Villen analyysi SM kisoista

Kuinka mennään lujaa?

Valvoja: mhm

Matti
Viestit: 7
Liittynyt: To Loka 11, 2007 4:50 pm

Villen analyysi SM kisoista

Viesti Kirjoittaja Matti » Ke Maalis 26, 2008 11:14 am

"Voittajaveneen kippari Ville Voltti uhkasi kirjoittaa kaikkien aikojen henkselienpaukutushehkutuksen kunhan käsiin on palannut tunto."

No Ville, joko alkaisi tunto pian palata?? Olisi etenkin kivaa kuulla, mitä eroa WB:n ja Northin purjeissa/trimmissä on, vai oliko sillä lainkaan merkitystä voittoon.

Terveisin

Matti

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ma Maalis 31, 2008 2:14 pm

Hartioita kyllä vielä vähän särkee. Sitäpaitsi tuossa lainauksessa toimittaja on kyllä ottanut vähän erivapauksia tulkita lupauksia...

En mä ole koskaan ajanut WB:n kryssisetillä, että paha mennä sanomaan mitään eroista. Mulla on WB:n spinnu ja se on ollu tosi hyvä, Northin spinnua en ole kokeillut. Molempien neulomoiden ja useiden purjehtijoiden kanssa jutusteluista mulle on jäänyt se kuva, että kryssisetin osalta WB:n linja on hakea maksimaalista suorituskykyä, mutta toimiakseen purje vaatii sitten kanssa maksimaalisen tarkkaa ajamista. North taas panostaa enemmän "ajettavuuteen", elikkä se ei ole niin herkkä pienille virheille ja heidän mielestään tämä linja on _käytännössä_ nopeampi. Ainakin ajatuksena mun mielestä Northin linjassa on itua. Muotoina tarkasteltuna Northi on kai vähän pyöreämpi edestä ja oisko weballa pussi aavistuksen taaempana, en tiedä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että meikäläisen taitotasolla sillä ei ole hitonkaan väliä kummilla purjeilla ajaa. Mä valitsin aikoinaan Northin, koska silloin ylivoimainen Lentävä Kani käytti Northia ja näin oli helpointa luntata oikeat trimmit (ja trimmiohjeet oli hyvät kanssa). Missään nimessä WB/north purjeiden välillä ei ole mitään merkityksellistä eroa voiton kannalta (joku XXX pikkuneulomo joka ei ole Expressiä nähnytkään on sitten jo eri asia..).

Ensi maanantainahan on tuo FE-purjehtijoiden järkkäämä tilaisuus, jossa puhujina olen minä, John Winqvist Webalta, Tusse Tallberg (Tussehan oli meillä kerran puhumassa talvitapaamisessa ja minä en tuota tilaisuutta missaisi mistään hinnasta jo pelkästään Tussen puheenvuoron takia.) ja lopuksi vielä Jyrki Järvi.

Että voit siellä sitten kysyä Johnilta, että miten se nyt wb:n räteillä hävisi jollekin norteilla ajavalle räkänokalle :lol: :lol:

Ville

Johnny
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 6:26 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johnny » Pe Kesä 13, 2008 12:29 am

Pari kommenttia Villen juttuun:

"Molempien neulomoiden ja useiden purjehtijoiden kanssa jutusteluista mulle on jäänyt se kuva, että kryssisetin osalta WB:n linja on hakea maksimaalista suorituskykyä, mutta toimiakseen purje vaatii sitten kanssa maksimaalisen tarkkaa ajamista. North taas panostaa enemmän "ajettavuuteen", elikkä se ei ole niin herkkä pienille virheille ja heidän mielestään tämä linja on _käytännössä_ nopeampi. Ainakin ajatuksena mun mielestä Northin linjassa on itua."

No joo. Omasta mielestäni tuossa on puolet totta ja puolet "City tarinaa". Eli kyllahän kaikki purjeentekijät hakevat maksimaalista suorituskykya ja samalla trimmattavuuden helppoutta. Tämän balanssin löytäminen on tietysti oleennainen juttu, mutta kun katsoo sitä laajemmassa perstektiivissä, niin kyse on aika pienestä asiasta. Kaksi asiaa ylitse muiden on aina ollut ja tulee aina olemaan MIHIN NOKKA OSOITTAA ja MITÄ SKUUTEILLA TEHDÄÄN. (Kolmas juttu on tietysti taktiikka, eli jos voi purjehtia lyhempää reittiä kuin naapuri niin siitä ei varmasti ole haittaa, mutta tämä aihepiirin ulkopuolelta kun puhtutaan vauhdista)

"City Tarinaa" Villen vähttämässä edustaa se että nortilla on maailmanlaajuisesti ehkä tehokkain markkinointi organsiaatio ja he ovat jo vuosikymmenia takoneet meidän purjehtijoiden päähän samaa mantraa siitä että heidän purjeensa olisvat helppokäyttösimmät kaikista luokassa kuin luokassa.

Kun mantraa toistetaan riittävän monta kertaa riittävän pitkään siitä tulee lopulta ihmisten milessä lopullinen ja ainoa TOTUUS. HALLELUUJAA. I HAVE SEEN THE LIGHT. Taivaan portit ovat auki minulle ja vain minulle.

Mantra kaatuu omaan nokkeluuteensa siinä mielessä että yksinkertasesti EI ole mahdollista että yhden ompelimon designit voisivat olla JOKAISESSA luokassa helpommin trimmattavissa kuin kaikkien muiden tekijöiden purjeet. Voivat ehkä olla yhdessä luokassa, mutta ei joka ikisessä.

Kiistaton tosiasia on se että purjeen ikääntyessä sen pussi valuu taaksepäin ja etuliikki suoristuu. Kun pussi valuu taaksepäin takaliikki rupeaa sulkemaan ja kun etuliikki suoristuu kohtauskulma muuttuu kriittisemmäksi ja ajaminen vaatii suurempaa tarkkuutta. Näin käy kaikille purjeille oivat ne sitten WBt tai Nortit tai jotain muuta.

Mantran nerous piilee mm siinä että kun ostat uudet purjeet ja olet valinnut ne ehkä sen takia että uskot niitten olen helpommin trimmattavaissa kuin muut, niin VOILA huomaat että ne tosiaan ovat helpommin trimmattavissa kuin vanhat jotka ehkä olivat muun merkkiset. (Koska ovat uudet, eivät koska ovat oikeasti mitenkään poikkeukselliset).
Mantran sanoma on nyt todistettu oikeaksi vaikka kriittisesti katsova ymmärtää että kaikki muutkin uudet purjeet olisivat olleet helpommin trimmattavissa kuin vanhat rätit ja että mantra ei välttämättä aina ole lopullunen totuus.

En kiellä sitä ettikö Nortin ja WBn purjissa olisi eroja mutta jos miehistö joka purjehtii yhden regatan luokassa 2007 voittaa toisen miehistön joka purjehtii ensimmäistä kertaa samassa veneessä pinnamiehellä joka ajaa venettä ensimmästä kertaa, niin ei purjeiden trimmattavuuden helppoudessa voi kovinkaan suurta eroa olla. Minä en ainakaan kokenut että oltaisiin ajettu venettämme tai trimmattu purjeita kovinkaan täydellisesti ja vauhti oli silti ihan OK ja jos äijät olisvat olleet terävempiä, niin olisi ollut vielä parempi.

No niin. Ehkä tämä riittää tusta aiheesta.

"Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että meikäläisen taitotasolla sillä ei ole hitonkaan väliä kummilla purjeilla ajaa."

Pakko myöntää että olen täysin samaa mieltä. Olisi tietysti kiva WB miehenä jos pysytisin väittämään että WBn purjeet ovat ylivoimaisia, mutta näin ei ole. Kylla muutkin osaavat hommansa.


"...Että voit siellä sitten kysyä Johnilta, että miten se nyt wb:n räteillä hävisi jollekin norteilla ajavalle räkänokalle:"

Helppo vastata tuohon. "räkänokka" purjehti paremmin kuin keltanokka ja ansaitsi voittonsa.

Johnny

jester
Viestit: 35
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:14 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jester » Pe Kesä 13, 2008 9:20 am

En usko, että purjeet ratkaisisivat voiton Suomen Express-kisoissa olettaen, että veneissä on uudehkot laatupurjeet.

Purjeissa on kyllä eroja, muodot poikkeavat hiukan toisistaan. Jos on vuosia purjehtinut jollakin merkillä on ehkä helpompi löytää haluttu muoto ja trimmi. Silmä tottuu ja trimmaaminen menee selkärankaan.

Voisi tietysti olla terveellistä kokeilla välillä muita merkkejä jos vaikka oivaltaisi jotain uutta. Ei niin, etteikö olisi oppimista vaan kun oppi ei mene päähän...

Vauhdeissa sinänsä ei ole suuria eroja puoleen eikä toiseen. Venevauhdilla ei paljon ohitella kärkiveneitä, se on todettu monta kertaa kun on ajettu pidempiä legejä peräkkäin tai rinnakkain. Startti, taktiikka ja reitinvalinnat, ne on ne vaikeimmat...

2007 SM-kisoissa yksi tekijä oli tuuli. Eka päivänä oli kevyt tuuli ja hopeaveneessä oli 3 ukkoa, keveydestä oli mielestäni silloin etua. Toka päivänä oli enemmän tuulta ja silloin keveydestä oli haittaa. Johnny voi tietysti olla eri mieltä.... Startit olivat ratkaisevia ja niissä kärkiveneet olivat eniten edellä muita, kokemus näkyi.
Jester

Vastaa Viestiin