? Vai onko jollain omakohtaista kokemusta Expressin peräsimen avaamisesta ja kasaamisesta?
Antti

2383
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 9:00 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 2383 » Pe Marras 02, 2007 9:18 am

tuntuisi ehkä arveluttavalta jättää se vettynyt sisus muhimaan sinne edelleen.eihän se varmaan kestävyyteen paljoakaan vaikuta jos kuori muuten on ehjä mutta olisikohan mahdollista tehdä vaikka kahta pienempää luukkua siihen kylkeen sisusten vaihtoa ja välikuivatusta varten.sitten laminoisi ne luukut kiinni ja tasoittaisi pinnan.mistä muuten vesi on päässyt sinne sisälle,onko halkeamia vaiko saranan kiinnitys?vettynyt peräsin on myös useimpien H-veneiden ominaisuus eikä se ole edes ikäkysymys,teräsakseli ja lasikuitu vain eivät laminoidu keskenään vaikka kuinka yrittäisi.expressperäsimen remontti on onneksi helppo toteuttaa kun sen saa helposti irti ja sisälle ja talven aikana varmaan kerkee myös.

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Veden sisäänmenoreitti

Viesti Kirjoittaja McInen » La Marras 03, 2007 11:13 am

mistä muuten vesi on päässyt sinne sisälle,onko halkeamia vaiko saranan kiinnitys?
Reittejä on varmaan useita:

Peräsimen pohjassa oleva 12mm porattu reikä, jota ei oltu tukittu lainkaan :oops:

Edellisen omistaman tekemä nirhaus, porattu em. reikää ilmeisesti auki eikä ole osattu porata ihan suoraan ---> terä tullut ulos peräsimen kyljestä noin 10cm peräsimen alapäästä mitattuna. :twisted:

Vesirajan yläpuolella oleva ihmeellisen näköinen nirhauma, josta näkyy kuitu - pieni juttu, mutta kuitenkin.

Saranahelojen kiinnitysreiät - vaikuttivat kyllä rutikuivilta ja ovat tietenkin selkeästi vesirajan yläpuolella, mutta heloja irrotettaessa huomattiin, ettei lavan läpimenevissä rosteripulteissa ollut minkäänlaista silikoni- tai kittitiivistystä ---> varmaan tihkunut vettä myös sieltä.

Minkäänlaisia halkeamia tms. ei onneksi ole ja lapa tuntuu tosiaan olevan hyvässä kunnossa kun sitä hionnan jälkeen ihmeteltiin.

Kun edellä mainittu 12mm reikä porattiin auki (tällä kertaa suoraan) vesi saatiin kallistelemalla lapaa sataan eri asentoon liruteltua pois. Ainakaan kallistelemalla ei enää kuulu lirinää, joka taas johtunee siitä, että uretaani ei ole täyttänyt (tietenkään) koko lapaa, vaan lavan sisään on jäänyt myös uretaanivapaita kohtia, joissa vesi sitten lirisee kummallisia reittejä pitkin. Teimme 4mm poralla koeporauksia ala- ja etusauman puolelta. Tulokset olivat rutikuivia. Kun sitten teimme koeavauksen lavan pohjaan syy kuivuuteenkin selvisi: Lapa on umpilaminaattia alaosastaan AINAKIN 5cm matkalta (tämän syvemmälle ei pistosaha uponnut). Kuivaa siis sentään oli

Kaverin pienessä moottoriveneessä oli "vettymätöntä polyuretaania" takaamassa uppoamattomuutta. Vene oli törkeän painava ja selitykseksi löytyikin vettynyt uretaani. Vaikka "tankit" avattiin kyljestä ja annettiin kuivua VUOSI, ei uretaani suostunut kuivumaan vaan se piti vaihtaa. Ei siis vety eikä kuivu... kiva materiaali. :)

H-veneiden peräsimissä on myös muita ongelmia, kuten iän myötä muodostuva klappi. Peräsin on "hieman" hankalampi irrottaa kuin Expressissä (kokemusta on), joten siinä mielessä tämmöinen ulkolaitaperäsin on enemmän kuin hyvä ratkaisu.

Lasikuitutöistä ja yleensäkin lasikuidusta emme ymmärrä juuri mitään, joten KAIKKI vinkit ja mielipiteet otetaan kiitollisuudella vastaan. Olemme ainakin tässä vaiheessa siis päätyneet peräsimen korjaamiseen emmekä ryhdy uuden rakenteluun. Jos onnistumme tuhoamaan peräsimen, edessä lienee sitten uuden hankinta. Mutta mistä?
Antti

anssi
Viestit: 37
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 10:11 pm

Viesti Kirjoittaja anssi » Ke Marras 07, 2007 1:27 pm

Lasikuitutöistä ja yleensäkin lasikuidusta emme ymmärrä juuri mitään, joten KAIKKI vinkit ja mielipiteet otetaan kiitollisuudella vastaan. Olemme ainakin tässä vaiheessa siis päätyneet peräsimen korjaamiseen emmekä ryhdy uuden rakenteluun. Jos onnistumme tuhoamaan peräsimen, edessä lienee sitten uuden hankinta. Mutta mistä?
Autotallissa on nyt Muffinin ja Priscan peräsimet ja aloittelemme kohta hommia. Heti ensiksi havaitsimme, että peräsimet ovat vähän erilaisia, joten yhden peräsimen opit eivät välttämättä suoraan käy toiseen.

Yritämme selvitä "pintaremontilla", eli hiomme peräsimet, otamme koepaloja ja yritämme selvittää onko täyteaine vettynyt. Jos on, avaamme, mutta jossei niin pakkeloimme ja laitamme lasikuitunauhasta vahvikkeet saumojen ympärille sekä uudet kierrokset primeriä. Suoranaisesti vettä ei peräsimissä tunnu olevan, mutta selviää kun poraillaan.

Lasikututöistä. Kaikki oleellinen löytyy aina jostain manuaalista tai oppikirjasta jossei ole ketään gurua kertomassa miten homma kannattaa tehdä. Lisätietoa saa netistä.

Valtteri on hehkuttanut Muoviyhdistyksen Komposiittirakenteet-kirjaa:

http://www.muoviyhdistys.fi/julkaisut.htm

KOMPOSIITTIRAKENTEET: Olli Saarela, Ilkka Airasmaa, Juha Kokko, Mikael Skrifvars, Veikko Komppa, 2007.
ISBN 978-951-9271-28-6, 500 sivua, kirjan hinta on 60 euroa yrityksille ja 40 euroa opiskelijoille.

Lisäksi seuraavat teokset ovat hyviksi todettuja:

ttp://www.amazon.co.uk/Fiberglass-Repair-Cons ... 830627790/

http://www.amazon.co.uk/Competition-Car ... 859606245/

Terveisin,

Anssi

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Yllätys yllätys

Viesti Kirjoittaja McInen » Ke Marras 07, 2007 10:19 pm

Geronimon peräsin on nyt hiottu ja avattu, töitä on tehty kahden miehen voimin yhteensä noin seitsemän-kahdeksan tuntia.

Peräsimen avaamiseen liittyen ensimmäinen havainto oli, että laminaatti on juutaksen paksua! Normaali, pieni rälläkkä ei riittänyt mihinkään vaan piti turvautua sellaiseen isolaikkaiseen malliin. Maagisella työkaluyhdistelmällä peräsin saatiin lopulta halkaistua. Jos joku ryhtyy kyseiseen hommaan voin selittää operaation tarkemmin.

Avauksen jälkeinen hämmästys oli suuri: Peräsimessä ei ole täyteainetta lainkaan vaan se on ontto. Todella kummallista. Tarkalleen ottaen suunnilleen vesirajan kohdalla oli sellainen kahden kämmenen kokoinen osa jotain mystistä ainetta, joka nyttemmin on "ammattilaisesten" toimesta analysoitu hiekkahartsiksi. Intressant.

Peräsin on onneksi kokonaisuudessaan varsin hyvässä kunnossa eivätkä lavan pinnassa, vesilinjan alapuolella olevat pienet kuplat ole ilmeisesti merkkejä varsinaisesta osmoosista ainakaan sen perusteella, miltä laminaatti näyttää sisäpuolelta. Lavan molemmat osat on vahvistettu sisäpintaan laminoidulla rowing-matolla.

Jännä kuulla, mitä muiden peräsimien sisältä löytyy... :?: :?: :?:
Antti

dzeidzei
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 7:48 am

Uusia peräsimiä

Viesti Kirjoittaja dzeidzei » Pe Marras 09, 2007 12:18 pm

Moi,
uuden peräsimen, ja tarvittaessa muitakin Expressin osia löytyy Finessa Båtarilta Ruotsista. www.finessa.se Sieltä saa halutessaan myöskin uuden Expressin.

-dzeidzei

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Peräsimen rakenne

Viesti Kirjoittaja McInen » Su Marras 11, 2007 10:06 am

Taas on vietetty laatuaikaa lauantaina ja nyt peräsimen sisusta on hiottu puhtaaksi kuituun asti. Vasemmalla lapa, josta on hakattu taltalla kaikki suuremmat mokkulat ja oikealla lapa, joka on myös hiottu rälläkän weber-laikalla (tai joku sellainen). Keskimmäiseen kuvaan olen suttaillut, miten jäykistemateriaali oli peräsimessä. Varsinkin hiotussa lavassa näkyy lavan pituussuunnassa kulkeva, vahvikkeena oleva rowing-matto.

Kuva

Kuva

Kuva

Uusimman analyysin mukaan täytemateriaali EI missään tapauksessa ole hiekkahartsia vaikka sellaista voisiki tässä käyttää. Kun pyysin arvioita materiaalista vastaus oli "pikemminkin jotain kevytbetonin tyyppistä". Oli mitä oli, se on toiminut jäykisteenä peräsimessä mutta oli pakko poistaa kokonaisuudessaan koska se oli jo jonkin verran lohkeillut eikä pääsääntöisesti ollut kunnolla kiinni kuidussa. Taltta+vasara -yhdistelmällä materiaali irtosi suunnilleen tulitikkuaskin kokoisina paloina.

Nyt ei tarvitse miettiä, laitetaanko jotain peräsimen sisään. On nimittäin pakko laittaa. Kysymys on enemmänkin, että mitä sinne laitetaan.

Ajatus on suunnilleen tällainen:
- huolellinen pesu (nyt vain pölyt huuhdeltu)
- huolellinen kuivatus (riittänee joitain viikkoja)
- 1 tai 2 kerrosta lasikuitumattoa koko matkalle sisäpintaan
- 2-3 kerrosta lasikuitumattoa kiinnityskohtiin vahvikkeeksi

Mutta mitä sen jälkeen??????

Ajattelisin, että suurin rasitus peräsimessä kohdistuu kiinnityspisteisiin, erityisesti alempaan pisteeseen sekä toki lavan yläosaan, johon pinna kiinnittyy. Tästä syystä ajattelimme vahvistaa peräsintä erityisesti näistä kohdista sisältä käsin laminoimalla, kun lapa nyt kerran on auki.

Luokkasääntö määrittelee tarkasti peräsimen dimensiot, mutta niihin ei ole nyt (ainakaan vielä) kajottu. Sääntöjen puitteissa ainoa huomioitava asia lienee siis määritelty minimipaino. Muistaakos joku sen ja tietääkö, kuuluuko peräsimen painoon pinnan paino vai onko kyseessä pelkän lavan paino? Itse ymmärtäisin, että pelkkä lapa?
Antti

McInen
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 7:17 pm
Paikkakunta: Lahti

Projekti jatkuu...

Viesti Kirjoittaja McInen » Pe Marras 23, 2007 4:38 pm

Nyt on lapoja kuivateltu jokunen viikko ja samalla kyselty itäisten maiden viisailta miehiltä neuvoja. Mitään yksiselitteistä ohjetta ei ole mihinkään saatu, kaikki ovat tyyliin "saattaapi olla tai olla olematta"...

Joka tapauksessa huomenna olisi tarkoitus aloittaa lasikuitutyöt eli laminoida yksi kerros mattoa molempiin kappaleisiin sisäpintaan vahvikkeeksi. Reunoilta pari senttiä yli ja sitten kuivumisen jälkeen ylimääräisten leikkaus. Ehkäpä vetäisemme normaalin maton lisäksi myös yhden rowing-maton jäykisteeksi.

Maalikauppias osasi kertoa, että veden alaisiin kohteisiin tarkoitettu teollisuusepoksi myydään min 3L pöntöissä mutta maksaa saman verran kuin Hempelin 1L pönttö. Semmoisella pöntöllä voisi varmaan sutia peräsimen lisäksi koko pohjan. Tämä ei poista sitä ongelmaa, että kyseinen epoksi ei kestä UV-valoa, joten peräsimen veden yläpuolinen osa on joka tapauksessa maalattava epoksin päälle uretaanimaalilla (mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan).

Täyteaineesta emme ole vielä toistaiseksi saaneet mitään järkevää ehdotusta mutta polyuretaania emme sinne varmaankaan laita.
Antti

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Pe Marras 23, 2007 8:41 pm

Sääntöjen puitteissa ainoa huomioitava asia lienee siis määritelty minimipaino.
Valitettavasti väärin. Express luokkasäännöt ovat lähtökohtaisesti kieltävät, eli kaikki mitä ei ole erikseen sallittu on kiellettyä. Näin ollen peräsimen vahvistaminen tai korjaaminen muunlaiseksi kuin alkuperäinen on kiellettyä, vaikka sitä ei ole erikseen mainittu. Suomessa tuosta tuskin tulee ongelmaa, mutta periaatteessa tuolla tavalla korjattu peräsin on mielestäni laiton.
Muistaakos joku sen ja tietääkö, kuuluuko peräsimen painoon pinnan paino vai onko kyseessä pelkän lavan paino?
Paino lukee luokkasäännöissä, jotka voi ladata luokkaliiton sivuilta. Muistaakseni pelkän lavan paino, mutta en ole varma.

Ville

Vastaa Viestiin