Espoo GP 2011

Kuinka mennään lujaa?

Valvoja: mhm

harald
Viestit: 34
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 10:07 pm
Paikkakunta: drumsö
Viesti:

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja harald » Ti Elo 30, 2011 9:19 am

Pitäisi varmaan tehdä sellainen versio tuosta kisasta missä FEneet ja Expressit ovat samassa lähdössä. En tiedä miksi Petri alunperin lähti tekemään omia kisoja tuota varten, samassa lähdössähän me oltiin.

Avatar
sampsa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 5:36 am

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja sampsa » Ti Elo 30, 2011 11:05 am

harald kirjoitti:Pitäisi varmaan tehdä sellainen versio tuosta kisasta missä FEneet ja Expressit ovat samassa lähdössä. En tiedä miksi Petri alunperin lähti tekemään omia kisoja tuota varten, samassa lähdössähän me oltiin.

Mietin samaa. Pitäiskö sinne tehdä kolmas satsi lähdöistä jossa ois AEt ja FEt yhdessä? Expresseiltä toivottavasti tulee vielä lisää trackejä.

T. Sampsa

mrian
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 11:43 am

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja mrian » Ti Elo 30, 2011 11:36 am

sampsa kirjoitti: Mietin samaa. Pitäiskö sinne tehdä kolmas satsi lähdöistä jossa ois AEt ja FEt yhdessä? Expresseiltä toivottavasti tulee vielä lisää trackejä.

T. Sampsa
Mä ainakin vähän kaipailin noita FEneitä samaan, koska ne tuntuivat kovasti tykästyneen Priscaan ja ainakin lauantaina tuntui, että koko ajan on joku fene kyljessä kiinni.

-mrian

harald
Viestit: 34
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 10:07 pm
Paikkakunta: drumsö
Viesti:

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja harald » Ti Elo 30, 2011 12:25 pm

Mielestäni olisi parempi yhdistää kaikki nykyiset, ainahan voi sitten itse gpsar:ista dellata niitä trackeja joita ei halua nähdä.

Avatar
sampsa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 5:36 am

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja sampsa » Ti Elo 30, 2011 2:12 pm

harald kirjoitti:Mielestäni olisi parempi yhdistää kaikki nykyiset, ainahan voi sitten itse gpsar:ista dellata niitä trackeja joita ei halua nähdä.
OK, täytyy vaan infota porukkaa muutoksesta. Meneekö niin että minä tai Petri nimeää uudestaan luomansa kisat ja sitten toinen poistaa omansa? Express-trackejahan taitaa olla enempi, jotan jos mä nimeän Expresskisat uudestaan ja sitten FE-trackit siirretään niihin?

harald
Viestit: 34
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 10:07 pm
Paikkakunta: drumsö
Viesti:

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja harald » Ti Elo 30, 2011 2:25 pm

Tehdään niin kuten ehdotit.

Avatar
sampsa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 5:36 am

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja sampsa » Ti Elo 30, 2011 2:56 pm

Muutos tehty. Eli nyt Nyt H-vene.netistä löytyy kisat EspooGP 2011 AE ja FE start1 - start5.

FEneilijät voivat siirtää trackinsä näihin.

Lähtöjä ajaessa voi poistella haluamansa veneet oikealla olevasta Trajectories-boxista.

Avatar
sampsa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 5:36 am

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja sampsa » Ti Elo 30, 2011 9:02 pm

MItens Milla, Kira, Maximus, Pepperoni, 4Play, Flash Grodon, Seuraneito ja Lurifax, saitteko trackeja talteen Espoo GPstä?

Avatar
sampsa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 5:36 am

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja sampsa » To Syys 01, 2011 12:57 am

Kiran trackit lisätty

krisse
Viestit: 26
Liittynyt: To Touko 22, 2008 5:17 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Espoo GP 2011

Viesti Kirjoittaja krisse » Ke Syys 21, 2011 9:19 pm

Tässä Kiran raportti Espoo GP:stä perustuen hieman hatariin muistikuviin ja muutamien veneiden tallentamiin GPS trackeihin. (Emme tehneet kisan aikana muistiinpanoja, koska raportin laatiminen näytti heti ensimmäisestä lähdöstä alkaen menevän Lurifaxille.)

Espoo GP:tä odotettiin innolla. Kisaan oli ilmoittautunut 12 venettä, iloksemme myös Juha Hänninen Lurifaxillaan. Nyt pääsisimme vihdoin parin vuoden tauon jälkeen vertaamaan vauhtia ja mahdollisesti (näin toivoimme) näkemään parannusta osaltamme.

Huhujen mukaan kisaa edeltävänä viikkona oli HSK:n mastonosturilla käynyt expressejä pohjan pesussa jonoksi asti. Mekin kävimme, koska emme halunneet antaa tasoitusta likaisella pohjalla.

Tänä vuonna järjestäjät olivat valinneet kisa-alueeksi Kytön eteläpuolisen alueen. Samalla rata-alueella purjehtivat myös Melges24, X-99, First 31.7 ja FE-83 luokat. Rata-alueen kaukaisen sijainnin takia vene vietiin EMK:lle jo perjantaina.

Lauantai

Rata-alueelle oli EMK:n satamastakin pitkä matka. Aallokko oli tuuleen nähden isoa. Tuulta oli päivän aikana ehkä noin 3-5 m/s.

1. Lähtö
Pepperoni otti hyvän lähdön ja johti ensimmäisellä ylämerkillä kisaa. Luri oli kannoilla, sitten tulimme me ja Maximus. Lenssin loppupuoli onnistui meiltä paremmin kuin Lurilta ja ennen alamerkkiä he joutuivat väistämään meitä styyra-paara tilanteessa ja pääsimme sisäpaikalle. Seuraavalla kryssillä Luri kuitenkin karkasi meiltä. Viimeisellä alamerkillä järjestys oli Luri, Pepperoni, Kira, Maximus. Pepperoni valitsi kuitenkin maalilinjan väärän pään. Me muut ajoimme veneelle ja Pepperoni putosi tylysti neljänneksi.

2. Lähtö
Keli oli hankala. Aallokko oli niin isoa verrattuna tuuleen, että fokkaa ei tuntunut saavan vetämään millään hyvin. Ajoimme alas, jotta fokkaa ei pakkaisi aallokossa. Lurin meno tuntui olevan ihan omaa luokkaa ja pohdimme, jälleen kerran, mikä siihen voi olla syy. (Ei ole vieläkään selvinnyt.) Lähdön aikana tuuli kääntyi vasemmalle ja radasta tuli aika vino. Viimeinen lenssi purjehdittiinkin vähän tylsästi lähes suoraan alamerkille. Pepperoni jatkoi hyvää menoa, tällä kertaa maaliin asti. Maalissa neljän kärki oli Luri, Pepperoni, Kira, Maximus.

3. Lähtö
Jatkoimme huonoja starttejamme. Jotenkin emme vaan onnistuneet löytämään omaa rakoa fleetistä. Pääsimme linjan yli aivan viimeisten joukossa, selvästi kärkiveneille jääneenä. Toisessa lähdössä havaitsimme vasemman laidan olevan parempi, joten suuntasimme sinne. Aluksi olimme Modestyn alla paskoissa ja ajoimme vain alas, jotta pääsimme heidän altaan vapaisiin tuuliin. Jatkoimme vielä vasemmalle muiden veneiden kääntäessä paaralle. Käänsimme ylimpänä veneenä paaralle ja tilanne alkoi pikku hiljaa näyttää hyvälle. Ylämerkillä olimme jo hyvin startanneen Ragamuffinin kannoilla. Lensillä ohitimme heidät (trackistä näkyy ainakin yksi selitys miksi). Alamerkin jälkeen ajoimme ensin hiukan paaralla, jotta pääsimme Maximuksen perästä kunnolla vapaisiin tuuliin, sitten käänsimme taas vasempaan laitaan. Jostain syystä Luri jatkoi oikealle. Ylämerkille tultaessa olimme päässeet Lurin edelle. Lenssillä yritimme vain pitää heidät takana. Luri kiri välimatkaa, mutta saimme pidettyä johtomme maaliin asti. Maximus oli nyt kolmas ja Pepperoni neljäs.

Sunnuntai

Sääennusteessa oli aamupäivälle 7 m/s etelästä, keskipäivälle 5 m/s ja myöhemmin iltapäivällä tuulen piti kääntyä lännen puolelle ja yltyä navakaksi. Samalla ennustettiin sade- ja ukkoskuuroja. Mielenkiintoinen purjehduspäivä oli siis tulossa.

4. Lähtö
Tuulta oli enemmän kuin lauantaina, muttei kuitenkaan niin paljon kuin odotimme ja toivoimme. Lähtöviestin yhteydessä lautakunta liputti 1 viiriä, jolloin ordereiden mukaan purjehdittaisiin vain yksi ratakierros. Tätä emme olisi toivoneet, koska yhden kierroksen aikana ei yleensä pysty paljon korjailemaan sijoitusta mikäli starttaa huonosti tai kryssillä sattuu valitsemaan väärän laidan. Kisasta katoaa silloin kokonaan yksi piirre. Ilmeisesti järjestäjät epäilivät, että aikataulusta tulisi kahdella kierroksella liian tiukka kolmea lähtöä ajatellen. Tällä kertaa onnistuimme lähdössä melko hyvin keskeltä linjaa. Lähdöstä tuli yksittäinen takaisinkutsu ja hiukan jo epäilimme olleemme yli. Maximus oli kuitenkin edessämme, lähempänä linjaa ja kun keulamiehemme vakuutti ettemme olleet yli, jatkoimme kisaa. Kukaan ei tainnut palata linjalle. Myöhemmin selvisi Maximuksen ja Modestyn varastaneen. Ylämerkillä oli tiukkaa useamman veneen kesken. Luri käänsi ensimmäisenä, me jonkin matkaa perässä. Alamerkin jälkeen jatkoimme Lurin perässä paaralla, koska veneen pää vaikutti paremmalta. Maali lähestyi ja Luri vaan jatkoi paaralla, ehkä noin 50 m maalin ja käytännössä koko kisan voiton ohi! Me käänsimme veneelle, tulimme maaliin ja laskimme vähän ajan päästä fokan. Luri jatkoi edelleen purjehtimista, mutta niin jatkoi moni muukin. Osa ajoi onnekkaasti maalin kautta tehden heti perään “kunniakierroksen”, osa kisasi kahden kierroksen kisaa epäonnekseen ohi maalin. Pepperoni tuli toiseksi kunniakierroksella. Prisca oli hyvin perillä lähtöviestistä ja tuli kolmanneksi. Myös uudet venekunnat saivat mukavat sijoitukset, Seuraneito 6. ja Järnet 7. Tässä vaiheessa aloimme uskoa mahdollisuuksiimme, mutta emme tietenkään olisi halunneet ratkaista kisaa tällä tavalla.

5. Lähtö
Läntinen taivas alkoi näyttää synkälle, kohta saataisiin ainakin sadetta. Saimme huonon lähdön muiden paskoista ja vendasimme heti paaralle kohti vapaita tuulia. Purjehdimme kryssin enemmän oikeassa laidassa, koska arvelimme tuulen alkavan jo kääntyä länteen päin. Näin ei kuitenkaan vielä tapahtunut. Ylämerkillä Luri oli jälleen vakuuttavasti johdossa, Maximus perässä. Me kisasimme tiukasti Pepperonin kanssa. Käänsimme ylämerkillä heidän eteensä, hiukan alle, mutta he pääsivät heti merkin jälkeen vauhdilla yläpuolelta ohi. Koko lenssin ajan yritimme peittää ja hakea ohituspaikkaa. Alamerkkiä lähestyttäessä ajoimme molemmat paaralla, Pepperoni väisti vastaan tullutta Luria oikealle, me vasemmalle. Hetken päästä Pepperoni jiippasi kohti merkkiä. Jiippasimme heidän peräänsä sopivaan paikkaan peittääksemme heidän tuulensa. Vähän ajan päästä pääsimmekin rinnalle sisäpaikalle. Saimme mielestämme peiton ajoissa, mutta sen lisäksi olimme tulossa styyralla merkille, joten ei hätää. Valmistautuminen jiippilaskuun meni kuitenkin liian tiukille, eikä lasku mennyt putkeen kun keulamies oli pudota veneestä. Pepperoni pääsikin hei merkin kierron jälkeen kuittaamaan yläpuolelta ohi.


Viidennen lähdön jälkeen tuuli kääntyi lähes 90 astetta oikealle ja yltyi kuten ennustettiinkin, ehkä jopa kovemmaksi. Niskaan saatiin myös sadetta ja ukkonen jyrähteli muutaman kerran. Tuulta alkoi olla jo ihan riittävästi ja aallokko kasvoi isoksi. Järjestäjät tuntuivat saaneen radan kuntoon ja antoivat jo Melgesien varoitusviestin. Lähtölinjan poiju ei kuitenkaan pysynyt paikoillaan ja lähtö lykättiin. Järjestäjät korjailivat poijua, mutta toistuvista yrityksistä huolimatta se ei pysynyt paikoillaan. Varoitusviestien takaraja (15:10) olisi ylittynyt ja kisa lopetettiin. Näin ollen kaikki lähdöt laskettiin mukaan, eikä Luri päässyt paikkaamaan epäonnista maalin ohi ajamistaan. Harmi että kisa ratkesi näin. Nopein vene ei tällä kertaa voittanut.

Lopputuloksissa neljän kärki oli Kira, Pepperoni, Lurifax, Maximus. Maximuksen muuten hyvän sarjan pilasi yksi varastaminen.

Kotiinpaluu oli vauhdikas, aallokossa päästiin välillä pitkiin surffeihin. Matkalla nähtiin muutamia broacheja ja yksi Melges (Lumi) masto katkenneena.

Kristian / Kira

Vastaa Viestiin