Vanttien kiristäminen

Venetyypistä yleensä

Valvoja: mhm

Jarkko
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 12:31 pm
Paikkakunta: Vantaa

Vanttien kiristäminen

Viesti Kirjoittaja Jarkko » Ma Kesä 02, 2008 2:52 pm

Moi

Ostin keväällä expressin (Nota Bene, FIN-870). Express on ensimmäinen purjeveneeni ja rikatessa vantit jäivät (en uskaltanut kiristää) hieman löysälle.

Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä vanttien kireydestä? Minkä verran runko/kansi kestää kiristämistä. Sen verran olen lukenut trimmaamisesta, että vanttien oikeanlainen kireys vaikuttaa vauhtiin tuntuvasti. Ainakin näin olen ymmärtänyt.

Tarkoituksena olisi päästä mahdollisimman nopeasti (=paljon tunteja lyhyessä ajassa, mutta huolella) sinuiksi veneen kanssa ja sitä kautta kisoihin.

Iso kiitos etukäteen!

Terveisin

Jarkko

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ma Kesä 02, 2008 3:44 pm

Missäs notabene nykyään majailee? Teille helpointa olisi laittaa ne vantit jonkun kokeneemman purjehtijan ja vanttipainemittarin avulla perustrimmiin ja mitata sitten vanttiruuvien väli työntömitalla. Siinä teillä olisi perusasetus, josta voitte lähteä liikkeelle ja johon voitte mittojen avulla palata tarvittaessa. HSK:lla ja KoPu:lla tämä onnistunee rannassa joku ilta. Jos osallistutte HTPS:lle, niin homma hoituu varmasti siellä rannassa ennen kisoja. Tai sitten ostatte/lainaatte vanttipainemittarin ja luette oikeat lukemat northin trimmiohjeesta.

Perusidea: keulastaagi laitetaan tiettyyn jännitykseen (vanttipainemittari) ja ylä- ja alavanttien keskinäisellä suhteella asetetaan maston esitaivutus (esim. northin ohjeiden mukaan, riippuu purjeesta). Tästä perustrimmistä sitten säädetään kelin mukaan tietty määrä kierroksia ylä- ja alavanteista kireämmälle tai löysemmälle. Taulukko löytyy northin ohjeista.

Mutta siis missä majailet, katotaan ensin löytyykö sieltä paikallinen "konsultti" vai pitääkö alkaa järjestelemään jotain hankalampaa.

Ville

jester
Viestit: 35
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:14 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jester » Ti Kesä 03, 2008 8:00 am

Northin trimmiohjeessa on numeroarvoja Loosin B mittarille.

http://www.expresspurjehtijat.net/trimm ... iritys.pdf
Jester

Jarkko
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 12:31 pm
Paikkakunta: Vantaa

Nota Bene siirtyy Iso-Sarvastoon

Viesti Kirjoittaja Jarkko » Ti Kesä 03, 2008 10:01 am

Nota Bene siirtyy tänään tiistaina 3.6.2008 Iso-Sarvastoon. Siellä on tarkoitus harjoitella veneen käsittelyä ennen kisoihin osallistumista.

Kiitos vinkeistä ja trimmi linkistä. Myyjä laittoi mukaan trimmiopuksia. Täytyy tutustua ja hankkia vanttipainemittari mittauksia varten.

Terveisin

Jarkko

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ti Kesä 03, 2008 10:22 am

Nortin ohjeissa on lukemat LOOS B mittarille, mutta sitä mallia on vaikea enää löytää mistään. Uudempi PT-2 Metric -malli on mielestäni parempi ja ohjeen lukemat pystyy muuttamaan uudelle mallille sopivaksi (mulla on ne veneellä jossain paperillakin). Uudempaa mallia saanee jostain nettikaupasta ja me tilattiin muistaakseni Marnelasta.

Ville

Kristian
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 8:02 am

Viesti Kirjoittaja Kristian » Ti Kesä 03, 2008 5:12 pm

Ville,

Olisi huippuhienoa, jos voisit laittaa ne muunnot tänne näkyville.

T.Kristian / Helmi

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ti Kesä 03, 2008 5:36 pm

No koitan muistaa, mutta muistini tuntien ja pienenä vinkkinä: siinä pt2 mittarin paketissa se muuntotaulukko muistaakseni on, tai ainakin jotenkin mukana myyntipakkauksessa. Sieltä minä ne "oikeat" lukemat laskin, eiköhän kuka tahansa mittarin omistaja pysty samaan, jos vain paketti/mukana tulleet paperit on tallella. LOOS-B lukemat kiloiksi ja kilolukemat edelleen PT2-mittarin lukemiksi...ei oo vaikeeta.

T.

Ville

valtteri
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 2:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri » Ti Kesä 03, 2008 9:22 pm

Moi,

PT2:sen mukana tuli valmis taulukko, ulkomuistista keulastaagi on perustrimmissä 14 (riippuu toki vanttien paksuudesta) ja loput trimmit saa sitten tuosta ilman vanttimittaria. Voin ensi kerralla veneellä käydessä blokata sen matkaan ja kirjoitella tänne.
Valtteri

Pekka
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 2:18 pm

Viesti Kirjoittaja Pekka » Ti Kesä 03, 2008 10:09 pm

valtteri kirjoitti:Moi,

PT2:sen mukana tuli valmis taulukko, ulkomuistista keulastaagi on perustrimmissä 14 ...
Olen joskus "laskenut/muuttanut" PT-2M:lle ko. lukuja ja 4-7 m/s tuuleen 5mm:lle eli "perusasetukseen" ne ovat tällaisia:
etustaagi 14,5
ylävantit 20
alavantit 12,5

Ylä- ja alavanttien jännityksissä on venekohtaisia eroja, mutta noista voinee lähteä liikkeelle.
Ja kun jännityksiä mitataan niin takastaaki pitää olla auki ja ison puomi kannella. :roll:


Muihin lukuihin sain seuraavia:

0-3 m/s etustaagi 11 ylavantit 15,5 alavantit 11
4-7 m/s etustaagi 14,5 ylavantit 20 alavantit 12,5
7-10 m/s etustaagi 20 ylavantit 26 alavantit 18
Yli 10 m/s vähän lisää
Viimeksi muokannut Pekka, Ke Kesä 04, 2008 10:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vvoltti
Viestit: 88
Liittynyt: La Syys 29, 2007 6:19 pm

Viesti Kirjoittaja vvoltti » Ke Kesä 04, 2008 9:37 am

Näyttää tutulta... oiskohan mulla etustaagi perusvirityksessä aavistuksen kireemmällä, 14,8 tjsp. Mulla menee muistaakseni myöskin ylävantit hieman perusohjetta kireemmälle ja alavantit löysemmälle, eli venekohtaisia eroja on. Keulastaagi on kuitenkin se mitä varsinaisesti mitataan ja sinne tavoiteltu arvo pitäisi olla sama mastosta riippumatta. Eri purjevalmistajat saattavat suositella vähän eri arvoja. Lisäksi voisi mainita, että kevyen tuulen virityksessä alavantit on niin löysät, ettei niitä käytännössä oikein pysty järkevästi mittaamaan.

Ville

Philipp
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 12:56 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Philipp » Ke Kesä 04, 2008 10:50 am

Ruotsista www.benns.se löytyy molempia, mutta tilasin itsekkin PT2. Suomesta ainakin Captain's Shopista/Vestekistä loppu, eikä lähiaikoina tulossa...

Philipp
FIN-892 Camile

Vastaa Viestiin