HTPS vuosipäiväkilpailu 3-4.9.2011

Kuinka mennään lujaa?

Moderator: mhm

Post Reply
Henna
Posts: 35
Joined: Wed May 06, 2009 2:37 pm
Location: Helsinki

HTPS vuosipäiväkilpailu 3-4.9.2011

Post by Henna »

Syksyn rangkinkisaputki huipentuu 3-4.9 HTPS vuosipäiväkilpailuun Kruunuvuorenselällä.

Tässä linkissä kisakutsu: http://htps.info/s/index.php/kilpailut- ... 2011-kutsu

Henna
Meri
Posts: 24
Joined: Mon May 16, 2011 3:00 pm

Re: HTPS vuosipäiväkilpailu 3-4.9.2011

Post by Meri »

Soitin tänään HTPS vuosipäiväkilpailun kisapäällikölle. Expressejä on ilmoittautunut juuri ja juuri oman luokan verran, mutta lisää olisi kiva saada. Ilmoittautuminen jatkuu 31.8. klo 24 saakka ja jälki-ilmoittautuminen 2.9. saakka. Muistakaa ilmoittautua: http://htps.info/s/index.php/kilpailut- ... 2011-kutsu
User avatar
sampsa
Posts: 18
Joined: Fri May 28, 2010 5:36 am

Re: HTPS vuosipäiväkilpailu 3-4.9.2011

Post by sampsa »

Moikka,
Muistaakaa taas ottaa kisasta trackit talteen ja laittaa mulle.

Sampsa
User avatar
sampsa
Posts: 18
Joined: Fri May 28, 2010 5:36 am

Re: HTPS vuosipäiväkilpailu 3-4.9.2011

Post by sampsa »

Nyt mulle lähetetyt HTPS trackit löytyy netistä: http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php

Vielä puuttuu monta venettä. Lähetelkää vaan trackejä mulle.
harald
Posts: 34
Joined: Sun Sep 30, 2007 10:07 pm
Location: drumsö
Contact:

Re: HTPS vuosipäiväkilpailu 3-4.9.2011

Post by harald »

Minusta tuntuu että Sampsa saa näistä trackeista eniten irti. Etenkin ekassa lähdössä tulee mieleen Modestyn trackista erään peten trackeja vuosien takaa.

Minkälaiset olosuhteet tuossa oli?
krisse
Posts: 26
Joined: Thu May 22, 2008 5:17 pm
Location: Espoo

Re: HTPS vuosipäiväkilpailu 3-4.9.2011

Post by krisse »

Tässä Kiran näkemys HTPS:n kisoista

HTPS:n kisa oli tänä vuonna poikkeuksellisesti syyskuussa ja vain viikko Espoo GP:n jälkeen. Veneitä oli kuitenkin ilmoittautunut ilahduttavasti 11.

Päätimme tapojemme vastaisesti ajaa kisan kolmella hengellä gastipuutteen ja koko viikonlopuksi ennustetun kevyen kelin takia.

Lauantai

Aikaisempien vuosien perusteella Kruunuvuorenselän tuulet tiedettiin erittäin oikukkaiksi. Rata-alueelle purjehdittaessa havaittiin, että näin oli myös tänä vuonna. Järjestäjiä viivytti pohjoisen puoleisen tuulen kääntyminen vasemmalle juuri ennen aikataulun mukaista aloitusta. Hieman viivytystä taisi tulla myös tuomariston uintisessiosta lautakuntaveneellä. Kisan käynnistämistä odotellessa oli hyvin aikaa tutustua rata-alueen tuuliin ja miettiä taktiikkaa lähtöön ja ensimmäiseen kryssiin.

1. Lähtö
Poijun pää oli selkeästi edullisempi. Lähtölinja oli niin vino, että paaran lähtö poijulta olisi voinut toimia. Halusimme kuitenkin heti radan vasempaan laitaan, niinpä tavoitteenamme oli lähteä poijulta styyralla. Haimme linjan maamerkin ja mittailimme linjalla kuluvan ajan ajoitusta varten. Startissa suunnitelma onnistui hyvin ja pääsimme lähtemään poijulta vapaissa tuulissa, tosin hieman hiljaisella vauhdilla. Maximus ja Pepperoni lähtivät hyvällä vauhdilla paaralla, mutta eivät ehtineet meidän ja poijun välistä ja joutuivat väistämään perän takaa. Shiftien takia teimme muutaman nopean vendan, jatkaen niiden jälkeen vasempaan laitaan, jossa vaikutti tuulevan hyvin. Pääjoukko ajoi keskemmällä. Prisca ja Ragamuffin tulivat myös vasemmalle, mutta taisivat lopulta ajaa leikarin hieman pitkäksi. Ennen ylämerkkiä saimme reilusti nostavan puuskan ja tulimme merkille mukavassa johdossa. Perästämme startannut Priscan naisisto käänsi hienosti toisena (träkin perusteella Raga olisi kääntänyt toisena, mutta muistaaksemme näin ei ollut). Keskijoukon ylämerkin kierto näytti aika ruuhkaiselle. Ennen lähtöä totesimme ylhäältä katsottuna oikean puoleisen porttipoijun olevan parempi eli suuntasimme sinne. Merkin kierto ei ollut ihan tavanomainen (paaralta jiippilasku styyralle) ja ensimmäinen kierto menikin hieman pitkäksi. Neljännet käsiparit olisivat auttaneet. Muut olivat kuitenkin jääneet sen verran, ettei mitään hätää ollut. Seuraavat kierrokset purjehdimme samalla tavoin vasenta laitaa, eikä kukaan päässyt iskuetäisyydelle. Maalissa jännitimme Priscan ja Maximuksen loppukamppailua. Prisca johti vielä ennen viimeistä alamerkkiä, mutta kaikki ei ilmeisesti mennyt ihan nappiin, koska Maximus pääsi juuri ennen alamerkkiä sisäpaikalle ja ohi. Prisca otti kuitenkin hienosti kolmannen sijan, vielä melko isolla erolla seuraaviin.

2. Lähtö
Lähtöjen välillä tuuli hyytyi melkein kokonaan ja toista starttia saatiin odottaa. Vähän ajan päästä tuuli kuitenkin virisi uudelleen ja järjestäjät käynnistivät kisan nopeasti. He eivät korjanneet lähtölinjaa tai rataa, niinpä lähdimme samalla suunnitelmalla kuin ensimmäiseen lähtöön. Nyt lähdöstä tuli haastavampi, koska Järnet ajoi hyvällä ajoituksella linjalla kohti poijua. Käänsimme heidän eteensä, hiukan alle ja pidimme sen verran vauhtia, etteivät he päässeet päälle viemään tuulta. Poiju lähestyi nopeasti, mutta ajoitus onnistui ja saimme toistamiseen hyvän lähdön. Jatkoimme jälleen vasempaan laitaan. Lähestyimme ylämerkkiä paaralla kun oikealta hyvin purjehtineet 4Play ja Das Båt tulivat styyralla ylämerkin leikaria pitkin. Ehdimme vendata 4Playn eteen, mutta sen seurauksena päädyimme piinaamaan merkille. Loppuvenytys merkille onnistui, saimme levittäjällä spinnun nopeasti vetoon, eikä 4Play päässyt iskuetäisyydelle. Loppukisan purjehdimme jälleen vasenta laitaa painottaen ja yrittäen hyödyntää shiftit. Laidoissa ei kuitenkaan toisessa lähdössä tainnut olla suurta eroa, koska oikealtakin tultiin hyvin. Pepperoni ja Maximus saivat jossain vaiheessa kurottua rakoa, mutta eivät kuitenkaan päässeet lähelle.

Sunnuntai

Tuulta ennustettiin koko päiväksi 3 m/s, suunnan kääntyessä päivän aikana koillisesta kaakkoon. Mielenkiintoisia tuuliolosuhteita oli siis odotettavissa.

3. Lähtö
Kisa käynnistettiin nopeasti. Tämä taisi yllättää ainakin osan kilpailijoista. Järnet aloitti kisan jo ylämerkiltä, antaen muille muutaman minuutin etumatkaa. Poijun pää oli edullisempi ja suunnitelmana oli lähteä sieltä. Nyt Milla tuli linjalla aikaisin vastaan, mutta jonkin verran linjan alapuolella. Käänsimme heidän eteensä yläpuolelle ja yritimme ajella hiljalleen kohti poijua. Sekunnit kellossa vähenivät tuskallisen hitaasti. Emme voineet jarruttaa, koska Milla olisi silloin päässyt allemme ja mitä ilmeisimmin nostanut meidät linjan yli. Katastrofin ainekset olivat ilmassa, mutta onnetar oli puolellamme. Marginaalia poijuun jäi lopulta vain noin 2 s. Lisäjännitystä aiheutti heti linjan yläpuolella edessämme purjehtinut folkkari, joka kuitenkin ehti väistää tieltämme. Takana yläpuolellamme Maximus ja Ragamuffin olivat saaneet hyvät startit. Vendatessa olisi tullut tiukkaa ehtiä heidän edestään, niinpä jatkoimme styyralla aivan karin viereen, jossa oli pakko vendata. Onneksi myös Maximus ja Raga vendasivat lähes samaan aikaan emmekä joutuneet styyra-paara tilanteeseen heidän kanssaan. Pääsimme kääntämään ylämerkillä ensimmäisenä. Maximus käänsi toisena. Lenssillä jiippasimme vähän ajan päästä paaralle, Maximuksen jatkaessa oikealle. Ragamuffin tuli omassa tuulialueessa kovaa peräämme ja pääsi peittämään meitä. Jiippasimme alta pois styyralle ja hetken päästä takaisin paaralle tavoitteena kääntää portin oikeanpuoleisella poijulla. Maximus käänsi samalla poijulla ensimmäisenä. Ragamuffin lähestyi poijua styyralla, me paaralla. Jiippasimme ison kädellä ”hieman” auttaen juuri ennen Ragan kohtaamista ja ainakin kuvittelimme ehtineemme styyralle ajoissa, Ragan joutuessa väistämään ulkopaikalle. Olimme tilanteessa vähintään jo harmaalla alueella. Kun tilanne ei ollut selvä, eikä Ragakaan huutanut protestia, jatkoimme matkaa ilman pyörimistä. Käännös oli kuitenkin myöhäisen jiipin ja huonon valmistautumisen takia täysi härdelli. Siitä toivuttuamme, saimme paremmat tuulet kuin Maximus ja pääsimme antamaan heille kahdesti styyrat. He ajoivat loppulähestymisen ylämerkille oikealta, me vasemmalta. Folkkari-fleetti oli nyt levittäytyneenä ylämerkin ympäristössä. Folkkareita väistääksemme ajoimme merkille levittäjän yläpuolelta. Maximus oli saanut hyvät tuulet oikealta ja käänsi ensimmäisenä. Pujottelimme folkkareiden välistä ja ehdimme kääntää hiukan ennen 4Playta, joka joutui väistämään paaralla purjehtivaa folkkaria. Tuuli oli folkkarin kohdalla niin heikkoa, etteivät he ilmeisesti vaan ehtineet väistää kovaa vauhtia lähestyvää Expressiä. Myös oikealta tulevat muut veneet saivat hyvän tuulen ja saavuttivat meitä paljon. Nostimme spinnun ja pääsimme heti levittäjäpoijulla jiippaamalla kahdesta folkkarista sisäkautta ohi ja hiukan myöhemmin vielä kolmannesta. Maximus joutui folkkareiden alapuolelle ja kärsi selvästi. Sen seurauksena pääsimme Maximuksen ohi. Lenssillä myös Pepperoni ohitti Maximuksen, löydettyään hyvät tuulet oikealta. Alamerkillä kolmen kärki oli me, Pepperoni, Maximus. Alamerkiltä ajoimme pienen pätkän paaralla ja käänsimme styyralle tavoitteena ajaa ylämerkin lähelle. Tuuli oli kääntynyt oikealle ja rata oli nyt hieman vino. Tuuli shiftaili paljon ja otimme vielä ison shiftin takia pienen tikin oikealle ja sitten takaisin styyralle kohti ylämerkkiä. Pepperoni otti turhan tikin yläpuolellemme ja ajoi leikarin pitkäksi. Lenssillä Pepperoni sai kuitenkin paremman tuulen ja kuroi rakoa nopeasti umpeen. Se ei kuitenkaan aivan riittänyt. Maalissa neljän kärki oli Kira, Pepperoni, Maximus, Ragamuffin.

4. Lähtö
Kisa oli osaltamme ratkennut ja tunnelma korkealla. Maximukselle ja Pepperonille jäi kuitenkin isot panokset viimeiseen lähtöön. Lähdön parempi tulisi kisan toiseksi ja sen myötä myös rankingin toiseksi. Emme halunneet sotkea heidän kamppailuaan, niinpä parempi suunnata vaan heti kärkeen häiritsemästä J. Tuuli jatkoi kääntymistä oikealle ja järjestäjät korjasivat rataa ennen viimeistä lähtöä. Nyt lähtölinjan veneen pää oli parempi. Radan oikea laita vaikutti myös paremmalta eli tavoitteenamme oli lähtö veneen päästä. Sinne muodostui kuitenkin ruuhkaa, mutta onneksemme pääjoukko oli etuajassa ja veneelle avautui sopiva aukko hieman ennen starttia. Saimme vielä suljettua portin meidän ja veneen välistä pyrkineeltä Ragamuffinilta ja pääsimme starttaamaan hyvältä paikalta vapaissa tuulissa. Usea vene vaikutti ottavan varaslähdön ja lähdöstä tulikin yksittäinen takaisinkutsu. Pepperoni palasi, mutta epäilimme myös Maximuksen olleen yli. Hetken aikaa purjehdittuamme olimme ajautumassa edestämme alapuolelta startanneen Maximuksen paskoihin huonomman höjdimme takia. Vendasimme paaralle ja purjehdimme pitkälle oikeaan laitaan, koska siellä vaikutti tuulevan hyvin. Kun ylämerkin pitkä leikari lähestyi, vendasimme takaisin styyralle ajaen suoraan match race veneiden lähtöalueen poikki. Veneistä kuului vastalauseita tyyliin: ”Hei, meillä alkaa tässä kohta kisa!”. Harmittelimme vaan: ”Sorry, me olemme jo kisassa!” ja jatkoimme kohti ylämerkkiä. Tuuli shiftaili sopivasti ja ylämerkin erittäin pitkä leikari osui onnekkaasti melkein nappiin. Ylämerkillä Maximus käänsi toisena noin levittäjän jääneenä. Tällä kaudella kisaamisen aloittanut Järnet käänsi yllätykseksemme kolmantena. Lenssillä tilanne meidän ja Maximuksen välillä ei juuri muuttunut. Seuraavalla kryssillä haimme linjaa rata-alueen keskeltä. Tuuli shiftaili todella nopeaan tahtiin ja tuntui, että olimme koko ajan myöhässä vendojemme kanssa. Teimme vendan laskevaan shiftiin, ja kun venda oli valmis, tuuli oli jo shiftannut takaisin. Ylämerkille tultaessa Maximus oli kuitenkin vielä melko turvallisen matkan päässä. Seuraavilla osuuksilla tilanne ei muuttunut. Pepperoni teki hienon nousun kolmanneksi. Järnet yllätti, ollen maalissa viides. Pepperonin ja Maximuksen välillä tilanne oli jännittävä. Rannassa meille selvisi Maximuksen ja myös Järnetin varastaneen. Varastus pudotti Maximuksen kokonaistuloksissa kolmanneksi Pepperonin jälkeen. Näin Pepperoni tuli myös rankingin toiseksi ja Maximus kolmanneksi.

Kisan jälkeen pohdimme syitä hyvään tulokseen. Valmistautuminen startteihin oli varmaan yksi syy. Nyt siihen oli ainakin aikaa, koska muiden luokkien lähtöjä ei ollut ennen meitä. (Tänä vuonna samalla rata-alueella purjehti vain me ja folkkarit.) Mielestämme onnistuimme kaikissa starteissa lähtemään parhaista paikoista, vaikkakaan emme aina täydellä nopeudella, ja päättämään vendojen paikat lähes koko kisan ajan vapaasti. Lyhyellä radalla ja oikukkaissa tuulissa se auttoi varmasti paljon. Espoo GP:n surkeiden starttien ja vaikeiden keliolosuhteiden jälkeen, purjehdus kärjessä tasaisessa vedessä tuntui rennolle ja helpolle.

Kiitokset kaikille kilpakumppaneille kaudesta. Syystapaamisessa voidaan vielä ihmetellä ajolinjoja Espoo GP ja HTPS träkkien perusteella ja miettiä samalla uusia kujeita ensi kaudeksi.

Kristian / Kira
Post Reply