Champion of Champions 11-12.10.2008

Kuinka mennään lujaa?

Moderator: mhm

Post Reply
anssi
Posts: 37
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:11 pm

Champion of Champions 11-12.10.2008

Post by anssi »

http://www.njk.fi/images/stories/kappse ... fin_v5.pdf

Eli Expressien SM-mitalin purjehtinut venekunta pääsee osoittamaan mistä se kana oikeasti pissii ja kisaamaan muiden veneluokkien mitalisteja vastaan 2000€ palkinnosta.

Terveisin,

Anssi
anssi
Posts: 37
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:11 pm

Post by anssi »

Kommentteja Villeltä? Oliko ihanaa vai kamalaa?
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Kattoo ny jos ehtis ja jaksais raportin vääntää. Lyhyesti kuitenkin superhyvät kähinät, ehdottomasti yksi hauskimmista ellei peräti hauskin purjehdushäppeninki minun uralla. Varsinkin tunnelma oli fantastinen. Tuloksen osalta jäi vähän riepomaan, kun jäätiin vain puoltoista veneenmittaa jatkokarsinnasta. Mutta toisaalta tavoitteet saavutettiin silleen, että ihan tasapäisesti kamppailtiin siellä keskikastissa, ei oltu ollenkaan heittopusseja vaikka fleetti oli sanoisinko mielenkiintoinen.

Ville
Johnny
Posts: 3
Joined: Thu Jun 12, 2008 6:26 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Johnny »

Lyhyesti kuitenkin superhyvät kähinät, ehdottomasti yksi hauskimmista ellei peräti hauskin purjehdushäppeninki minun uralla. Varsinkin tunnelma oli fantastinen.
Ville
Samaa mieltä Villen kanssa että oli hyvät kekkerit. Ehkä nyt ei kuitenkaan "hauskin purjehdushälenkinki" mutta hyvät kuitenkin.

Mielestäni on ihan arvokasta että eri luokkien edustajat törmäävät tällaisessa happeningissä. Ei sen takia että hampaat irvessä tarttis mittaila kuka on kukin suomess, vaan sen takia että oppii arvostamaan muita luokkia ja oppii tuntemaan uusia ihimisä. Pystyy yhdistämään naamat ja nimet.
Tuloksen osalta jäi vähän riepomaan, kun jäätiin vain puoltoista veneenmittaa jatkokarsinnasta. Mutta toisaalta tavoitteet saavutettiin silleen, että ihan tasapäisesti kamppailtiin siellä keskikastissa, ei oltu ollenkaan heittopusseja vaikka fleetti oli sanoisinko mielenkiintosita.
Ville on turhan vaatimaton! Ehdottomasti ei kuulu heittopussien joukkoon missään luokassa tai missään kisassa suomessa. Sanoisin että hyvän päivän tullen Express luokan edustajan sijoitus voi hyvinkin olla neljän parhaan joukossa. Oli luokka mikä vaan, niin sijoitus tässä kisassa kolmen parhaan joukkoon vaati jo vähän onnistumista. Kaikkihan (tai hmm? melkein kaikki on osuvampaa todellisuudessa) osaavat tällä tasolla purjehtija, päivän kunto ratkaisee loput.

Vaikka kekkerit olivat ihan hyvät ja tiukat, niin sanoisin kuitenkin että olen vähän huolissani suomen purjehduksen tasosta. Alla muutama pointti:

-Kilpailuohjeet kannattaa AINA lukea. Varsinkin kun kisaformaatti on kaikille jokseenkin uusi. Nyt liian moni tiimi sortui tyhmiin virheisiin vain sen takia että eivät olleet perillä perus asioista. TYHMÄÄ !. Lulisi ns huippujen ja näinkin kokeneiden purjetijoiden oppineen jo vuosia sitten että kotiläksyt pitää tehdä. Aina.

-Treeni. Jos meinaa mensetyä pitää treenata. Tämä pätee ennnen kaikkea tällaisessa kisassa jossa vene oli uusi tuttavuus varsin monelle venekunnalle. Joo joo. Kyllähän se tiedetään että vanhat rataketut pärjäävät sillä kokemuksella mikä heillä on omassa luokassa, mutta kun laitetaan uusi kalikka alle siihen pitää tutustua etukäteen. Varsin monet tiimit kävivätkin perjantaina vetämässä vapaita harjoituksia, mutta läheskään kaikki eivät.

-Veneen käsittelytaito/Boatspeed. Sanoisin että käikki tämän tason purjehtijat saivat veneet kulkemaan aika kivasti kryssillä. (toki jotkut kulkivat vielä paremmin kuin toiset). MUTTA. Voi luoja sitä avotuuli härdelliä joissakin veneissä lauantain kovassa tuulessa. Siinä ne erot viimeistään syntyivät !!

-Olen huolissani suomen tasosta myös siksi että oma porukka sijoittui neljänneksi. Ei helvetti sentään. Ei näin pitäisi käydä. Mä olin DN jääpursiporukassa ja oltiin vissiin ainoa tiimi sunnuntain jatkosarjassa joka ei edustanut venetyyppiä jota voidaan kutsua "pieneksi ratakisaköliveneeksi". Oli siis aika selvää että kisaformaatti suosi (ei paljon, mutta kutenkin) niitä joilla on ennestään kokemusta rataisoista, köliveneistä, about nejän hengen miehistöstä ja spinnusta. DN luokassa ei ole yhtään tällaista elementtiä !

Sitä paitsi: 1) Meidän pinnamies ei ole koskaan toiminut pinnamiehenä missään veneessä (paitsi tuo DN jääkelkka). 2)meidän genua trimmaaja on lähes 70 v 3) meidän keulamies ei ollut koskaan edes nähnyt J-80 venettä 4)Stooran trimmaajalla oli polvi paskana eikä pystynyt edes liikkumaan kunnolla 5) Porukka purjehti ensimmästä kertaa yhdessä 6) Kovassa kelissä me oltiin todella keveitä. Painavin panaa 80kg ja kaksi kuuluu höyhensarjalaisiin.

No, kyllä mä myönnän että meidänkin porukassa on jonkin verran purhdeusosaamista (3,5 kierrosta Whitbread Round The World Race, 1 x olymppiakisat, toistakymmentä SM titteliä, toista sataa vuotta kilpapurjehudsta jne jne), mutta silti.

On se se vaan huolestuttavaa että tuollainen porukka menee jatkoon ja meilkein voittaa mitskun.

-Olen huollissani suomen purjehduksen tasosta myös siksi että CoC kisa ei herättänyt samanlaista mielenkiintoa keskustelufoorumeissa kuin esim Ruotsissa. Siellä hehkuteltiin viikkokaupalla ennnen kisaa ja vielä sen jälkeenkin. Myöskään SPL ei ottanut kisaa omien siipiensä alle samalla tavalla kuin ruotsissa. Mediassa oli jonkun verran näkyvyyttä, mutta ei huikeasti. Luulisi että "ruohonjuuritasolla", mediassa ja Liitossa tuo kisa olisi kiinnostanut enemmän. Onhan aika kiva seurata miten oman luokan edustaja pärjää ja mitkä luokat ovat tälla suppealla mittausmenetelmällä mitattuna kovia.

-Huolestuttavaa on myös tavalaan se että Maariahaminasta oli kolme venekuntaa mukana. Miten on mahdollista että 40.000 asukkaan paikkakunnalta on mukana peräti kolme suomen mestaria? Suomen väestolukuun suhteutettuna Mariahaminassa asuvat mitataan promillessä! Asian voi tietysti kääntää niinkinpäin että siellä tehdään hyvää työtä, mutta se ei vähennnä sitä faktaa että muualla pitäisi ryhdistäytyä.

-Sekään ei ole suomen yleisen purjehdustason kannalta mairittelevaa että neljän parhaan tiimin joukossa oli oikeasti 606 purjehtijoita peräti kolmessa tiimissä. Huomatkaa myös että 606 SM kisoissa kakkoseksi tullut 606 purjehtija ei saanut kutsun kisaan vaikka on ollut hopealla peräti neljässä luokassa tänä kesänä. Väitän että tämä 606 kaksikko olisi helposti ollut kolmen parhaan joukossa jos olsi ollut mukana. Mitä muissa luikissa oikein touhutaan kun yksi luokka voi dominoida noin pahasti? (Express luokan kunniaksi voi sanoa että tämä samainen tiimi ei pärjännyt kovinkaan ihmeellisesti Express SM 2008 kisassa.)

OK. Myönnän että olen tässä nyt yrittällä yrittänyt olla vähän pessimistinen ja huolestunut. Ei asaiat nyt niin huonosti ole. Suomessa löytyy kyllä ihan tasokkaita purjehtijoita ja ihan kovatasoisia luokkia. Mutta kärki on kyllä kaikesta huolimatta aika kapea.

Sanoisin lopuksi että Express luokka istuu hyvin suomen maahan, luokassa tehdään hyvää duunia, luokka kasvattaa hyviä peruspurjehtijoita ja kärki purjeihtii ihan hyvällä tasolla. Ville & Kump olisivat 1,5 veneenmitanverran paremmalla tsägällä olleet jatkossa ja sanoisin että Express Suomen mestari mallia 2009 voi hyvinkin olla hiukan vaatimattomampi kuin Ville ja tähdätä reippaasti kuuden parhaan joukkoon ja hyvän päivän tullen mitalille.

Ja vielä ihan oikeasti lopuski. CoC oli todella hyvä ja positiivinen kokemus. Uskon että tuossa meillä on happening jossa on oikeasti potentiaalia kasvaa ja herättää kiinnostusta.

Terkuin,

Johnny
Johnny
Posts: 3
Joined: Thu Jun 12, 2008 6:26 pm
Location: Helsinki
Contact:

No ketkä siellä sitten pärjäsivät?

Post by Johnny »

CoC kisassa tulokset menivät näin:
1. Daniel Mattsson (606)
2. Lauri Lehtinen (49er)
3. Mathias Dahlman (Star)
4. Dan Backlund (DN-isjakt/jääpursi)
5. Janne Ikonen (H-båt/vene)
6. Roope Heikkilä (Folkbåt/Kansanvene)
7. Ralf Casén (2,4m)
8. Veikko Martin (Haj)
9. Sakari Laulajainen (ORC2)
10. Jani Lehti (ORC1)
10. Ville Voltti (Express)
12. Jari Hamström (505)
13. Jonas Krogell (Laser)
14. Claus Carpelan (Snipe)
15. Henrik Dahlman (Drake)

Entäs mitäs purjehtijoita kärjessä nähtiin?
1 606
-Danta Matson ja Nyse Nyström ova Suoemen Match Racing ässän Staffan Linbergin vanhoja gasteja 15 vuoden takaa H-Venestä ja Match Racingistä. Treenaavat ÅSSn kovatasoisessa 606 fleetissä joka keskiviikko. Ovat ollet hyviä joka ikisessä veneessä jossa olen koskaan poikia nähnyt. Älyttämän hyviä purjehtijoita joita ei ehkä arvosteta eikä tunneta kovin hyvin.
-Manni Borg on Sailtechin Harken guru ja yksi suomen kokeneimmista gasteista viimeisen 15 vouden aikana. Monen mielestä suomen ylivoimaisesti paras gasti oli vene ihan mikä vaan.
-Alpo "magig abe" Kaakinen. Ynko olemassa purjehdukseen liittyvää momenttia tai aihetta jota tämä meis ei hallitsisi? Nyky junnut voivat vain uneksia sellaisista Optari MM sijoituksista joita Aben ikäluokka aikoinaan purjehtivat ja taso on sen jälkeen vain parantunut.

2 49er
Nämä pojat ovat purjehtijoita suurella Pllä. Jokaiselle on selvää että veneenkäsittelytaito pitää olla kondiksessa 49erissä, mutta harva tajuaa miten pikän linjan purjehtijoita nämä kaverit ovat nuoresta iästään huolimatta. Paransivat otteitaan jatkuvasti. Launantaina hädin tuskin jatkoon. Sunnuntaina jo hopealle. Se kertoo jotain siitä että kaverit ymmärtävät mistä on kyse ja että heillä on kyky omaksua oikeat asiat. Samaa vierettä ei tehdy kaksi kertaa peräkkäin. Purjehdustuntuma tietysti huippuljuokkaa kun kaikki ovat kokopäiväsesti pelkästään purjehtineet viimeset vuodet.
Lauri Lehtinen ja Heikki soininen nähdnään vielä Olympiakisoissa. Kalle Bask ja Immu Kuusi täydensivät ja olisvat varmasti mahtuneet minkä tahansa luokan edustajiksi.

3 Star
Starluokka vaattii kokemusta ja nämemystä. Sitä näiltä herroilta löytyy" En tiedä kuinka kova luokka on suomessa, mutta herrat Mathias Dahlman ja Eki Heinonen kuuluvat suoemen eliittiin ja ovat osoittaneet sen lukemattomia kertoja lukassa kuin luokassa. Keulakannella nähtiin Maku Mannstörm. Jotain tämäkin kertoo miehistön tasosta kun on varaa "uhrata" näin trimmaaja ja taktikko keulaan. Maku on ollut Tomppa Jungellin tutkapari yli 20v jo olympiasatsausvuosista saakka -80 luvulla. Kisan ehkä painavin miehistö, josta varmasti hyötyä lauantaina.
vvoltti
Posts: 88
Joined: Sat Sep 29, 2007 6:19 pm

Post by vvoltti »

Tässä vähän pidempää tarinaa tällä kertaa ja lopuksi hyvästit.

Osa A: COC kisavinkit ensi vuoden mestareille

Kisaraporttia en sitten koskaan saanut aikaiseksi, mutta pari mielessä ollutta pääpointtia saatan muistaa. J80 oli veneenä yllättävän rauhallinen ja jäykkä, olisin kuvitellut vähän räyhäkkäämmäksi. Yleisesti ottaen simppeli vehje, mukavan tunnokas, helkutin hyvä ergonomia ja kulkee hyvin, juuri semmoinen kuin hyvän veneen pitääkin olla.

Kaksi vinkkiä antaisin seuraavalle edustajalle J80-veneen ja Expressin eroista. Ensinnäkin tuo jäykkyys reippaamman kelin spinnuajossa. Me otettiin vähän turhan varovasti spinnun kanssa. Expressiin verrattuna J80:stä on todella vaikea saada broutsaamaan lenssillä. Useampaankin kertaan naapuri otti sellaisen kallistuksen, että olin aivan varma, että nyt se menee, vaan kun ei. Express olisi lähtenyt lapasesta, näin uskallan väittää. Toki mekin sitten huomattiin aika nopeasti mikä on homman nimi, mutta kun kisassa oli vain 2 lyhyttä starttia... Eli röyhkeesti vaan kovemmankin kelin spinnuajo on eka ohje.

Toinen juttu liittyy veneen plaanaamiseen ja tässä me otettiin sitten vähän enemmän takkiin ja vielä harmillisen ratkaisevassa paikassa. Tottakai se tiedettiin, että J80 plaanaa ihan toiseen malliin kuin Express, mutta se vauhtiero oli kyllä niin huima, että se yllätti eikä siihen osannut suhtautua riittävällä vakavuudella. Expressillähän kovassa kelissä spinnulla puuskasta saatava lisävauhti on kuitenkin aika rajallinen. J80 sen sijaan, tuntui että se vaan kiihtyy ja kiihtyy mitä kovempaa tuulee, ilman että mitään rajaa tulee vastaan.

Ajaminen kovaa spinnulla oli sinänsä siis helppoa, mutta me tehtiin tuon takia taktisia virheitä, kun ei lähdetty aktiivisesti hakemaan puuskia, jotka meni "vierestä ohi". Expressillähän ylimääräinen kiemurtelu ei yleensä kannata kuin poikkeustapauksissa, jokainen saa sen oman puuskansa vuorollaan. Mutta J80 veneellä (ja siellä saarten välissä vallinneissa varsin hankalissa tuulioloissa) olisi kyllä pitänyt ottaa ihan reipas ja pitkäkin veto poikittain puuskaan pääsemiseksi ja sitten lasketella vasta sen puuskan kanssa alas. Meistä meni yksi vene ohi tilanteessa, jonka yksinkertaisesti arvioin täysin väärin. Express ei olisi sitä etumatkaa kuronut, ei mitenkään eikä lähellekään, mutta mutta... siinä vaiheessa kun tilanne alkoi valjeta oli jo liian myöhäistä.

Mutta kuka nyt seuraavaksi sitten lähteekin, tulkaa kyselemään, kaikki kerrotaan mitä nyt vaan satutaan muistamaan.


Osa B: Johnnyn inhorealismi

Ensinnäkin ehdottomasti kiistän olevani vastuussa mistään Johnnyn avotuulihärdeleistä, vain tavanomaiset rintsikat ja skuutti kölin ali, yksi kumpaakin, sitäpaitsi meiltä konkareilta noikin hoitui ilman mainittavia tappioita.

Vaatimattomuudesta voisin sanoa, että ehkä se kuuluu luonteeseen, mutta tuolloin vesillä ollutta meriittivuorta katsoessa väittäisin että se oli myös jossain määrin perusteltua;-) Yhtään ei kyllä kumarreltu vesillä, voittamaan lähdettiin joka starttiin ja uskottiin, että pienellä munkilla voidaan voittaa kuka tahansa. Mutta realismia on, ettei se todennäköisyys nyt niin kauhean suuri tietenkään ollut...

Jatkokarsintaan pääsy on hyvä tavoite seuraavalle mestarille, jos kisasysteemi pysyy suunnilleen samana. Ainakin pitää pistää paremmaksi kuin mihin me pystyttiin, vähän jäi tosiaan kaivelemaan tuo tulos. Tulosluetteloa ei kyllä kannata häntäpään osalta kauhean tarkkaan tihrustaa. Jokainen venehän ajoi vain kaksi lähtöä, joihin fliitit arvottiin. Osaa veneistä emme siis ollenkaan kohdanneet radalla. Meidän "erät" taisi olla vähän keskimääräistä kovempia, mutta ei niin paljoa, että siitä olisi miksikään selitykseksi. Systeemistä tuli aika paljon kritiikkiä järjestäjille ja luultavasti ensi vuonna tulee kolmas kisapäivä tai joku muu systeemi, jolla jokainen vene pääsee kohtaamaan kaikki vastustajansa radalla edes kerran. Kärki saatiin tälläkin systeemillä varmasti kohdalleen jatkokarsintojen ja matchien kautta, mutta häntäpäälle lähtöjä tuli niin vähän, ettei noista tuloksista tosiaan kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata vetää.

Suomalaisen purjehduksen tasosta olen pitkälti samaa mieltä Johnnyn kirjoituksien kanssa, mutta toisaalta en voi olla ajattelematta, että so fucking what. Tärkeintä on, että on hauskaa ja hyviä kisoja ja että jokainen tiimi kehittyy. Mikä se lopullinen "taso" sitten on, niin onko sillä nyt niin väliä? Tietämättä tarkemmin luulisin että ahvenanmaalaiset on tässäkin hyvä esimerkki, niillä on siellä tiivis muutamankymmenen (?) veneen fliitti joka kisaa ja treenaa viikottain. Takuulla hauskaa, hyviä kisoja ja kaikki kehittyvät, se on olennaista. Se että näyttävät tuon jälkeen olevan Suomen eliittiä koko poppoo on vain mukava sivutuote. Vai kuvitteleko joku, että homma on saanut alkunsa ja motivaationsa siitä, että joku ahvenanmaalainen kommodori on päättänyt nostaa Ahvenanmaan kilpapurjehduksen tason huippuunsa? Jotenkin epäilen.

Expresspurjehduksessa on jotain samoja hyviä elementtejä kuin ahvenanmaan touhussa, vaikka jokaviikkoisista treeneistä ollaan vielä todella kaukana. Mutta perusidea, että porukalla on hauskaa ja purjehditaan ja kehitytään yhdessä se on se mikä kantaa. Vaikkei meillä ole kunnollisia yhteistreenejä ollut kovin usein, niin silti fliitti on kyllä viimeisen viiden vuoden aikana kehittynyt huimasti ja väitän ehdottomasti, että yksikään venekunta ei olisi samanlaiseen kehitykseen pystynyt ilman sitä ympärillä olevaa fliittiä. Nyt kun ollaan luokkana päästy sille tasolle, että SM-kisoissa joka lähdön voittaa eri vene ja parhaatkin veneet ottavat mokatessaan kaksinumeroisia sijalukuja, niin mielestäni me ollaan voittajia kaikki. Ollaanko sitten kuinka "kansainvälisellä" tasolla niin who cares. Express on helkutin hyvä jokamiesluokka tällaisenaan.

Olen myös Johnnyn tavoin kovasti ihmetellyt, ettei CoC kisa herättänyt juuri minkäänlaista mielenkiintoa. Itse kisapaikalla oli kyllä helkutin hyvä meininki ja "suuren urheilujuhlan tuntua", mutta mediassa ja netissä ei ollut asiasta mitään. Muutenkaan kotimaista kilpapurjehdusta ei uutisoida edes venelehdissä, ei edes liiton omassa lehdessä, edes SM-kisojen tuloksia. Sääli. Ja suorastaan raivostuttavaa kun miettii, minkälaisen kuvan kotimaisesta kilpapurjehduksesta saa joku aloitteleva tai aloitusta harkitseva kilpapurjehduksesta kiinnostunut, joka muodostaa käsityksensä keskustelupalstojen perusteella. Ei helvetti.

CoC:n kaltaisia luokkien yhteisiä häppeninkejä pitäisi ehdottomasti olla paljon enemmän. Mutta kuka hoitaa Suomessa sellaista asiakokonaisuutta kun harrastajatason kilpapurjehdus? Ei kukaan. SPL:llä on "osastoja" junnupurjehdus ja olympiapurjehdus ja tasoituspurjehdukselle varmaan noin viisitoista toimikuntaa. Kenen homma olisi tehdä jotain yksityyppi köliveneluokkien hyväksi, tarkoitan noin kokonaisuutena?


Osa C: Tää oli nyt sit tässä

Eli meikä panee nyt pillit pussiin. Kaikille Expresspurjehtijoille kiitos näistä kymmenestä erinomaisen upeasta purjehdusvuodesta. Aika aikaa kutakin ja sitä rataa. Jatkossa keskityn perheveneilyyn ja siinä ohella koulutan uusia purjehtijoita Baltic Cruisingilla. Saattaa toki käydä niinkin, että löydän itseni sieltä täältä gastaamassa jossain kisoissa, jää nähtäväksi. Demokratia jatkaa toistaiseksi tuntemattomalla tavalla ja aktiviteetilla Mikaelin ja muiden kumppaneiden voimin.

Demokratia on kisoissa kulkenut mun nimellä, mutta kyseessä on kuitenkin kimppavene ja joukkuelaji. Oikeastaan on aika tyhmää, että tuloksissa yleensä mainitaan vain kippari. Tulosta ei olisi tullut, eikä hommasta ylipäätäänkään mitään ilman koko porukkaa. Vuosien varrella veneessä on pyörinyt ties kuinka monta kymmentä kaveria, mutta jos nyt SM-kisamiehistöihin rajan vetää, niin Mikael Anttila, Matti Varstala, Tuomas Ikonen, Ilari Angervo, Kaarlo Vennervirta ja Saila Heijola. Kiitokset teille ja muille vuosien varrella mukana olleille kanssa.

Uusia veneitä on taas ensi kesäksi tulossa Expresstouhuun mukaan, joten muistakaa auttaa noviisit alkuun ja pitäkää hauskaa!

Terveisin,

Ville
Post Reply